Uthyrning stall

Bimbodog71

Trådstartare
Hej! Vi är ganska okunniga om hästar men jag hoppas ändå på en god ton🙏 Vi har ett stall med fem boxar. Stallet är fullutrustat med sadelkammare och annat som behövs. Det finns till gång till beteshagar och lösdrift för 3-4 hästar. Vår fråga är vad som är en lämplig hyra, per stallplats eller för allt. Det ligger 1 mil utanför Växjö, det finns fina ridvägar, men ingen paddock. Ca 500 meter till ett ridhus. Vi tänkte inte bistå med något ännu, inte förrän vi lärt oss mer om denna för oss ”nya” spännande värld😊
 
Hej! Vi är ganska okunniga om hästar men jag hoppas ändå på en god ton🙏 Vi har ett stall med fem boxar. Stallet är fullutrustat med sadelkammare och annat som behövs. Det finns till gång till beteshagar och lösdrift för 3-4 hästar. Vår fråga är vad som är en lämplig hyra, per stallplats eller för allt. Det ligger 1 mil utanför Växjö, det finns fina ridvägar, men ingen paddock. Ca 500 meter till ett ridhus. Vi tänkte inte bistå med något ännu, inte förrän vi lärt oss mer om denna för oss ”nya” spännande värld😊
Kolla vad andra tar i området och bestäm efter det.
 
Jag hyr ett stall med fem boxar, två mil utanför Skellefteå.
Finns inte bete till fem hästar men finns att låna bete av grannar om man önskar det.
Sadelkammare och fikarum har vi, lite ont om övrig förvaring dock. Och usla förutsättningar för gödsel hantering.
Jag betalar 3000kr plus elkostnader / månad.
Jag läser av elmätaren och räknar ut vad månadens el kostat..
 
Hade siktat på att hyra ut hela stallet till någon för en klumpsumma och låta den personen sköta allt. Min erfarenhet är att det inte brukar bli så bra när en okunnig är hyresvärd, även om hyresvärden i sig är toppen :)

Edit:
Runt 5000kr för hela stallet hade känns rimligt, speciellt med ridhus i närheten. Dock bra att dubbelkolla om ridhuset tar in utomstående, det är inte alla som gör det. Skriv ordentliga kontrakt, hur hagarna ska skötas med mockning och kanske max antal hästar som får vistas på gården.
 
Hej! Vi är ganska okunniga om hästar men jag hoppas ändå på en god ton🙏 Vi har ett stall med fem boxar. Stallet är fullutrustat med sadelkammare och annat som behövs. Det finns till gång till beteshagar och lösdrift för 3-4 hästar. Vår fråga är vad som är en lämplig hyra, per stallplats eller för allt. Det ligger 1 mil utanför Växjö, det finns fina ridvägar, men ingen paddock. Ca 500 meter till ett ridhus. Vi tänkte inte bistå med något ännu, inte förrän vi lärt oss mer om denna för oss ”nya” spännande värld😊
Jag hyrde eget stall för 400 kr per box. Då ingick vatten, el, stora hagar (många många hektar) och gödselplatta.
 
Hej! Vi är ganska okunniga om hästar men jag hoppas ändå på en god ton🙏 Vi har ett stall med fem boxar. Stallet är fullutrustat med sadelkammare och annat som behövs. Det finns till gång till beteshagar och lösdrift för 3-4 hästar. Vår fråga är vad som är en lämplig hyra, per stallplats eller för allt. Det ligger 1 mil utanför Växjö, det finns fina ridvägar, men ingen paddock. Ca 500 meter till ett ridhus. Vi tänkte inte bistå med något ännu, inte förrän vi lärt oss mer om denna för oss ”nya” spännande värld😊
I ditt fall så tror jag att det hade varit lättare att hyra ut hela lösdriften till en person som kan ta ansvar för hästarna och stallet. Iallafall tills ni kanske har lärt er mera och kan vad som behövs kunna för att kunna hålla igång allt på ett bra sätt.
 
Håller med de som skrivit att det bästa är att ni hyr ut hela stallet till en hästkunnig person. Det blir tyvärr sällan bra när icke hästkunniga ska driva inackorderingsstall. Har varit med om det två gånger. Blev väldigt mycket tjafs i stallet båda gångerna. Alla inhyrda försökte sätta upp egna regler och få hyresvärden att gå på deras linje. Hyresvärden hade ingen aning om vad som är lämpliga regler kring vissa saker och det slutade med att hälften av hyresgästerna, inkl mig själv flyttade tillslut.
 
Hej! Håller med om att det är klokt att hyra ut hela stallet till någon som driver det om du inte själv ska ha häst. Bland annat kan det vara fördelaktigt rent juridiskt. Om du hyr ut stallet utan att driva det så hyr du ut lokal. Om du erbjuder uppstallning där någon form av service ingår kan det räknas som att du säljer en tjänst. Det kan också vara värt att kolla upp om stallet uppfyller alla krav på att bli godkänt för hästar.
 
Rekommenderar att hyra ut stallet i sin helhet till någon annan som får driva det. Enklast för er, ska ni driva det själva kommer ni behöva tillstånd från länsstyrelsen dessutom.
 
Även jag rek att hyra ut hela stallet. Då slipper ni ta ev konflikter bland hyresgäster med olika viljor etc.

Jag betalade ca 900 kr/box då jag hyrde stall i Södermanland nära stad. Det var ett fint, fräscht och lättjobbat stall med ridbana och fina ridvägar. Vatten och el ingick.
Jag skötte då allt själv, både med fodringar etc och inköp av foder, strö etc etc. Den jag hyrde av bodde på gården och kunde ta hand om gödslet mot någon flaska whiskey.
 
Jag rek också att hyra ut gården i sin helhet. Precis som alla övriga skrivit så blir det inte bra med en okunnig person som ska driva ett stall. Det går inte i praktiken och kommer nog bara leda till irritation.
Lämplig kallhyra ät svårt att svara på, kanske 800 kr per box med tanke på att det inte finns egen ridbana? Skriver under på att ta reda på tillgänglighet för ridhus. Inte alla som vill ha in ryttare från utomstående stall.
 
Även jag håller med om att det bästa är att hyra ut stallet i sin helhet. Jag har stått både i stall där stallägaren haft en ”ansvarig” person som har hand om allt och i stall där stallägaren haft det ansvaret själv fast hen inte kan något om hästar. Så länge vi kom överens och allt var bra funkade det sista alternativet jättebra (vi var två familjer med två hästar var) men när vi helt plötsligt inte tyckte lika om saker längre blev det kaos. Någon kommer ta på sig den informella ledarrollen, vilket inte behöver betyda att övriga i stallet kommer lyda den personen utan det kommer förmodligen urarta i kaos.

Jag hade nog gått så långt som att jag vill rekommendera dig/er att i första hand leta efter någon som vill ha hela stallet för sig själv, att det kommer bara vara den personen/familjen och dens/deras hästar där. Det minimerar risken för bråk.

Prismässigt har jag stått installad i stall med liknande förutsättningar och hyfsat geografiskt nära det du beskriver och har då betalat allt från 500 till 1000 kronor i kallhyra för en box.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 745
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 162
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 229
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 726
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp