Utläkt senskada på galoppör???? HASTAR!!!

Har sett att du ställt flera liknande frågor och kan bara råda dig till att köpa en frisk häst om det är så att du är på jakt efter ny.

Ang senskadan ska väl en utläkt vara just det utläkt?
Beror också på hur pass allvarlig skadan var så senan verkligen är återställd.
 
JOo du, nog ska jag skaffa en frisk häst! Jag bara undrade hur allvarligt dessa saker egt är....
 
Har en galoppör med utläkt senskada. Den gör sig påmind ibland genom att bli lite svullen, men har nyligen fått lära mig att det kan bero på felverkning av hoven... Annars har det inte varit några problem. Rider western, dressyr och hoppar honom.
 
Som tidigare namnts, en ordentlig genomgang pa klinik av att rekomendera sa att du vet att du koper en frisk hast. Just senskador far mig att rysa bara jag hor ordet..

Pa en klinik kan de kolla senan med ultrljud, om skadan ar korrekt utlakt. Sen kan du radfraga veterinaren i fraga om vilken typ av ridning hasten kommer att halla for.

Min tranare hade en langre period problem med en sena fram pa sin tavlingshast, skadan lakte, kom tillbaka, behandlades pa alla satt, lakte igen och kom tillbaka igen. Slutligen tog han hasten till en klinik i Halmstad och vid en grundlig utredning visade det sig att hasten hade problem med det diagonala bakknaet. Detta atgardades och efter det var det aldrig mer nagot krabb med senan. Sa vad som ocksa ar intressant ar varfor hasten hade problem med senan och om det ar nagot annat som kanske behover atgardas.

Frida
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 007
Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 620
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: Blåabär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp