Bukefalos 28 år!

nordsvensken

Trådstartare
Min hund är tämligen lättfödd och får inte så mycket av sitt färskfoder i skålen :crazy:, vilket förstås gör henne hungrig, vad har ni för tips på "bukfylla" som ger inga eller få kalorier?

Hela morötter tar de väl inte upp så mycket av? Och flera foderföretag använder ju bla psyllumfrön och betfibrer? (typ uppblött fibrex ger ju ganska mycket extra volym i matskål och mage, men nästan inget annat? ½ dl torrt ger ca 0,75g kolhydrater och 1,2g protein... ) Och finns det annat?
 
Sv: Utfyllnad

Här ger vi de extra hungriga hundarna tärnad lunga utöver dagsgivan. Inte mycket näring men en del volym;)
 
Sv: Utfyllnad

Det hade ju varit perfekt, men lite svårt för mig att få tag på skulle jag tro. :angel: Kan du inte göra det lite lättare för mig? ;)

Nu när hon får för små portioner tenderar hon att fixa utfyllnaden själv i form av ensilage, fårbajs och hel spannmål som förvisso också går rätt igenom som synes på skiten, men jag föredrar när hon inte ägnar all tänkbar utetid åt att hitta mat. Förr eller senare stoppar hon ju något ordentligt olämpligt! Jag märker att de dagar hon får större portioner (ger BARF också och där får hon ju betydligt större mål ibland, beroende på vad hon äter) så äter hon inte alls så mycket skräp på gården...

(och att säga "motionera mera!" för att hon ska kunna äta mer är ingen ide, för hon motioneras redan mycket. Trots att 10 mil i veckan är högst normalt för henne, så kan i princip bara få halva rekomenderade mängden för sin kroppsvikt, annars blir hon fet. Antar att det är labradorgenerna ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Utfyllnad

Våran knubbis får grönsaker.
Om grönsakerna inte är ångkokta eller mixade till mos har dom svårt att ta upp något ur dom så det blir bra bukfyllnad.

Har också hört att osaltade popcorn fungerar som bukfylla, har inte provat det själv dock.
 
Sv: Utfyllnad

Blomkål, broccoli, morötter, salladsblad... Finns hur mycket som helst som man kan ge egentligen, förutsatt att hunden äter det :)

Vad ger du för foder? Kanske du kan ge något annat som hon inte går upp i vikt lika lätt av?
 
Sv: Utfyllnad

Samma sak med våra gamlingar, de får rå vitkål i maten, jag orkar inte riva och ha mig utan skär den i bitar om kanske 3 x 3 cm ungefär. Dessutom är det en av de få saker som den ena gamlingen faktiskt tuggar... torrfoder och färskfoder "inhaleras" typ bara, men kålen den tuggar han ordentligt. :)
 
Sv: Utfyllnad

Jag ger Fodax och barfar. Och lägre kaloriinnehåll än fodax utan att för den sakens skull innehålla mindre andel animaliskt finns nog inte..?

Oavsett foder är hon ju extremt lättfödd, hon har som sagt aldrig kunnat äta mer än ungefär hälften mot rekomenderat, vilket märke jag än gett, och jag kan ju inte bara ge ben vilket annars framförallt gör henne nöjd tuggmässigt.

Tyvärr äter hon inte så mkt råa grönsaker, det är typ morot. och sötpotatis. Kål gillar inte magen... Uppblötta psylliumfrön däremot ihop med färskfodret är kalas säger både hon och magen, vi får väl fortsätta med det, och morötterna gissar jag. :grin:
 
Sv: Utfyllnad

Jag kör periodvis med framförallt kokt broccoli och kokt vitkål - både gott enligt hundarna och bra som utfyllnad:)
 
Sv: Utfyllnad

Rårivna morötter och finstrimlad rå vitkål hinner inte smälta i en hundmage, så det ger inga kalorier alls. Bara bukfylla.
 
Sv: Utfyllnad

Jag behöver inte ens riva morötterna utan hon tuggar dem gärna hela, lite sysselsättning också ;-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp