Uthyrning av boxplats-skatteregler

S

Seppo

Alternativ 1: Om jag som privatperson hyr ut boxplatser till andra privatpersoner i ett stall jag och min familj äger vilka sketteregler gäller då?
Ska jag betala inkomstskatt på hyran? Sociala avgifter, måste man betala det och är det i så fall jag eller hyresgästen som betalar detta?

Alternativ 2: Om jag har ett företag med F-skattsedel och hyr ut boxplatser till privatpersoner men stallet ägs av mig privat. Vilka regler gäller då? Är det då moms jag ska betala för uthyrningen? Antar att företaget betalar skatt på eventuell vinst och jag själv kan ta ut lön enligt gällande regler ur företaget.

Anledningen till frågorna är att jag kommer att hyra ut boxplatser i mitt privatägda stall men hade egentligen inte tänkt starta ett företag enbart för detta.

Jag kommer inte att tillhandahålla tjänster utan det är "självhushåll" som gäller i stallet. Jag har dock själv egna hästar i tre av sex boxar, så tre boxar ska alltså hyras ut.
 
Sv: Uthyrning av boxplats-skatteregler

1. I alternativ ett kan du ta upp inkomsten som "Hobby" Det är en extra blankett till den vanliga deklarationen, tror det är T4.Inga sociala avg, bara om du gör vinst blir det en skatt som du tar upp i din deklartation. Du behöver inte betala moms om du har en omsättning under ett visst belopp ca 30000kr. Gå in på skattemyndighetens hemsida och läs de exakta reglerna.
Om du bara hyr ut platsen och de köper eget foder och strö kanske du klarar dig under gränsen?

2. Här skulle jag tro att att det blir momspliktig verksamhet.

Lycka till.
 
Sv: Uthyrning av boxplats-skatteregler

Tillstånd krävs för "förvaring av häst" bla. se www.djurskyddsmyndigheten.se (regler och tillstånd) och läs även på skattemyndighetens sida om beskattningen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Bee
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 770
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 183
Senast: Angel
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp