"Utfyllnad" att ge tillskott i?

Linda_A

Trådstartare
Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre. Och det är ju inte så underligt. Finns det något man skulle kunna fylla ut med som är smakligt men inte ger för mycket energi? Eller något jag kan byta ut havren mot där jag kan ge 4-5 dl istället för 2. Hon är väldigt lättfödd och 19 år, så gärna något som passar lite äldre hästar även om jag tycker hon visar sin ålder direkt.
 
Betfor ger mycket volym för låg torrvikt. Lusern tycker de flesta är supergott och blir bra gröt för tillskott.

Varför ger du havre till en lättfödd 🤔? Havre tillför inget vettigt i foderstaten nu när vi har tillgång till mineraltillskott med fosfor i (förr i tiden var det en fosforkälla). 2dl är iofs ingen jättemängd, men om du byter det till 2dl uppblött lusern eller betfor så slipper du peta i henne onödig stärkelse och som bonus får hon i sig mer fibrer.
 
Skriver som resten lusern eller betfor brukar funka bra om hästen inte är super kräsen. 👍 Är vad mina hästar får som tillskotts gömma just nu, utom gamlingen som får en större giva plus havre för hullets skull.
 
Betfor eller lusern? Lättare att blanda tillskott i blöt mat. Testa att lägga till ngn dl eller byta en dl havre mot 1 dl betfor tex.

Tack, låter bra. :)

Betfor ger mycket volym för låg torrvikt. Lusern tycker de flesta är supergott och blir bra gröt för tillskott.

Varför ger du havre till en lättfödd 🤔? Havre tillför inget vettigt i foderstaten nu när vi har tillgång till mineraltillskott med fosfor i (förr i tiden var det en fosforkälla). 2dl är iofs ingen jättemängd, men om du byter det till 2dl uppblött lusern eller betfor så slipper du peta i henne onödig stärkelse och som bonus får hon i sig mer fibrer.

Tack. :)

Hon går fortfarande mestadels på ridskolans foderstat (jag tillsätter tillskotten) och havre är väl det som är lättast och mest ekonomisk att fodra. :)

Skriver som resten lusern eller betfor brukar funka bra om hästen inte är super kräsen. 👍 Är vad mina hästar får som tillskotts gömma just nu, utom gamlingen som får en större giva plus havre för hullets skull.

Nej, kräsen kan man inte kalla henne, hon äter glatt halm t.ex. :)
 
Tack, låter bra. :)



Tack. :)

Hon går fortfarande mestadels på ridskolans foderstat (jag tillsätter tillskotten) och havre är väl det som är lättast och mest ekonomisk att fodra. :)



Nej, kräsen kan man inte kalla henne, hon äter glatt halm t.ex. :)
Gammaldags ridskola måste jag säga! De flesta slutade med havre för 20 år sedan.

Med det sagt, lucern, betfor och linfrökaka brukar vara lätt att blanda i diverse i.
 
Gammaldags ridskola måste jag säga! De flesta slutade med havre för 20 år sedan.

Det kan jag inte uttala mig om. :) Men vi har haft ett gäng olika ridskoleschefer de sista 20 åren och ingen har bytt i alla fall. Vad ger de flesta istället?

Med det sagt, lucern, betfor och linfrökaka brukar vara lätt att blanda i diverse i.

Linfrökaka ser just nu mest lovande ut, för det ska inte blötläggas om jag förstår det rätt? Jag gör i ordning hennes mat för två dagar åt gången så jag ser att betfor och lucern går bort.
 
Det kan jag inte uttala mig om. :) Men vi har haft ett gäng olika ridskoleschefer de sista 20 åren och ingen har bytt i alla fall. Vad ger de flesta istället?



Linfrökaka ser just nu mest lovande ut, för det ska inte blötläggas om jag förstår det rätt? Jag gör i ordning hennes mat för två dagar åt gången så jag ser att betfor och lucern går bort.
Om du inte kan blötlägga hade jag testat lusernstrå. Men det kan vara svårt att få i dem större mängder pulver osv utan att blötlägga.
 
Om du inte kan blötlägga hade jag testat lusernstrå. Men det kan vara svårt att få i dem större mängder pulver osv utan att blötlägga.

Ja, får kanske se om jag kan plocka bort nåt. Det minst nödvändiga är väl Oestress, även om hon kan bli ganska jobbig vissa brunstperioder. Men magtillskottet och ledtillskottet tycker jag har gjort stor skillnad. Sen vet jag inte hur nödvändig den halva dl mineraler är som hon får på ridskolans foderstat, känns kanske lite slentrianmässig.
 
Ja, får kanske se om jag kan plocka bort nåt. Det minst nödvändiga är väl Oestress, även om hon kan bli ganska jobbig vissa brunstperioder. Men magtillskottet och ledtillskottet tycker jag har gjort stor skillnad. Sen vet jag inte hur nödvändig den halva dl mineraler är som hon får på ridskolans foderstat, känns kanske lite slentrianmässig.

Otroligt gammeldags foderstat haha, lite havre och torrmineraler på slentrian 😅.

Kanske läge att kika på pelleterade mineraler och tillskott, om du inte själv kan åka ut och blöta? Eller bara en pelleterad mineral, så är det mindre torrt pulver för henne att slicka i sig. Oestress kan också bytas till ren munkpeppar, det är som små fröbollar som inte är svårt för dom att äta.

Magtillskottet, vad är det för magproblem du ger det för?
 
Otroligt gammeldags foderstat haha, lite havre och torrmineraler på slentrian 😅.

Kanske läge att kika på pelleterade mineraler och tillskott, om du inte själv kan åka ut och blöta? Eller bara en pelleterad mineral, så är det mindre torrt pulver för henne att slicka i sig. Oestress kan också bytas till ren munkpeppar, det är som små fröbollar som inte är svårt för dom att äta.

Mineralerna skulle jag absolut kunna byta till pelleterade. Resten av tillskotten, åtminstone led- och mage, vågar jag inte röra. :)

Magtillskottet, vad är det för magproblem du ger det för?

Hon är väldigt känslig för alla förändringar i foder (typ annan höskörd, mer eller mindre gräs, osv) och blir väldigt lätt lös i magen och svår att rida för hon stannar och trycker hela tiden. Har blivit otroligt mycket bättre på GastriAid.
 
Ja, får kanske se om jag kan plocka bort nåt. Det minst nödvändiga är väl Oestress, även om hon kan bli ganska jobbig vissa brunstperioder. Men magtillskottet och ledtillskottet tycker jag har gjort stor skillnad. Sen vet jag inte hur nödvändig den halva dl mineraler är som hon får på ridskolans foderstat, känns kanske lite slentrianmässig.
Mineraler finns ju i olika varianter, flera sorter som smakar gott. Byta sort?
Men lusernstrå är bättre att blanda med än annat torrt foder. Det kan du ge en liten mängd av utan att vara rädd för viktuppgång.
 
Mineraler finns ju i olika varianter, flera sorter som smakar gott. Byta sort?

Ja mineralerna kan jag absolut byta ut. Jag kan egentligen byta ut havren också, eftersom jag förbereder hennes mat för de dagar som jag inte är där. Men jag kan ju ärlig erkänna att jag kan nästan noll om foder eftersom jag inte har behövt ha det ansvaret. :)
 
Ja mineralerna kan jag absolut byta ut. Jag kan egentligen byta ut havren också, eftersom jag förbereder hennes mat för de dagar som jag inte är där. Men jag kan ju ärlig erkänna att jag kan nästan noll om foder eftersom jag inte har behövt ha det ansvaret. :)
Kanske värt att ta över det ansvaret? Det är ju ändå din häst och foder spelar stor roll för hästarnas välmående. Jag tycker dessutom det är en rolig sak att nörda ner sig i 😊
 
Ja mineralerna kan jag absolut byta ut. Jag kan egentligen byta ut havren också, eftersom jag förbereder hennes mat för de dagar som jag inte är där. Men jag kan ju ärlig erkänna att jag kan nästan noll om foder eftersom jag inte har behövt ha det ansvaret. :)

Ja det är ju inte många som pluggar det innan man har ansvaret för det 😅.

Jag kan tipsa om den här sidan som kunskapsbas, vetenskapligt belagt och bra: https://hastsverige.se/hastens-miljo/foder/naringsbehov/

Men lite kortfattat typ, försöka hålla sig till grovfoder (lusern och betfor räknas som grovfoder). Ta analys på höet så man vet vad som fattas.

Lusernhack är ett bra tips medans du läser på och funderar på ändringar, det har oftast lite melass på sig så hästarna tycker det är extrasupergott och väger rätt lite, så man behöver inte ge mycket för att dölja tillskotten.

Jag ger Kraffts lusernhack till mina lättfödda naturraser. Jag är inte rädd för melass, det är den totala sockerhalten som spelar roll och den är ändå låg. Hästar som inte har ID/EMS behöver man inte vara så nojjig över.
 
Kanske värt att ta över det ansvaret? Det är ju ändå din häst och foder spelar stor roll för hästarnas välmående. Jag tycker dessutom det är en rolig sak att nörda ner sig i 😊

Ja det lutar åt det, åtminstone i den mån det går. Plats för eget hö finns inte, så jag får förhålla mig till det hö som de tar in. :) Men kraftfodret är ju lättare att styra (i den mån kraftfoder behövs).

Ja det är ju inte många som pluggar det innan man har ansvaret för det 😅.

Jag kan tipsa om den här sidan som kunskapsbas, vetenskapligt belagt och bra: https://hastsverige.se/hastens-miljo/foder/naringsbehov/

Tack, jättebra. :)

Men lite kortfattat typ, försöka hålla sig till grovfoder (lusern och betfor räknas som grovfoder). Ta analys på höet så man vet vad som fattas.

Lusernhack är ett bra tips medans du läser på och funderar på ändringar, det har oftast lite melass på sig så hästarna tycker det är extrasupergott och väger rätt lite, så man behöver inte ge mycket för att dölja tillskotten.

Jag ger Kraffts lusernhack till mina lättfödda naturraser. Jag är inte rädd för melass, det är den totala sockerhalten som spelar roll och den är ändå låg. Hästar som inte har ID/EMS behöver man inte vara så nojjig över.

Tack snälla. :)
 
Det kan jag inte uttala mig om. :) Men vi har haft ett gäng olika ridskoleschefer de sista 20 åren och ingen har bytt i alla fall. Vad ger de flesta istället?



Linfrökaka ser just nu mest lovande ut, för det ska inte blötläggas om jag förstår det rätt? Jag gör i ordning hennes mat för två dagar åt gången så jag ser att betfor och lucern går bort.
Sorgligt att så ointresserade/okunniga har ansvaret för utbildning av morgondagens ryttare. Har ni ingen foderlära alls på era teorilektioner?
De flesta ger en väl sammansatt foderstat vilket i normalfallet innebär att hästen får de mineraler+e-vitamin (dvs. inte vilka mineraler som helst utan en sammansättning som matchar grovfodrets mineralinnehåll) utefter hästens behov utöver grovfodret. Ett fåtal hästar behöver en större giva lucern/betfiber eller liknande för att de inte kan äta tillräcklig mängd hö/ensilage alternativt är hö´t/ensilaget inte anpassat för de svårfödda utan till de lättfödda och de mer svårfödda behöver då tillskott i form av mer snabbätet foder som lucernpellets och/eller betfor för att hålla hull. Att ge spannmål är bara märkligt. Det finns inget i det som en häst behöver.

Linfrökaka kan ges torrt men ska du blanda i diverse pulver bör du ge fodret blött.
 
Sorgligt att så ointresserade/okunniga har ansvaret för utbildning av morgondagens ryttare. Har ni ingen foderlära alls på era teorilektioner?

Jag tror inte det är okunskap utan ekonomi och enkelhet. Med stor variation i vilka som har ansvar för att faktiskt fodra så är det svårt att ha det individualiserat mer än i mängd. De flesta får en väldigt liten mängd havre, det är några av de större hästarna som får mer där de inte hinner/vill äta tillräckligt med hö.

Kan inte uttala mig om teorilektionerna idag då jag inte ridit vanliga lektioner på många år. Jag minns att vi hade det någon gång, men det är ju inte så att man kommer ihåg nåt av det. :)
 
Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre. Och det är ju inte så underligt. Finns det något man skulle kunna fylla ut med som är smakligt men inte ger för mycket energi? Eller något jag kan byta ut havren mot där jag kan ge 4-5 dl istället för 2. Hon är väldigt lättfödd och 19 år, så gärna något som passar lite äldre hästar även om jag tycker hon visar sin ålder direkt.

Kör på krossad korn i stället för havre, du kan ge uppåt 8-10 dl istället för 2 dl havre, Kör gärna även med 1-2 dl betfor så blir det riktigt smaskigt med tillskotten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 648
Senast: Keb71
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Är inte helt nöjd med hur min häst är i magen och funderar på att byta ut den havre hon får mot mer hösilage. Men finns det något man...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp