Utgå från tävling (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

Själv skulle jag undra vad det var för fel om någon utgår i dressyr, allt det som dyker i tankarna är värre än att få 30%.
 
Jag fattar inte det här med att utgå för att slippa dåligt offentligt resultat. Om man har ett skitdåligt resultat bland alla andra så är väl inte det ngn stor grej? Då fattar ju vem som helst att något hände just den gången.
 
Jag skäms som fan för mitt kassa resultat på 52% tror jag det var. Min häst var livrädd på kortsidorna och det gick knappt att få nån kontakt med henne där. Allt däremellan gick bra förutom en jävla gubb:devil: till dommare som inte ens tittar när man rider och blåser av för att han missade ett moment som alla andra klart och tydligt sig att jag utförde. Jag vart skitförbannad och övervägde i 2 sek att utgå. Enbart pga dommaren. Men jag bet ihop och red färdigt. Strök mej ur nästa klass i stället då jag kände det kommer inte att gå.
 
@kryddelydd hade missat att du troligen svarade mig. Alltså, som jag skrivit i tråden, är det helt ok att utgå om hästen lider av att ritten går vidare. Men det finns de som satt i system att utgå före uppridning för att de är ”lite missnöjda”. Det tycker jag är respektlöst ja, det är inte så att det är en enkel sak att ordna en tävling och att döma kräver rätt mkt av oss domare, och de allra flesta av oss gör så gott vi kan. Har en då anmält sig, och startat, kan man faktiskt ta sig i mål, så vida det inte blir något djur som lider eller ryttaren blir sjuk akut. Tycker jag i alla fall.
OK, det beteende du skriver om här, har jag aldrig sett. Alltså att man i stort sett rider hela programmet men sedan utgår det allra sista.
 
Har varit med om några förskräckliga tävlingsplatser där man har undrat om överdomaren varit blind eller bara lat. Ett ställe hade inte sladdat underlaget sedan framridningsridhuset byggdes någon gång på -80-talet (såg det ut som iaf), dessutom var sargen rutten så om man red för nära så trampade hästarna ner i hål in under sargen...

Ett annat ställe hade inte vattnat banorna så allt var som i en sandstorm, men det värsta var att det låg fullt med stenar som var ca 10-15 cm i diameter på ffa framridningsbanan. Hade definitivt strukit oss om det inte hade varit lag. Galopperade inte alls på framridningen eftersom jag inte ville komma hem med halt häst. Kan tillägga att det varit på tävlingar med klasser från msv c till PSG. Så inga klubbtävlingar.

Jag har nog aldrig utgått från någon start, men om vi nu ska prata om respekt för arrangörer så kan man ju även vända på det, att vissa arrangörer behöver visa respekt för de som betalar för att tävla :) Jag har full respekt för att man utgår om banorna är för tunga tex, varför riskera en senskada för att inte domaren (som får betalt) inte ska bli besviken typ...
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.



Och jag är motströms då för jag förstår inte alls varför man utgår från en dressyrbana. Ever. Enda anledningen i min värld är om man åker av... tycker det är ett nytt fenomen, kan inte påminna mig om att någon gjorde så förr utan det var hoppryttarna som stod för såna tramsigheter.:angel:
Ingen idé att ni får ett spel på mig nu, jag är ju som jag är vet ni...:devil: men allvarligt talat, om hästen inte klarar att gå hela programmet precis som ni tänkt er så är det väl bara att kämpa på och sen hem o träna mer!
Jag har utgått en gång, det var i en lagtävling i mitten på 90-talet och ponnyn jag red normalt sett var skadad så jag hade fått låna en annan. Jag tyckte allt gick dåligt och gav upp.
Min tränare och lagledare skällde ut mig efter noter :nailbiting:
Så jag har aldrig vågat göra om det.... 😆
 
Jag har utgått en gång, det var i en lagtävling i mitten på 90-talet och ponnyn jag red normalt sett var skadad så jag hade fått låna en annan. Jag tyckte allt gick dåligt och gav upp.
Min tränare och lagledare skällde ut mig efter noter :nailbiting:
Så jag har aldrig vågat göra om det.... 😆
Att utgå när man rider i lag är ju verkligen ett "big no-no". Bättre för laget att ha låga poäng att tillgodoräkna sig än inga alls. Förstår att lagledaren var arg! :p
 
Har varit med om några förskräckliga tävlingsplatser där man har undrat om överdomaren varit blind eller bara lat. Ett ställe hade inte sladdat underlaget sedan framridningsridhuset byggdes någon gång på -80-talet (såg det ut som iaf), dessutom var sargen rutten så om man red för nära så trampade hästarna ner i hål in under sargen...

Ett annat ställe hade inte vattnat banorna så allt var som i en sandstorm, men det värsta var att det låg fullt med stenar som var ca 10-15 cm i diameter på ffa framridningsbanan. Hade definitivt strukit oss om det inte hade varit lag. Galopperade inte alls på framridningen eftersom jag inte ville komma hem med halt häst. Kan tillägga att det varit på tävlingar med klasser från msv c till PSG. Så inga klubbtävlingar.

Jag har nog aldrig utgått från någon start, men om vi nu ska prata om respekt för arrangörer så kan man ju även vända på det, att vissa arrangörer behöver visa respekt för de som betalar för att tävla :) Jag har full respekt för att man utgår om banorna är för tunga tex, varför riskera en senskada för att inte domaren (som får betalt) inte ska bli besviken typ...


Låter som en (två) på millionen ang tävlingsunderlag utifrån beskrivningen på 2000-talet och nivån av klasser .
 
Senast ändrad:
Låter som en (två) på millionen ang tävlingsunderlag utifrån beskrivningen på 2000-talet och nivån av klasser .
Det förekommer. Finns några ställen jag inte åker till. Har varit med om djupt och halt underlag samt typ betong. Jag har bara utgått en gång som jag skrev tidigare. Hon la tungan över och hade jag släppt skänkeln hade hon stannat direkt. Hon var inte mer halt en vanligt vid det tillfället och var hur pigg o glad som helst på framridningen. Vid ett annat tillfälle släppte hela underlaget i hörnet och jag kände hur hon gled😨 Red klart ändå men var vansinnig efteråt. Har aldrig åkt tillbaka dit. Ett annat ställe var det så hårt att det klapprade om hovarna.
Det blir mer sällsynt nu och många verkar ha sett över underlagen och åtgärdat brister. Men visst finns det fortfarande.
 
Det förekommer. Finns några ställen jag inte åker till. Har varit med om djupt och halt underlag samt typ betong. Jag har bara utgått en gång som jag skrev tidigare. Hon la tungan över och hade jag släppt skänkeln hade hon stannat direkt. Hon var inte mer halt en vanligt vid det tillfället och var hur pigg o glad som helst på framridningen. Vid ett annat tillfälle släppte hela underlaget i hörnet och jag kände hur hon gled😨 Red klart ändå men var vansinnig efteråt. Har aldrig åkt tillbaka dit. Ett annat ställe var det så hårt att det klapprade om hovarna.
Det blir mer sällsynt nu och många verkar ha sett över underlagen och åtgärdat brister. Men visst finns det fortfarande.

Ja som sagt är det väldigt ovanligt 😅👍
 
Jag kan förstå att man ibland väljer att utgå, men förstår inte att någon skulle tycka det "ser bättre ut" att utgå än att rida klart, om så är möjligt och det inte rör sig om välfärd, med ett lågt resultat. Skulle jag någonsin vara spekulant på en häst och sedan upptäcka att den utgått flera starter per år hade jag allvarligt funderat på om något inte var fel med hästen(eller ryttaren)

Har själv utgått en gång :rofl: Jag red fel program, och när domaren blåste blev jag så stressad att jag inte kunde komma ihåg "rätt" program. Pinsamt.
 
Jag skulle som spekulant bli orolig för att hästen inte klarade av att tävla mentalt om ryttaren utgår hela tiden. Bättre att få se siffrorna på equipe, även om det är dåligt. Då får man ju en överblick iallafall.
 
Ja som sagt är det väldigt ovanligt 😅👍
Så ovanligt är det inte, även om majoriteten av tävlingsplatserna är bra, vet iaf tre tävlingsplatser inom vårt område som många väljer bort pga sådana exempel som jag gav. De har aldrig fulla klasser, men fortsätter likadant ändå, de verkar inte ha kopplat varför de har så få starter.
 
Jag har aldrig utgått tidigare, men idag fick jag vackert göra det. Hästen (inte min egna) blev så rädd för buskarna intill banan att han bara stod och stegrade på stället. Mamma fick leda ut oss :o:crazy: Så fruktansvärt pinsamt!
 
Så ovanligt är det inte, även om majoriteten av tävlingsplatserna är bra, vet iaf tre tävlingsplatser inom vårt område som många väljer bort pga sådana exempel som jag gav. De har aldrig fulla klasser, men fortsätter likadant ändå, de verkar inte ha kopplat varför de har så få starter.

Fast det finns typ 900 klubbar i Sverige så jo det är ovanligt
 
Fast det finns typ 900 klubbar i Sverige så jo det är ovanligt
Fast det finns inte 900 klubbar inom det område som jag känner till 3 dåliga ;)
Sedan spelar inte andelen roll, det förekommer, och därför angav jag dåligt underlag som en möjlig förklaring till varför folk utgår ibland.
Det var även ett svar på de som skrev att det är respektlöst mot domaren. Domaren får betalt för att sitta där, klubben har fått sin anmälningsavgift ändå. Och om det skulle vara så att arrangören inte har banorna iordning så är det de som är respektlösa, inte ryttaren :)
 
Fast det finns inte 900 klubbar inom det område som jag känner till 3 dåliga ;)
Sedan spelar inte andelen roll, det förekommer, och därför angav jag dåligt underlag som en möjlig förklaring till varför folk utgår ibland.
Det var även ett svar på de som skrev att det är respektlöst mot domaren. Domaren får betalt för att sitta där, klubben har fått sin anmälningsavgift ändå. Och om det skulle vara så att arrangören inte har banorna iordning så är det de som är respektlösa, inte ryttaren :)
Jag tror inte domaren sitter där för pengarnas skull dock.
 
Jag tror inte domaren sitter där för pengarnas skull dock.
Nej, inte enbart så klart? Men vad har det för koppling till att någon utgår pga dåligt underlag tänker du? Ska ryttaren riskera en senskada på sin häst för att inte vara respektlös mot domaren som både får betalt och tycker att det är roligt att döma?
 
Nej, inte enbart så klart? Men vad har det för koppling till att någon utgår pga dåligt underlag tänker du? Ska ryttaren riskera en senskada på sin häst för att inte vara respektlös mot domaren som både får betalt och tycker att det är roligt att döma?
Nej jag menade mer att domarens arvode inte gör det mindre respektlöst att utgå ”i onödan”.
Jag har dock svårt att se att en häst skulle få en senskada av ett dressyrprogram på dåligt underlag?
 

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 484
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp