Utgången Compagel vet?

MiniLi

Trådstartare
Jag har en tub Compagel vet i stallet, står att den bara håller 3 månader öppnad. Någon som vet på vilket sätt den blir dålig efter längre tid?
Försämras effekten eller blir den på något sätt skadlig att använda?

Min tub öppnades i början av 2020, frågan är om jag vågar använda den igen eller om det bara är att kasta?
 
Jag har också en som är utgången (för betydligt längre sedan :o ). Har inte märkt nån skillnad på den utan fortsatt att använda. Det är ju inte en produkt som ska vara steril eller så, så jag har inte känt mig särskilt orolig för att det skulle vara skadligt att fortsätta använda den.
 
Jag har också en som är utgången (för betydligt längre sedan :o ). Har inte märkt nån skillnad på den utan fortsatt att använda. Det är ju inte en produkt som ska vara steril eller så, så jag har inte känt mig särskilt orolig för att det skulle vara skadligt att fortsätta använda den.
Jag har tänkt samma. Men jag kan inget om läkemedel, tänkte så att det inte sker någon typ kemisk process på något sätt- Fick för mig att det kan vara större risk när det är en gele jämfört med typ tabletter. Jag har noll problem med att äta gamla värktabletter själv tex ;)

Tuben är ju sjukt stor, borde vara en mindre förpackning när den har så kort hållbarhet!
 
Har för mig att jag fick min tub gratis av en veterinär eftersom den redan då var utgången. Enligt henne var det inga problem att använda den ändå, men de kunde inte sälja den eftersom datumet var passerat.
 
Jag har tänkt samma. Men jag kan inget om läkemedel, tänkte så att det inte sker någon typ kemisk process på något sätt- Fick för mig att det kan vara större risk när det är en gele jämfört med typ tabletter. Jag har noll problem med att äta gamla värktabletter själv tex ;)

Tuben är ju sjukt stor, borde vara en mindre förpackning när den har så kort hållbarhet!
Jag tror att jag har frågat om "krämer" förr och det svar jag fått generellt är att de kan bli lite mindre effektiva med tiden. Jag skulle tro att det inte är en skillnad man märker.
 
Har för mig att jag fick min tub gratis av en veterinär eftersom den redan då var utgången. Enligt henne var det inga problem att använda den ändå, men de kunde inte sälja den eftersom datumet var passerat.
Jag tror att jag har frågat om "krämer" förr och det svar jag fått generellt är att de kan bli lite mindre effektiva med tiden. Jag skulle tro att det inte är en skillnad man märker.
Det låter ju bra! Då fortsätter jag använda med gott samvete :)

I mitt fall tror jag inte att bäst-före har gått ut, men den har varit öppen längre än 3 månader.
 
Jag har en tub Compagel vet i stallet, står att den bara håller 3 månader öppnad. Någon som vet på vilket sätt den blir dålig efter längre tid?
Försämras effekten eller blir den på något sätt skadlig att använda?

Min tub öppnades i början av 2020, frågan är om jag vågar använda den igen eller om det bara är att kasta?
Det är nog absolut ingen fara att använda den. Det är väl möjligen effekten som försämras, men det är nog marginellt så länge den inte är 100 år gammal. :) :p
 
Vågar inte svära på hur det är med just Compagel, men generellt är de tvungna att sätta en sådan gräns för att garantera kunden att läkemedlet fortfarande har fullgod effekt inom en viss tidsgräns och ofta är det verksamt låååångt längre än så. Håller med de andra, skulle inte tro att du kommer märka någon skillnad efter en så kort tid :)
 
Jag har en tub Compagel vet i stallet, står att den bara håller 3 månader öppnad. Någon som vet på vilket sätt den blir dålig efter längre tid?
Försämras effekten eller blir den på något sätt skadlig att använda?

Min tub öppnades i början av 2020, frågan är om jag vågar använda den igen eller om det bara är att kasta?
Tror den håller längre än så. 🙂
Har själv använt en gammal på min häst utan problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 944
Senast: Anna-Bella
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 916
Senast: Enya
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
12 308
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp