Utföra tjänster själv trots att jag betalar för dem

För mig handlar det om tydlighet mellan parterna. Om man som stallägare säljer tjänsten helackordering så ska man givetvis ge den servicen man tar betalt för och har ingen rätt att kräva att inackorderingen ska hjälpa till. Inackorderingen å sin sida får då vara beredd att betala f eventuella extratjänster och kan heller inte vänta sig att stallägaren ska ställa upp med sådant som inte ingår i kontraktet. Jag föreställer mig att detta är vanligast i större och mer kommersiellt drivna stall. Om man däremot har en grundläggande överenskommelse om viss service, men utöver detta hjälps åt vid behov, t ex mockning ingår inte i hyran men stallägaren tar inackorderingens box när hen åker bort eller är sjuk mot att inackorderingen t ex tar in även stallägarens hästar när hen jobbar sent, så bygger ju detta på en balans i tagande och givande. Detta är på ett sätt svårare för balansen måste fungera men det kan å andra sidan vara guld värt för båda när vardagspusslet ska läggas ...Detta är vanligare i små, privata stall skulle jag tro ..
Det kan ju faktiskt vara så att TS uppfattar relationen på ett sätt och stallägaren på ett annat ....Jag är personligen mycket tydlig med att jag vill ha en grundläggande ök i kontraktet men att vi sedan hjälper varandra vid behov. Trots detta har jag råkat ut för inackorderingar som vill ha mycket service av mig, men sedan aldrig själva hjälper till ...De har jag sagt upp. Jag vill inte ha ngn i mitt stall som jag ska behöva tjata på och tjafsa med. Det ska va kul i stallet!
 
Klart det gör! Om man tydligt visar både i ord och handling att det är lönlöst att fråga så slutar personen allt som oftast. Du tycks tro att stallägaren är lite korkad som inte är medveten om sitt utnyttjande och oförskämda beteende.
Javisst, men ts vill ju inte bli tillfrågad och behöva säga nej. Så varför dra ut o det? Ibland undrar jag om vissa vill göra det svårt för sig för att ha något att klaga på.
 
För mig blir såna här "situationer" nästan parallell med om man har datorproblem.:cool:
Man ringer support och den första frågan som de ställer är : "Har du startat om datorn ? "
Om man inte gjort det får man först vackert prova det som basic steg ett .

Samma i denna och alla liknande situationer : "Har du kommunicerat med berörd och förklarat/motiverat dig och hur du känner ? "
Svar nej : då är det steg ett innan man går vidare med problemet, om det ändå består.
 
Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en stallhyra som ligger betydligt högre än vad andra stall med samma eller liknande tjänster kostar.

Men nu till problemet! Stallägaren skall alltså ta hand om fodringar och utsläpp/insläpp, men på senare tid har det blivit att hon vid upprepade tillfällen "ber" mig om att ta in eller ut hästarna (ca 6 st, varav en unghäst som inte kan bete sig). Jag varken vill eller kan hålla på att ta på mig att utföra dessa uppgifter eftersom jag faktiskt BETALAR för dem! Ännu mindre har jag lust att få tänderna utslagna av unghästen som gärna slänger med sitt huvud i ansiktet på en... (Dock vet stallägaren att jag arbetat med hästar och är inte den som är rädd för stökiga hästar, så det känns ganska lönlöst att dra fram kortet att jag är rädd för hennes unghäst).

En annan faktor är att jag har delat boende, dels har jag lägenhet på den ort där hästen står, och dels har jag hus och familj på annan ort (8 mil enkel väg från stallet). Detta gör att jag endast kan besöka stallet en gång om dagen och när det infaller beror på allt annat i livet som också skall hinnas med, dvs jag kan inte binda upp mig på att vara i stallet en exakt tid för att det ska passa med att utföra någon av dessa tjänster. Och på senare tid har det blivit att trots jag varit hästfri (medryttaren har hästen) varit tvungen att åka 8 mil (16 mil t/r i snöoväder) för att ta in hästar (varav 1 min och resterande stallägarens).

Nu har stallägaren gjort slut med sin medryttare som ibland hoppade in och tog in hästarna, helt plötsligt står hon där och måste göra det själv. Så tidigare i veckan frågade hon om jag kunde ta in 2 dagar denna veckan och jag känner bara "NEJ". Jag meddela att jag inte kunde och fick då svar tillbaka om hon inte kunde fråga min medryttare, vilket i mina ögon är väldigt fräckt! Jag och min medryttare har en deal att hon aldrig skall ta del av sådana sysslor, framförallt för att jag vill att hon lägger fokus på min häst när hon är där. Jag är väldigt rädd om min medryttare då hon är extremt duktig och min häst väldigt svår, jag kommer aldrig hitta någon som klarar av min häst på ett så fint sätt som hon och jag vill därför inte att det skall vara betungande för henne att vara i stallet. Och nu var jag tvungen att kontakta medryttaren och förbereda henne på ifall stallägaren skulle ringa henne och försöka få henne att ställa upp, samt att jag fick be medryttaren att säga nej och hänvisa till att jag betalar för dem tjänsterna.

Jag har ställt upp flera gånger per månad när det krisat, men känner nu att hon slukar hela handen. Jag har ingen lust att betala för tjänsterna samtidigt som jag ibland måste utföra dem själv, jag köpte ju till dessa tjänster just för att slippa vara uppbunden. Till saken hör att stallägaren inte erbjuder någon form av kompensation för att man ställer upp och att man sedan får reda på hon har varit på rena nöjen och därför inte kunnat ta in dem själv.

Vad gör man? Tanken är att flytta hästen till den ort där jag har hus och familj, men först till sommaren. Är jag oresonlig som inte vill ställa upp?

Min erfarenhet är att det går inte att lösa sådana här situationer genom att ducka undan för den som är problemet.
Det ända som bidra till en långsiktig bra lösning är att ni träffas och talar om situationen. Det personliga mötet är väldigt underskattat idag. Det skickas sms och det rings och man är tvumgen att svara utan att vara förberedd. Man lägger in massa värderingar i formuleringar som kanske inte alls stämmer överns med avsikten av meddelandet.
Ett kort möte, ta gärna med avtalet. Hänvisa till avtalets innehåll och meddela att hålls inte avtalet, bör det sägas per omgående, då ditt behov inte kan tillfredställas, och därmed har du inget intresse av att köpa tjänsten. Kort och koncist och konkret.
Inte per telefon. Var väl förberedd.
Lycka till
 
Min erfarenhet är att det går inte att lösa sådana här situationer genom att ducka undan för den som är problemet.
Det ända som bidra till en långsiktig bra lösning är att ni träffas och talar om situationen. Det personliga mötet är väldigt underskattat idag. Det skickas sms och det rings och man är tvumgen att svara utan att vara förberedd. Man lägger in massa värderingar i formuleringar som kanske inte alls stämmer överns med avsikten av meddelandet.
Ett kort möte, ta gärna med avtalet. Hänvisa till avtalets innehåll och meddela att hålls inte avtalet, bör det sägas per omgående, då ditt behov inte kan tillfredställas, och därmed har du inget intresse av att köpa tjänsten. Kort och koncist och konkret.
Inte per telefon. Var väl förberedd.
Lycka till
Kära nån, flera stavfel och tappade ord. Sorry for that
 
Ts ska inte behöva säga ifrån eller bråka. Stallägaren är fräck i det ögonblick hon ens frågar om ts kan göra arbetet som stallägaren får betalt av ts för att göra!!.


Varför är det fräckt att ens fråga?

Jag är nog lite dum, men jag tycker att det oftast är så att "frågan är fri att ställa" utan att känna mig kränkt eller utan att avse att kränka någon annan.

Sedan är det upp till den tillfrågade att tacka ja eller nej till det som efterfrågats.

Nej, TS ska inte behöva "säga ifrån". Det håller jag med om.
Men det kan säkert vara bra att vara tydlig "tyvärr har jag inte möjligheter att hjälpa dig med de här sakerna. Jag hyr in på helpension just för att jag har svårt att få tiden att räcka till för att göra de här sysslorna så jag föreslår att du ber någon annan."
 
Varför är det fräckt att ens fråga?

Jag är nog lite dum, men jag tycker att det oftast är så att "frågan är fri att ställa" utan att känna mig kränkt eller utan att avse att kränka någon annan.

Sedan är det upp till den tillfrågade att tacka ja eller nej till det som efterfrågats.

Nej, TS ska inte behöva "säga ifrån". Det håller jag med om.
Men det kan säkert vara bra att vara tydlig "tyvärr har jag inte möjligheter att hjälpa dig med de här sakerna. Jag hyr in på helpension just för att jag har svårt att få tiden att räcka till för att göra de här sysslorna så jag föreslår att du ber någon annan."

Ponera att jag tagit in offert på att få ett badrum renoverat. Helt plötsligt ber rörmokarn mig att dra rören för han hinner inte. Och jag drar rören själv. Sen fakturerar rörmokarn full summa, fastän jag själv gjort jobbet.
Det är helt absurt att ta betalt för en tjänst och sen be kunden göra jobbet.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 424
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp