Utgifter per person - singelhushåll/sambo/ 2-barns familj (+ 2 vuxna)

tott

Trådstartare
Det sägs att det är dyr(as)t att bo ensam. Jag som bor ensam tror på den sanningen. Men om jag klagar över hur dyrt det är att bo i ett singelhushåll så får jag alltid massiva mothugg av de med sambo eller familj. Börjar ledsna på det där och skulle dels vilja hitta något forskningsresultat och dels höra era erfarenheter av det hela. Klart att det beror på vilka hobbies osv man har - men om man bara tänker levnadskostnader i ett modernt hem.
Kan ni hjälpa mig?
 
Det sägs att det är dyr(as)t att bo ensam. Jag som bor ensam tror på den sanningen. Men om jag klagar över hur dyrt det är att bo i ett singelhushåll så får jag alltid massiva mothugg av de med sambo eller familj. Börjar ledsna på det där och skulle dels vilja hitta något forskningsresultat och dels höra era erfarenheter av det hela. Klart att det beror på vilka hobbies osv man har - men om man bara tänker levnadskostnader i ett modernt hem.
Kan ni hjälpa mig?

Här finns lite statistik: https://www.sparbankengoinge.se/pri...udget/levnadskostnader/?contentid=CID_1338550
 
Det sägs att det är dyr(as)t att bo ensam. Jag som bor ensam tror på den sanningen. Men om jag klagar över hur dyrt det är att bo i ett singelhushåll så får jag alltid massiva mothugg av de med sambo eller familj. Börjar ledsna på det där och skulle dels vilja hitta något forskningsresultat och dels höra era erfarenheter av det hela. Klart att det beror på vilka hobbies osv man har - men om man bara tänker levnadskostnader i ett modernt hem.
Kan ni hjälpa mig?


Vilka kostnader har du som skulle bli billigare om du bodde med någon annan?
Skulle du behålla det boende du har även om du blev sambo?
Skulle du nöja dig med att dela bil om du blev sambo?


Allting beror ju på om man förändrar sin levnadsstandard eller inte.


Om jag bor i en etta med en hyra på 2500:- och flyttar ihop med någon i en tvåa med en hyra på 6000:- så ökar min hyreskostnad.

Vill jag behålla en egen bil även om jag flyttar ihop med någon är bilkostnaden densamma.
 
Vilka kostnader har du som skulle bli billigare om du bodde med någon annan?
Skulle du behålla det boende du har även om du blev sambo?
Skulle du nöja dig med att dela bil om du blev sambo?


Allting beror ju på om man förändrar sin levnadsstandard eller inte.


Om jag bor i en etta med en hyra på 2500:- och flyttar ihop med någon i en tvåa med en hyra på 6000:- så ökar min hyreskostnad.

Vill jag behålla en egen bil även om jag flyttar ihop med någon är bilkostnaden densamma.
Om jag tänker att en man flyttar in i mitt hus:
Husförsäkring, sophämtning, fastighetsskatt, elkostnad, vatten-avloppskostnad, tv, bredband mm mm
 
Vilka kostnader har du som skulle bli billigare om du bodde med någon annan?
Skulle du behålla det boende du har även om du blev sambo?
Skulle du nöja dig med att dela bil om du blev sambo?


Allting beror ju på om man förändrar sin levnadsstandard eller inte.


Om jag bor i en etta med en hyra på 2500:- och flyttar ihop med någon i en tvåa med en hyra på 6000:- så ökar min hyreskostnad.

Vill jag behålla en egen bil även om jag flyttar ihop med någon är bilkostnaden densamma.

Per kvadratmeter kanske tvåan blir billigare att dela på två ändå.

Du använder ungefär lika mycket el för att lysa upp en lägenhet, el till ugnen för mat osv oavsett om du bor själv eller är sambo, men du får istället dela kostnaden på två. Likadant med TV-avgift och abonnemang, hemförsäkring, bredband, Netflix, Spotify med mera. Klart det blir billigare att dela hushåll.
 
Per kvadratmeter kanske tvåan blir billigare att dela på två ändå.

Du använder ungefär lika mycket el för att lysa upp en lägenhet, el till ugnen för mat osv oavsett om du bor själv eller är sambo, men du får istället dela kostnaden på två. Likadant med TV-avgift och abonnemang, hemförsäkring, bredband, Netflix, Spotify med mera. Klart det blir billigare att dela hushåll.


Det beror ju på hur många kvadratmeter tvåan är på. Den kanske inte ens är dubbelt så stor som ettan.

Givetvis blir fasta kostnader lägre, under förutsättning att man inte förändrar dom fasta kostnaderna.
Många gånger förändrar folk sina förutsättningar när dom blir sambo. Man drar kanske även på sig fasta kostnader som man inte haft tidigare.

Det är inte självklart att det blir billigare att vara två.
 
Om jag tänker att en man flyttar in i mitt hus:
Husförsäkring, sophämtning, fastighetsskatt, elkostnad, vatten-avloppskostnad, tv, bredband mm mm

Om man förutsätter att man inte förändrar/höjer fasta kostnader för någon av parterna genom att bli sambo sänks givetvis dessa.

Under dessa förutsättningarna kanske det bara är dina fasta kostnader som sänks. Tilltänkt partner kanske inte har lika höga fasta kostnader som du har.
 
Om man förutsätter att man inte förändrar/höjer fasta kostnader för någon av parterna genom att bli sambo sänks givetvis dessa.

Under dessa förutsättningarna kanske det bara är dina fasta kostnader som sänks. Tilltänkt partner kanske inte har lika höga fasta kostnader som du har.
Jag har inga konstiga fasta kostnader alls - endast och enbart "grundgrejer". Inga dyra abonnemang och inga konstigheter - bara det som behövs i dagens samhälle (och knappt det)
 
Det beror ju på hur många kvadratmeter tvåan är på. Den kanske inte ens är dubbelt så stor som ettan.

Givetvis blir fasta kostnader lägre, under förutsättning att man inte förändrar dom fasta kostnaderna.
Många gånger förändrar folk sina förutsättningar när dom blir sambo. Man drar kanske även på sig fasta kostnader som man inte haft tidigare.

Det är inte självklart att det blir billigare att vara två.
Sist jag blev sambo minskade min boendekostnad med över 2000 kronor. När vi sedan separerade så ökade boendekostnaden drygt 1000 kronor. Det nya boendet var utan dusch och toalett.
 
Jag har inga konstiga fasta kostnader alls - endast och enbart "grundgrejer". Inga dyra abonnemang och inga konstigheter - bara det som behövs i dagens samhälle (och knappt det)

Tilltänkt partner kan ju ha ett boende med vettig hyra där det mesta ingår.
Då kommer eventuellt den personens kostnader att höjas.


Tilltänkt partner kan även ha mycket högre kostnader än du har och då sänks den personens kostnader väsentligt.
Allt är beroende av utgångsläge.
 
Teorin fungerar ju om man jämför singelhushåll med ett där man är två men utan barn - s.k. dink:s. Då blir ju såklart kostnaden per person lägre. Har man istället barn med också så blir ju inte kostnaden lägre för de vuxna eftersom barnen ju inte bidrar till levnadskostnaderna merän högst marginellt i form av barnbidrag. Ju äldre barn du har, desto mer kostar de också.
 
Tilltänkt partner kan ju ha ett boende med vettig hyra där det mesta ingår.
Då kommer eventuellt den personens kostnader att höjas.


Tilltänkt partner kan även ha mycket högre kostnader än du har och då sänks den personens kostnader väsentligt.
Allt är beroende av utgångsläge.
Ja det finns givetvis oändligt många olika scenarion - därför hoppas jag att de flesta som läser min fråga förstår att jag menar "sådär överlag".
 
Ja det finns oändligt många olika scenarion - därför hoppas jag att de flesta som läser min fråga förstår att jag menar "sådär överlag".

Första gången jag blev sambo blev min fasta månadskostnad högre. Andra gången blev den lägre.
Mina matkostnader blev högre båda gångerna.

Olika utgångslägen ger olika resultat. Sådär överlag tror jag är svårt.
Vissa av dina vänner har kanske fått högre kostnader. Då finns det ingen poäng med att försöka överbevisa dom.
 
Och vad de kostar. Ditt scenario med ett etta för 2500 kr känns väldigt orimligt. Här kostar ettorna ungefär 4500 kr/mån medan tvåorna ligger på 6800/mån och uppåt.


Den ena personen kan bo i ett dyrt område och den andra i ett billigt.
Att priserna inte stämmer med ditt område gör dom inte orimliga.
 
Om man passar på att höja sin levnadsstandard så blir det kanske inte det.

Om man inte har samma utgångsläge är det troligt att en person antingen höjer eller sänker sin standard.
Det kan bli både lägre och högre kostnader att bli sambo.
 
Den ena personen kan bo i ett dyrt område och den andra i ett billigt.
Att priserna inte stämmer med ditt område gör dom inte orimliga.
Så kan man ju inte tänka. Man får ju lov att jämföra boenden som är ungefär likvärdiga för att konstatera att det blir billigare att bo två eller flera. Det är klart att det blir rejält mycket dyrare för en som tidigare varit inneboende i en liten lägenhet i förorten när denne flyttar in i en 300 kvm lyxvilla.

Där är det standardhöjningen som gör det dyrare, inte sammanboendet i sig.
 
Så kan man ju inte tänka. Man får ju lov att jämföra boenden som är ungefär likvärdiga för att konstatera att det blir billigare att bo två eller flera. Det är klart att det blir rejält mycket dyrare för en som tidigare varit inneboende i en liten lägenhet i förorten när denne flyttar in i en 300 kvm lyxvilla.

Varför är det fel att tänka så? Det jag gör är att ta hänsyn till verkligheten. Den är inte lika för alla.
När man tittar på beräknad kostnad enligt schablonen för levnadsstandard har man kostnader på över 9000:- före eventuell hyra. Flera av mina vänner skulle inte ha pengar över till någon hyra om det var så deras kostnader såg ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp