Utgånget datum på krafftfoder

M

Myrinda

Min häst har ätit krafft pluss grön (konsentrat foder) Men så tog det slut så mamma skulle åka till Granng*rden å köpa Krafft blåröd pluss ist för att jag tyckte den passa lite bätte nu med våran träning. Den fanns då inte så under många minuter telefon å bläddringar i kraffts katalog som inte stämmer ett dugg längre så kom hon hem med krafft pluss röd som var jätte billig ca 150 kr. Jag börjde undra lite hur detta kan komma sig då den röda serien brukar vara jätte dyr. När jag kom hem visade det sig att den hade gått ut, å vad mamma vet stog det ingen varning om utgånget datum. Tyvärr har hon slängt kvittot.

Det handlade endast om några dagar utgånget datum men med tanke på att det tar ett antal månader för mig att göra slut på den säcken.

Någon som har någon erfarenhet av gamlat krafftfoder? Sjunker mineral och vitaminhalten?

Får man sälja för gamlat krafftfoder?
Denna gämförelsen är ju inte riktigt sak samma, men köpte risifrutti som hade möglat (datumet var utgånget vid köp). Lämnde in dom och fick pengarna tillbax och 3 nya risitrutti. Kraftfoder är ju ingen "fäskvara" men gäller sånt ändå?

Hoppas någon kan svara på detta! :confused:
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

Troilgen fick hon betala halva priset för att den var utgången. Det som händer är att vitaminhalten troligtvis minskar ju längre tiden går efter utgångsdatum, för övrigt händer inget med innehållet om säcken förvaras torrt och svalt.
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

Troilgen fick hon betala halva priset för att den var utgången. Det som händer är att vitaminhalten troligtvis minskar ju längre tiden går efter utgångsdatum, för övrigt händer inget med innehållet om säcken förvaras torrt och svalt.

Tyvärr fick mamma betala ord. pris :mad:
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

Jag tror inte det spelar någon roll, grejen är ju att man måste sätta ett "utgångsdatum".
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

datumet på säcken är tillverningsdatum, inte bästföre. Tillverkaren garanterar näringsinnehållet i 6mån från tillverkningsdatum
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

datumet på säcken är tillverningsdatum, inte bästföre. Tillverkaren garanterar näringsinnehållet i 6mån från tillverkningsdatum

Nu gjorde du min lite osäker, men jag är nästan 100 på att det var bäst före datumet som stog på säcken ;)
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

Det finns bästföre på.

Sist jag kollade så står det både när det tillverkades/packades och när det går ut.
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

Tror annars att det är svårt för krafft att ha tillverkat något där det står 10 sep 2010??
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

Jag jobbar på granngården och mina hästar lever på foder med utgånget datum;) Man kan inte garantera vitaminerna efter det utgångna datumet men så länge fodret verkar fräsht och förvaras torrt är det inte alls farligt att fodra med det. Vi har haft en raid det senaste med billigare pris på krafft pluss, så det är nog därför det var billigare.
 
Sv: Utgånget datum på krafftfoder

Vitaminhalten i foder sjunker när det lagras, vissa vitaminer är känsligare än andra, och det är fler faktorer än tiden som spelar in. Tex är A-vitamin ljuskänsligt, så det lär klara sig längre i en oöppnad säck än i en öppnad. En normal häst behöver dock inget större vitamintillskott från kraftfodret.
Mineraler är grundämnen (till skillnad från vitaminer som är föreningar) och kan alltså inte sönderfalla (om du inte har en kärnreaktor i foderkammaren ;) ), så på den fronten behöver du inte oroa dig.
Själv har jag fodrat hästar med fjolårshö samt med flera år gammal havre, så länge fodret lagrats väl (=torrt) är det inga problem.
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Funderar på att börja ge min häst multivintaminer då jag råkade köpa ett krafftfoder som hade utgånget datum, orkar inte tjaffsa med dom...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp