Utgå från tävling (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

Jag har bara utgått en gång. Red en msvb5 där underlaget var fruktansvärt tungt. Har för mig att hon gjorde en fin inridning o första travökning sen la hon i handbromsen o tungan över bettet. Fanns liksom ingen anledning att fortsätta plåga henne.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.



Och jag är motströms då för jag förstår inte alls varför man utgår från en dressyrbana. Ever. Enda anledningen i min värld är om man åker av... tycker det är ett nytt fenomen, kan inte påminna mig om att någon gjorde så förr utan det var hoppryttarna som stod för såna tramsigheter.:angel:
Ingen idé att ni får ett spel på mig nu, jag är ju som jag är vet ni...:devil: men allvarligt talat, om hästen inte klarar att gå hela programmet precis som ni tänkt er så är det väl bara att kämpa på och sen hem o träna mer!

Jag har utgått ett par gånger.
Startat LA, som hästen klarar helt OK hemma. Avbrott i andra "vänd halvt igenom" i galoppen i LA:1, känt att jag inte skulle kunna få igång hästen i galopp igen. Hästen kändes mör, ingen vits att bråka med den utan utgick. Fick visst skäll av domaren som ifrågasatte varför jag utgick, och som rekommenderade att jag skulle kolla protokollet. För mig rätt fina siffror fram tills avbrottet.
Fick lite skäll av överdomaren, förklarade mig och fick ett "OK, jag kan ju i och för sig förstå dig. Men tänk om alla utom en utgår för att det inte gick bra; då blir det ju ingen tävling".
Därefter har jag avstått från att utgå även när jag har känt att hästen för dagen inte orkat igenom startat program. För överdomaren hade ju helt klart en poäng.
 
@Novali01 @hola @sorbifolia som domare blir jag GALEN på folk som utgår om hästen inte lider av att vara på banan. Jag förstår om ALLT går snett och det inte går att styra väg eller gångart pga spänning. Men annars tycker jag att det inte är att visa respekt för arrangörer och medtävlande. Personligen tycker jag också att det är fjantigt beteende, och att de som utgår är barnrumpor och dåliga förlorare. Men det är jag det. :angel:
Varför är det att inte visa respekt för arrangörer och medtävlande?
Själv tänker jag att det kan tänkas vara att visa respekt för att hästen hade en dålig dag. Om den inte orkade för dagen.
 
Varför är det att inte visa respekt för arrangörer och medtävlande?
Själv tänker jag att det kan tänkas vara att visa respekt för att hästen hade en dålig dag. Om den inte orkade för dagen.
Fast den frågan har du ju själv besvarat i ditt inlägg ovanför detta? Dvs det som ÖD upplyste dig om, det blir ju inte nån tävling om alla bestämmer sig för att utgå.
Om hästen helt plötsligt inte orkar genomföra programmet då har man ju antingen fel upplägg på sin framridning eller så har man totalt missbedömt konditionen på sin häst och är det så, då ska man ju fundera över vad man sysslar med.
 
Fast den frågan har du ju själv besvarat i ditt inlägg ovanför detta? Dvs det som ÖD upplyste dig om, det blir ju inte nån tävling om alla bestämmer sig för att utgå.
Om hästen helt plötsligt inte orkar genomföra programmet då har man ju antingen fel upplägg på sin framridning eller så har man totalt missbedömt konditionen på sin häst och är det så, då ska man ju fundera över vad man sysslar med.

Eller så är det 30 grader varmt och soligt och tävlingsbanan mycket djupare än det underlag hästen är van vid.

Utan att man ska behöva få sådant tonfall mot sig, som du ägnar dig åt i den här tråden.
 
Jag har utgått vid ett tillfälle, på en tävling förra året.

Det var första tävlingen med mitt fullblod och jag var supernervös för att jag inte alls visste hur han skulle bete sig på tävlingsplats, och han har en del tendenser att lätta fram när han blir uppstressad. Dagarna innan tävlingen hade vi också börjat få lite issues med högergaloppen som han plötsligt fick för sig att han inte kunde fatta.

Programmet gick ändå helt okej förutom att jag var suuuuuperspänd och red som en kratta, och såklart förmedlade en del av de spänningarna till honom. Sen kom vi till första högergaloppen och fick det inte att fungera, och där valde jag att utgå istället för att skapa någon större situation. Där och då kändes det mycket värre och mer risk för explosivitet än vad det faktiskt var (och såg ut).

Med facit i hand var vi (jag) nog inte särskild redo för den tävlingsstarten, men samtidigt måste någon gång vara den första och jag tog med många lärdomar till nästa tillfälle som gick betydligt bättre. :)

OM jag hade fortsatt och OM det i och med skapats en värre situation, så hade jag kanske inte velat försöka mig på fler tävlingar.
 
Eller så är det 30 grader varmt och soligt och tävlingsbanan mycket djupare än det underlag hästen är van vid.

Utan att man ska behöva få sådant tonfall mot sig, som du ägnar dig åt i den här tråden.
Nu läser du nog in andra saker i mitt inlägg än där står. Att det är 30 grader varmt är ju inget ovanligt och forskning visar ju att hästarna inte alls har ont av värmen såsom vi kanske trott utan det är nog mer ryttarna som får problem då. Och du hade ju svarat på frågorna redan i ditt eget inlägg.
 
Nu läser du nog in andra saker i mitt inlägg än där står. Att det är 30 grader varmt är ju inget ovanligt och forskning visar ju att hästarna inte alls har ont av värmen såsom vi kanske trott utan det är nog mer ryttarna som får problem då. Och du hade ju svarat på frågorna redan i ditt eget inlägg.

"...då ska man fundera på vad man sysslar med..."

och "respektlöst" - nejdu det är inte ett vänligt sätt att uttrycka sig.

Jodå, en häst har jag ridit färdigt hela programmet. Det var april, första varma dagen. 28 grader. Hästen hade ordentlig vinterpäls.
Den hästen var väldigt mycket tröttare än vanligt den dagen. Så jo, hög temperatur kan helt klart påverka hästar som har vinterpäls på sig.
Även om du möjligen tycker att det är en dålig ursäkt eller en undanflykt.

Eller underlag som är betydligt lösare än det hästen är van vid - kan vara tyngre än väntat och i kombination med andra faktorer kan det innebära att en häst som normalt sett orkar, faktiskt inte gör det för dagen.

Jag anser ju att "snäll mot hästen" är viktigare än att domaren inte eventuellt ska bli ledsen om man utgår.
 
Nu läser du nog in andra saker i mitt inlägg än där står. Att det är 30 grader varmt är ju inget ovanligt och forskning visar ju att hästarna inte alls har ont av värmen såsom vi kanske trott utan det är nog mer ryttarna som får problem då. Och du hade ju svarat på frågorna redan i ditt eget inlägg.
Om det är så varmt att man tror att hästen p g a t ex vinterpäls riskerar att inte orka, så kanske det är bättre att låta bli att tävla den dagen. :) Eller om hästen inte orkar för att den inte riktigt är redo för klassen. Det sista har jag ingen aning om ifall det gäller dig, utan rent allmänt. Ser många som ger sig ut i klasser de inte är redo för och det är så tråkigt att se. DET, om något, är inte snällt mot hästen.
Edit: Förlåt! Citerade fel inlägg... Skulle vara till @kryddelydd :angel:
 
"...då ska man fundera på vad man sysslar med..."
Fast jag tycker man SKA fundera på vad man sysslar med om hästen inte orkar, dvs man har missbedömt hästens kondition för om man INTE funderar över det så kommer snart skadorna hagla.

och "respektlöst" - nejdu det är inte ett vänligt sätt att uttrycka sig.

När skrev jag respektlöst? Var väl Amanda_F som skrev det så jag har nog rätt i att du läser in saker som jag överhuvudtaget inte skrivit.
 
@kryddelydd hade missat att du troligen svarade mig. Alltså, som jag skrivit i tråden, är det helt ok att utgå om hästen lider av att ritten går vidare. Men det finns de som satt i system att utgå före uppridning för att de är ”lite missnöjda”. Det tycker jag är respektlöst ja, det är inte så att det är en enkel sak att ordna en tävling och att döma kräver rätt mkt av oss domare, och de allra flesta av oss gör så gott vi kan. Har en då anmält sig, och startat, kan man faktiskt ta sig i mål, så vida det inte blir något djur som lider eller ryttaren blir sjuk akut. Tycker jag i alla fall.
 
Skillnaden från förr är väl kanske att de där katastrofala procenten hamnar på tdb för mer eller mindre all framtid. Förra året t.ex. skrev jag en LB:1 där ett ekipage fick nästan 32 %. Nästan. Kul att ha det resultatet dokumenterat. Med en sånt resultat hade nog till och med jag utgått för att slippa ha det förevigat :o

Jag har haft en riktigt katastrofal ritt som hamnat kring 32% :o Den gången önskar jag att jag hade utgått, just för att det känns sisådär att ha det resultatet förevigat...Tycker synd om de som satt i publiken och var tvungna att se eländet :angel:
 
@kryddelydd hade missat att du troligen svarade mig. Alltså, som jag skrivit i tråden, är det helt ok att utgå om hästen lider av att ritten går vidare. Men det finns de som satt i system att utgå före uppridning för att de är ”lite missnöjda”. Det tycker jag är respektlöst ja, det är inte så att det är en enkel sak att ordna en tävling och att döma kräver rätt mkt av oss domare, och de allra flesta av oss gör så gott vi kan. Har en då anmält sig, och startat, kan man faktiskt ta sig i mål, så vida det inte blir något djur som lider eller ryttaren blir sjuk akut. Tycker jag i alla fall.

Fast om det är så att ett djur lider av att gå ett program oavsett anledning så ska en nog inte ens åka dit. Lite djupt underlag? Seriöst? Dessa ryttare skulle dött om de ser vilka underlag vi ft ryttare tvingas rida på emellanåt. Jag har väldigt svårt att tro att särskilt många tävlingsarrangörer i dressyr har ett underlag som djur lider av. Isåfall får en gå till ÖD som faktiskt ska inspektera tävlingsbanor och framridningar, faktiskt även veterinären om det finns en sådan på plats.
 
Senast ändrad:
Jag har tackat för mig och gått ut en gång. Tävlingsarrangören hade inte fasta starttider men fasta tider för start av klassen. Eller sa att de hade men de körde bara på..

När jag satt på toaletten hörde jag att de ropade att jag skulle hålla mig beredd :crazy: Det borde ha varit mer än en timme kvar till min start men eftersom de hade börjat för tidigt så ropade de upp ryttare efter ryttare som inte ens var på plats och så var det helt enkelt min tur. Jag fick hjälp att få på sadeln och red direkt från transporten till start. När jag hade gjort inledande halten på min ouppvärmda och stressade 5-åring så kom jag på att ”vad fan håller jag på med” och så utgick jag. Arrangören fortsatte dagen med att glatt ropa upp ekipage efter ekipage som inte ens var på plats. Fantastisk tävlingsdebut på den hästen...

Nä, det var inte typ på 80-talet utan typ 2008..
 
Däremot har jag ridit ett par ritter med sköna resultat på ca 30 %. En gång red jag hela programmet på typ halva banan eftersom hästen var rädd för en sak i andra änden och en gång surade brunststoet ihop och parkerade sig med jämna mellanrum i mitten och sa upp sig. De resultaten skiter jag i för fy katten vad jag älskade den sura apan :love:
 

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 462
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp