Utländska hingstar i svensk avel

MissFideli

Trådstartare
Om jag skulle få ta föl på ett isabellsto och vill ha en gul dressyravkomma. Det är ju Bernstein och Ravell som är närmast här i sverige. Men så funderar jag på BEC-hingstar utifrån för att kanske få en egen vitgul.

Ta t.ex Banquo, om han nu inte är i samma skäkt som stoet förstås. Hur gör man för att få hem sperma efter honom på bästa sätt? Vad kommer allt att gå på jämfört med svenska / tyska hingstar t.ex?
Vad får fölet för färg på papprena? osv...

Nyfiken Monika

*OBS* Det ska vara ett renrasigt halvblod *OBS*



Jag vill alltså i slutänden ha fram ett gulvitt sto till mig att rida på och sen avla fram roliga färger om det visar sig att stoet verkligen är nått att avla på.
 
Ja du oavsett vad hon får som blir cremello eller perlino...så vet jag iallafall att ett sådant föl efter Bernstein såldes utan att köparen sett hästen till USA för över 100 000 som föl...knappast en förlust-affär. ;)

Här i Sverige får man vita papper på fölet då färgen ej räknas som godkänd...men däremot om det nu blir ett stoföl...så kan hon avla på detta och få gröna papper på fölen. ;)

För att importera sperma...kan du hämta papper ifrån jordbruksverket för att bli spermaimportör...där finns även regler osv...

...om du ska ta ifrån USA är fryst att rekommendera(eftersom det tar sådan tid att skicka)...du måste kunna ange vart du ska förvara sperman...

...tex Flyinge åtar sej sådant mot en viss kostnad sedan kan du förbruka sperman när du vill.Hingsten måste dock vara tömd på EU-godkänd seminstation i USA. ;)

Med en cremello/perlino far så blir ju chansen 50% jämför 25% med tex Bernstein eller Ravell. ;)

...förresten undrar jag om inte Bocelli...också har det gula anlaget...tycker att på en del kort så ser hans ögon ut att ha den färgen...

...kanske någon som spanat in honom närmare kan uttrycka sej om saken!?! :bump:

Är det någon utav "stall Goldens" ston du funderar på att beställa föl efter!?!...bara lite nyfiken. ;)
 
Är bara stall Goldens ägare fortfarande intresserade när det är aktuellt, så är det mycket, mycket möjligt !! :D
Gillar stammarna på dom flesta, vanliga utan att ställa till problem i framtida avel. Men som sagt, det dröjer innan jag har råd, så det visar sig då.

Tycker hennes pållar verkar heltrevliga, vilket ju är en klar fördel !!
 
Det beror på läget och hur den blir. Antingen får jag en valack med underbar färg, eller också prövar jag igen.

Svårt att säga nu, det är flera år kvar och kanske har allt ändrats då. Kanske t.o.m har råd med 2 pållar... :smirk:
 
;)visst är det fortfarande intressant. Bernstein passar dock inte till någon av dom, tyvärr. :bow: Bocken är inte till hingssten utan till MissFideli
 

Liknande trådar

Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 470
Senast: Katinkas
·
C
Avel Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt...
2
Svar
22
· Visningar
3 074
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp