Bukefalos 28 år!

Utforma kontrakt

Bluefish

Trådstartare
Behöver lite tips och råd inför ett ev. avtal. Situation som följer, jag ska låna en häst av X. X vill ha en avkomma efter hästen under tiden den står hos mig, i utbyte ska jag få stoet. Stoet har fått föl men i år kastade hon. Det är väldigt viktigt för X att stoet får det bra, och ska jag få hästen är det under förutsättning att den har det just bra här.

Jag vill skriva en bestämd tidsperiod, att de har ett år på sig att få stoet dräktigt. Skulle hon kasta igen vill jag inte stå ytterligare ett år och få vänta på att X ska göra ett nytt försök. Då kommer jag ha betalat det dubbla mot vad hästen är värd i uppehälle. Sedan vill jag skriva att om X ska ta tillbaka hästen måste hen kunna påvisa och styrka brister i omvårdnaden. Är det tillräckligt för att undvika att X kan ha hästen gratis här och sedan komma på att hen vill ha stoet tillbaka och bryta kontraktet? Något mer? Eller snarare vad mer.. Noga specificera vem som står för vilka kostnader gällande sto/avkomma såklart, men det känns som att jag missat massor som jag borde lyfta fram och diskutera kring.

Vill verkligen undvika fallgropar och inte riskera att bli av med hästen när kontraktet löpt ut. Är medveten om att det är en ganska riskabel deal men jag går inte i taket om det skiter sig.
 
Hur jag än vänder och vrider på saker så verkar det finnas hutlöst med grejer som kan falera. Du ska alltså ha fölet hos dig tillls det är avvant? Bara det, det hinner ju hända sjuttiotre saker med fölet som ägaren kan påstå beror på dig.

Eller att stoet ska ha det "bra" hos dig, är ju en tolkningsfråga, för mig kanske god hästhålling på ett sätt och för dig ett annat.

Jag hade nog försökt undvika alla avtalsformer som är tolkningsbara, som vad "bra" är tex. Utan hästen/stoet är ditt efter avvant föl, men senast datum: XX/XX/20XX. Sen får det räcka, om X inte tror att du kan ta hand om stoet borde h*n inte låna ut henne.
 
Behöver lite tips och råd inför ett ev. avtal. Situation som följer, jag ska låna en häst av X. X vill ha en avkomma efter hästen under tiden den står hos mig, i utbyte ska jag få stoet. Stoet har fått föl men i år kastade hon. Det är väldigt viktigt för X att stoet får det bra, och ska jag få hästen är det under förutsättning att den har det just bra här.

Jag vill skriva en bestämd tidsperiod, att de har ett år på sig att få stoet dräktigt. Skulle hon kasta igen vill jag inte stå ytterligare ett år och få vänta på att X ska göra ett nytt försök. Då kommer jag ha betalat det dubbla mot vad hästen är värd i uppehälle. Sedan vill jag skriva att om X ska ta tillbaka hästen måste hen kunna påvisa och styrka brister i omvårdnaden. Är det tillräckligt för att undvika att X kan ha hästen gratis här och sedan komma på att hen vill ha stoet tillbaka och bryta kontraktet? Något mer? Eller snarare vad mer.. Noga specificera vem som står för vilka kostnader gällande sto/avkomma såklart, men det känns som att jag missat massor som jag borde lyfta fram och diskutera kring.

Vill verkligen undvika fallgropar och inte riskera att bli av med hästen när kontraktet löpt ut. Är medveten om att det är en ganska riskabel deal men jag går inte i taket om det skiter sig.

Jag tycker inte heller det ska finnas så mycket tolkningsbitar det lätt uppstår frågetecken runt, eller där man för lätt tänker olika.
Tanken om att skriva in "om hästen får det bra" känns löjlig och onödigt oklar...Antingen tar hon "risken" att låna ut på foder under förutbestämd tid med förutsättning att kunna ta föl och att stoet sedan tillfaller dig eller så inte, skippa alla mellanting och risker för komplikationer av tolkning senare!
När man ingår ett sånt här avtal är läget att man får bestämma sig före man skriver på helt enkelt..inte vara osäker då är det lika bra att skita i det.


Vad jag hade velat ha med:

(tar för givet att ett ok avtal finns för fodervärdsbiten i övrigt)

- att du har stoet på foder under en bestämd tidsperiod (tex 1 år) och när den tidsperioden är slut övergår stoet i din ägo, ett inskrivet senast datum
- under den tiden har ägaren rätt att betäcka och ta fram ett föl
- ägaren står för alla omkostnader som tillkommer för att ta fram fölet (betäckning, vetvård, kontroller, tillägg på extra foder, extra strö etc)
- hur ansvarsfördelning över sto och föl ska vara (både i magen och utanför)
- fölet ska hämtas så fort det kan avskiljas
- vad som händer om sto eller föl förolyckas under avtalstiden
- vad som händer om fölet är kvar efter avtalstidens slutdatum
 
Jag kan inte se att jag skrivit att vi ska skriva i kontraktet att hästen ska få det bra, utan den biten ville jag lösa genom detta:
Sedan vill jag skriva att om X ska ta tillbaka hästen måste hen kunna påvisa och styrka brister i omvårdnaden.
Just för att det inte ska bli en tolkningsfråga utan om hästen missköts ska det kunna dokumenteras och hålla i en tvist.

Datum ska jag absolut sätta för ägarbyte! Samt vad som händer om stoet eller fostret förolyckas.
Ska skriva ner alla förslag på punkter och ha dem bredvid mig när vi gör klart kontraktet. Tack för hjälp!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 998
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 702
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 254
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 797
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp