uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

K

Karitza

Nu är det så att jag hyrde/lånade ut min sele eftersom att jag inte använder den, vi skrev kontrakt på att alla skador som uppstår av olycka står jag för men om dom hanterat grejerna på icke hästmannamässigt sätt så ska dom stå för skadorna,
nu var det så att killen som lånade selen lät sin icke hästvana (och absolut inte selvana) flickvän sela på hästen och drog då i fel remmar så selen åkte runt hästens bog och selen hamnade halvt på backen och hästen trampade på den så remmar gick av, killen stod då några meter bort och hade inte kontroll över situationen och sa inte till flickvännen hur hon skulle göra (har en bekant på samma stall som såg allt)..
reparationen blev inte svinbillig och enligt killens försäkringsbolag så ska han inte betala, men enligt mitt försäkringsbolag så ska han det eftersom att han hade ansvaret och hanterade selen på icke hästmannamässigt sätt..

så här stå det exakt i kontraktet:
"NN förbinder sig att:
* Sköta utrustningen på ett hästmannamässigt sätt.
* Ersätta ägaren för skador på utrustning som orsakats av ett icke hästmannamässigt hanterande av utrustning."

(kontraktet är ett foder/medryttarkontrakt som vi gjort om för att passa ändamålet)

så, vem är ersättningsskyldig?

edit: la till en till punkt från kontraktet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

Låter ju som att det är killen som hyrde selen. Kan inte försäkringsbolagen prata med varandra? Eftersom de har helt olika åsikter, menar jag. Det kan väl inte lastas på dig om privatperson att medla mellan försäkringsbolagen, eller? Det är ju DEM som kan reglerna, då borde väl dem...? Jag vet inte, men jag tycker det låter som att killen som hyrde selen har klantat sig och eftersom det står i kontraktet att han ska betala vid sådan händelse så borde väl det räcka? Du har ju uppenbarligen ditt försäkringsbolag på din sida.
 
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

*kl*

du borde kanske fråga en jurist om detta och få pepper påskrivet om hur det är enligt lagen..
 
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

det är svårt att bevisa att det inte var en olycka när man skriver insådär..
Du skulle ha skrivit att ALLA förstörelse olycka eller ej skall fodervärden stå för..
För så är det ju om man köper en hur mkt olycka det än är och man är ledsen för att nått gått sönder måste det lagas iaf!

Nu har ju fodervärden sluppit lagt ut en stor klumpsumma på att köpa själva selen!
 
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

jo, men saken är den att OM det skulle vara en riktig olycka så går mitt försäkringsbolag in och betalar reparatio/nyvara.. t.ex om hans stall skulle brinna ner så ersätts allt därigenom.. men rent slarv ersätter inte färsäkringen, och det är det hans försäkringsbolag verkar mena, att hans försäkring inte täcker och då är han utom betalningsskyldighet,

men hur snyggt skulle det vara om JAG med ont uppsåt gick å hade sönder allt som kom i min väg och bara för att försäkringsbolaget inte ersätter skadorna så är jag inte betalningsskyldig. :smirk:
 
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

Karitza skrev:
... och det är det hans försäkringsbolag verkar mena, att hans försäkring inte täcker och då är han utom betalningsskyldighet, ...

Om han har försäkring som täcker skadan eller inte är ju inter ditt ansvar. Han får helt enkelt ta det ur egen ficka.

Har du pratat med hans försäkringsbolag om det hela eller är det han som återberättat (och tänjt lite på sanningen?)
 
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

jag tycker helt solklart att han ska betala.
ser ingen anledning till varför han inte skulle göra det

sitter lite i samma sits själv.
bytte fodervärdar till min häst i helgen, och när utrustningen packas upp visa det sej att selen är helt trasig, plus att remmar fattas.
HUr funkar det, kan man kräva gamla fodervärdar på en hel sele eller pengar till en sån.
eller är dom bara skyldiga att betala vad skadan kostar att laga?
varken jag eller nya fodervärdaran tycker iofs att det är nån större idé att laga då den av sönder på flera ställen
 
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

står det i fodervärdskontraktet att vid skadad utrustning ska fodervärden betala repariation eller nyvara? isf kan du kolla upp vad som blir billigast, att laga eller köpa ny, fråga en jurist kanske? och skicka brev till fodervärden om att utrustningen var skadad, har du dokumenterat skadan? och kräva att fodervärden följer kontraktet och ersätter selen..

jag har skickat ett brev till en jurist(bekants, släkting) nu ang min sele och kommer(troligtvis) att få ett papper tillbaka med juristens underskrift som stärker att det är killen som ska betala skadorna på selen..
 
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

problemet är att vi skrev ett ganska dåligt kontrakt
står eg bara hästens namn och vilken utrustning som medföljer, inget om vem som ska betala om nåt går sönder.
men i min värld är det självklart att häst och utrustning återlämnas i samma skick som man fick det.
det jag stör mej mest på är att dom inget sa, gick bara och hämtade selen och la i bilen, sa att dom putsat upp den kvällen innan (vilket dom inte alls hade) inte ett ord om att den va helt sönder.

dock är det så att jag är skyldig dom lite pengar, och planera väl helt enkelt behålla dom om jag inte få en ny sele. för det är ungefär lika mycket som en beg sele kostar
vet inte om det är fult av mej att göra så?
 
Sv: uthyrd utrustning, vem betalar skadan?

Tjena, finns det inget i kontraktet om hur utrustningen ska skötas kan man i vissa fall använda de standarder som finns, men för att vara säker på om den standarnden verkligen tar med förstörd utrustning så ring och rådfråga en jursit om det.. det kan vara så illa att du faktiskt får betala skadorna själv :(
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 716
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 104
Senast: mumin
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp