Utländska mediciner

Gry

Trådstartare
Dottern har rätt bråkig laktos men vi har tidigare kunnat beställa riktigt bra laktostabletter från en engelsk sida, när hon varit iväg och inte kunnat få laktosfritt, men nu, efter brexit går de tyvärr inte att beställa längre.

Melatonin har jag passat på att köpa utomlands, eller bett andra köpa men det är ju färre utomlandsresor nu.

Är det ngn som vet hur det funkar med mediciner i Eu, hur man får köpa receptfritt från andra länder in till Sverige?
 
Dottern har rätt bråkig laktos men vi har tidigare kunnat beställa riktigt bra laktostabletter från en engelsk sida, när hon varit iväg och inte kunnat få laktosfritt, men nu, efter brexit går de tyvärr inte att beställa längre.

Melatonin har jag passat på att köpa utomlands, eller bett andra köpa men det är ju färre utomlandsresor nu.

Är det ngn som vet hur det funkar med mediciner i Eu, hur man får köpa receptfritt från andra länder in till Sverige?
Som jag fattat det får man väl inte köpa sånt som i Sverige är receptbelagt från utlandet via nätet även om preparatet/verksamma substansen är laglig att köpa utan recept i landet man beställer från.

Jag får en medicin som inte finns i Sverige utskriven av läkare i annat land. Han kontaktar ett apotek i Tyskland som lagligt kan skicka min medicin till mig iom att de har tillstånd och att läkaren förskriver recept. Receptet eller info om det iaf sitter tydligt märkt på paketets utsida så att tullen kan kontrollera det.

Om man tex är utomlands och köper med sig ngt så får man väl göra det i en mindre mängd beroende på vad det är för ngt. Jag minns inte hur mkt dock.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Dottern har rätt bråkig laktos men vi har tidigare kunnat beställa riktigt bra laktostabletter från en engelsk sida, när hon varit iväg och inte kunnat få laktosfritt, men nu, efter brexit går de tyvärr inte att beställa längre.

Melatonin har jag passat på att köpa utomlands, eller bett andra köpa men det är ju färre utomlandsresor nu.

Är det ngn som vet hur det funkar med mediciner i Eu, hur man får köpa receptfritt från andra länder in till Sverige?
Man kan beställa från tex polen. Man får dock räkna med att tullen skickar tillbaka. Medicinen du nämner är billig i polen och går ofta igenom.
 
Dottern har rätt bråkig laktos men vi har tidigare kunnat beställa riktigt bra laktostabletter från en engelsk sida, när hon varit iväg och inte kunnat få laktosfritt, men nu, efter brexit går de tyvärr inte att beställa längre.
Melatonin har jag passat på att köpa utomlands, eller bett andra köpa men det är ju färre utomlandsresor nu.

Är det ngn som vet hur det funkar med mediciner i Eu, hur man får köpa receptfritt från andra länder in till Sverige?
Jag har flera gånger beställt olika kosttillskott för magen så som laktastabletter från utlandet. Även fästingmedel och avmaskning till hundarna för flera år sedan. Beställde från nätapotek i Tyskland eller Holland, som fraktade till Sverige. Receptfria varor handlade det om.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Är utländska laktas bättre än de svenska man kan köpa på apoteket eller på hälsokostsidor?
För tio år sedan fanns det inte särskilt många produkter att välja mellan i Sverige, jag ville dessutom ha något som också verkar förebyggande och inte behöver tas inför varje måltid och det fanns det inte här. Men det var länge sedan och nu finns det ju massor av produkter även här :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986
Äldre Jag vill hemskt gärna köpa en cykel till min dotter. Den bästa barncykeln som finns vad jag har kunnat läsa mig till. Företaget är...
2
Svar
31
· Visningar
3 936
Senast: MikaTela
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 525
Senast: Texaz
·
V
Islandshäst Jag tog Fagrí-Blakkur (19 år) på foder i början av januari. Visste redan då att han var lite speciell. Men jag har ridit islandshäst i...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 288
Senast: versatile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp