Utgå från tävling (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

Novali01

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

@hola jag förstår absolut varför du utgick utifrån din beskrivning, men kul att domaren tyckte det såg bra ut ändå! :D :up:

Och jag är motströms då för jag förstår inte alls varför man utgår från en dressyrbana. Ever. Enda anledningen i min värld är om man åker av... tycker det är ett nytt fenomen, kan inte påminna mig om att någon gjorde så förr utan det var hoppryttarna som stod för såna tramsigheter.:angel:
Ingen idé att ni får ett spel på mig nu, jag är ju som jag är vet ni...:devil: men allvarligt talat, om hästen inte klarar att gå hela programmet precis som ni tänkt er så är det väl bara att kämpa på och sen hem o träna mer!
 
@Novali01 @hola @sorbifolia som domare blir jag GALEN på folk som utgår om hästen inte lider av att vara på banan. Jag förstår om ALLT går snett och det inte går att styra väg eller gångart pga spänning. Men annars tycker jag att det inte är att visa respekt för arrangörer och medtävlande. Personligen tycker jag också att det är fjantigt beteende, och att de som utgår är barnrumpor och dåliga förlorare. Men det är jag det. :angel:
 
Och jag är motströms då för jag förstår inte alls varför man utgår från en dressyrbana. Ever. Enda anledningen i min värld är om man åker av... tycker det är ett nytt fenomen, kan inte påminna mig om att någon gjorde så förr utan det var hoppryttarna som stod för såna tramsigheter.:angel:
Ingen idé att ni får ett spel på mig nu, jag är ju som jag är vet ni...:devil: men allvarligt talat, om hästen inte klarar att gå hela programmet precis som ni tänkt er så är det väl bara att kämpa på och sen hem o träna mer!

Skillnaden från förr är väl kanske att de där katastrofala procenten hamnar på tdb för mer eller mindre all framtid. Förra året t.ex. skrev jag en LB:1 där ett ekipage fick nästan 32 %. Nästan. Kul att ha det resultatet dokumenterat. Med en sånt resultat hade nog till och med jag utgått för att slippa ha det förevigat :o
 
Skillnaden från förr är väl kanske att de där katastrofala procenten hamnar på tdb för mer eller mindre all framtid. Förra året t.ex. skrev jag en LB:1 där ett ekipage fick nästan 32 %. Nästan. Kul att ha det resultatet dokumenterat. Med en sånt resultat hade nog till och med jag utgått för att slippa ha det förevigat :o
Men alla fattar att det kan hända saker och att folk bara är människor. Det är väl pinsammare att utgå hela tiden? Det är ju ändå utg. som står och inte ute som det skulle stå om det domaren sagt att man inte får fortsätta.
 
Jag är tramsig och utgår nån nån gång per år :p. Senast för att jag hade ridit fel två gånger och helt tappade allt koncept om vad ridning är. I höstas för att häst blev så spänd att jag inte fick nån kontakt med honom och året innan utgick jag ett par gånger med Burb när hon bara sa upp sig för att banorna var för tunga. I vissa lägen finns det ingen anledning att fortsätta, jag vill att mina hästar ska ha en bra upplevelse inne på banan.
 
Jag är tramsig och utgår nån nån gång per år :p. Senast för att jag hade ridit fel två gånger och helt tappade allt koncept om vad ridning är. I höstas för att häst blev så spänd att jag inte fick nån kontakt med honom och året innan utgick jag ett par gånger med Burb när hon bara sa upp sig för att banorna var för tunga. I vissa lägen finns det ingen anledning att fortsätta, jag vill att mina hästar ska ha en bra upplevelse inne på banan.
Sorry men de lägena finns inte i min värld!:D Men jag accepterar ju såklart att vi tänker olika men det har blivit löjligt vanligt att man utgår istället för att ta att man har en ngt sämre dag med ngt sämre procent.
 
Men alla fattar att det kan hända saker och att folk bara är människor. Det är väl pinsammare att utgå hela tiden? Det är ju ändå utg. som står och inte ute som det skulle stå om det domaren sagt att man inte får fortsätta.

Men vadå "hela tiden"? Jag skulle hellre ha ett resultat som är utgått än att nästan komma upp i 32% en gång. Jag har inte skrivit något om att det ens skulle vara två gånger.
 
@Novali01 @hola @sorbifolia som domare blir jag GALEN på folk som utgår om hästen inte lider av att vara på banan. Jag förstår om ALLT går snett och det inte går att styra väg eller gångart pga spänning. Men annars tycker jag att det inte är att visa respekt för arrangörer och medtävlande. Personligen tycker jag också att det är fjantigt beteende, och att de som utgår är barnrumpor och dåliga förlorare. Men det är jag det. :angel:
Precis... Det har jag hört många gånger nu, kommer inte hända igen, det lovar jag! 😂
... om inte allt går snett och jag ligger på 45% :o
 
Precis... Det har jag hört många gånger nu, kommer inte hända igen, det lovar jag! 😂
... om inte allt går snett och jag ligger på 45% :o
Men grejen är att du inte ska utgå för procentens skull. Det ska vara för hästens skull i sånna fall. Vi domare ser ofta andra saker än vad ryttaren känner. Inte ens jag som domare kan gissa rätt varje gång på vad domaren kommer se eller bedöma som grundfel eller tillfälliga fel. Rid och bit ihop. DET imponerar på oss domare, om något.
 
Den delen handlade inte om dig. Förlåt för att det kunde uppfattas så.

Det är vissa personer som satt detta i system i mitt distrikt (Stockholm). Och det är irriterande tycker jag.

Ja, nä, som strategi håller jag verkligen med att det är enerverande. Jag tänker mer på om det verkligen skiter sig någon gång så känns det inte superkul att vara förföljd av det sen.

Jag har utgått en gång, jag fick hjärnsläpp, blev stressad, red fel två gånger och kunde för mitt liv inte komma ihåg resten av programmet. Jag skämdes massor och bad domaren om ursäkt.

EDIT: och med skiter sig så menar jag i paritet med de där nästan 32% jag gav exempel på.
 
Men grejen är att du inte ska utgå för procentens skull. Det ska vara för hästens skull i sånna fall. Vi domare ser ofta andra saker än vad ryttaren känner. Inte ens jag som domare kan gissa rätt varje gång på vad domaren kommer se eller bedöma som grundfel eller tillfälliga fel. Rid och bit ihop. DET imponerar på oss domare, om något.
Ja absolut förstår jag det. Varför jag utgick var för att jag satt på en jättespänd häst.
Jag har utgått en gång förut, förra året när vi skulle starta vår andra LC:1. I vår första LC:1 blev vi uteslutna på framridningen. Ponnyn hade blivit väldigt spänd när jag gjorde i ordning henne och när jag satt upp så skyggade hon för något, ställde sig upp och tappade balansen. Hon landade på bakbenen/rumpan och jag landade på fötterna. Hon skrapade sig lite på ett bakben så det var en bloddroppe där tyvärr för efter den händelsen var hon helt lugn på tävlingen.
Andra LC:1an var hon så spänd att hon bytte galopp och det blev svårt att styra; då valde jag att utgå. Jag tyckte det var obehagligt och visste inte riktigt hur jag skulle hantera situationen helt enkelt.

Denna gången var jag töntig och som sagt så ångrar jag vad jag gjorde. Det var dumt. Jag skulle bitit ihop och ridit klart. Men hon har inte blivit sådär spänd på banan sedan förra året, folk spelade golf på andra sidan banan och det kollade hon på, dem grillade på andra sidan banan, blah blah blah.
Ja, jag skulle bitit ihop och ridit klart det. Det var bara en mellangalopp och mellantrav kvar. Två rörelser. Bara några bedömningar. Det var skitdumt. Yes, jag skäms. Jag skulle hellre haft 65% istället för "utg" på tdb men i'm kinda dumb och osäker så jag tyckte ju att jag red skit och gav upp. 🤷‍♀️ Orättvist mot hästen, orättvist mot domaren och min pappa som hängde med. Usch.

I regret it men nu har jag gjort detta MEN det ska inte ske igen!! 😠😠
 
Precis... Det har jag hört många gånger nu, kommer inte hända igen, det lovar jag! 😂
... om inte allt går snett och jag ligger på 45% :o
Fast det kommer du ju inte att veta förrän efteråt för bevisligen har du ju lite svårt att bedöma hur saker och ting går...:angel::D:D
 
@Pancakes jag har utgått två gånger på Caspian faktiskt. Den första gången hade jag blivit påriden på framridningen. Gjort alla fel man kan (varje moment faktiskt) och upptäckte när jag skulle galoppera att jag glömt knäppa kavajen haha. Det var inte snällt mot Caspian att fortsätta.

Den andra gången var han fantastisk på framridningen men tävlingsbanan var mycket hårdare och då funkade inget tyckte jag. Det visade sig också att han hade en skelettinflammation. Jag låg på 62 % när jag utgick och folk fattade inget mer än att vi inte var lika bra som vi brukade, men jag kände att han inte var frisk, och då var det bäst att utgå och boka veterinärtid.

Så det är klart man FÅR utgå. Men att sätta det i system eller utgå för att en är lite lagom missnöjd, det tycker jag är direkt töntigt..
 
@Amanda_F

Jag håller helt med dig!

Jag har också utgått med min änglaponny. Minns inte vad som hände riktigt men jag red fel, blev stressad, red fel väg igen, fick totalt hjärnsläpp och resten av programmet var som bortblåst. Domaren försökte hjälpa mig på rätt spår men jag insåg att det inte gick. Bad om ursäkt och skämdes...
 
@hola nu var det inte dig specifikt som jag hade i tanken utan fenomenet att så många väljer att utgå nuförtiden. Så du ska inte känna att du behöver försvara dig, du gör ju det du anser är bäst såklart.
 
Och jag är motströms då för jag förstår inte alls varför man utgår från en dressyrbana. Ever. Enda anledningen i min värld är om man åker av... tycker det är ett nytt fenomen, kan inte påminna mig om att någon gjorde så förr utan det var hoppryttarna som stod för såna tramsigheter.:angel:
Ingen idé att ni får ett spel på mig nu, jag är ju som jag är vet ni...:devil: men allvarligt talat, om hästen inte klarar att gå hela programmet precis som ni tänkt er så är det väl bara att kämpa på och sen hem o träna mer!
Jag har gjort det en gång. Hästen fick total scenskräck. Han var helt okontaktbar så då tyckte jag inte det var någon ide att rida vidare. Skulle däremot inte gå ut bara för att det gick dåligt.
 

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 490
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp