Utlands utbildad patrul/substans soks hund

Bewildered

Trådstartare
Ni som har lite koll, dvs - battre koll an mig.

En hund utbildad i utlandet for patrul och/eller t.ex. bombsok hur funkar det att certa den i svea?

Ar det bara att le och se glad ut, ga grundkurserna i svea, se det som en repetition eller finns det en snabbare vag att kolla sa den haller kvalitetskraven i sverige?

Hur funkar det med civilt utbildade bomb/narc soks hundar? Hur last ar det i sverige med sant?


Fragar alltsa for jag har fatt erbjudande om att fa kurserna betalade vilket da (under forutsattning att hunn passerar) innebar att bade hunn och jag blir certade for sant arbete i NA isf. Ar ju en hel del pengar vi snackar om, sa lite nyfiken pa hur det funkar med det om/nar jag kommer hem med just denna hund...
 
Sv: Utlands utbildad patrul/substans soks hund

Inom myndigheter och behandlingshem internrekryteras hundar och hundförare i stor grad. Tyvärr näst intill omöjligt att ta sig in utifrån :(

Möjligen att en amerikansk utbildning är bättre att ha i ryggen än en svensk privat sådan.
 
Sv: Utlands utbildad patrul/substans soks hund

Kanadensisk.

Anstallningar utanfor sverige har jag fatt bekraftat inte ar sa svart - dar ar det isf mitt kon och storlek som kan dra ner lite men inte utbildningen...

Kanns bara lite lurigt att som 2landare inte ta i berakning det andra landet ocksa om man ska sanka en massa pengar pa sant. Bra kunskap, utan tvekan, men... uhmm.. ja.. lite moral o sadar. :(
 
Sv: Utlands utbildad patrul/substans soks hund

Now Bew ... se till att ta sa mycket utbildning du kan. Aven om du inte kan anvanda en utbildning som den ar avsedd sa ar det aldrig fel att utbilda sig. Du kommer att lara dig massor som du kan anvanda omedelbart pa garden's hundar aven om det inte ar "patrull status" ... och du kommer att fa massor med ny forstaelse och lardom for hur hundar rent generellt tanker och agerar. Det kommer att framja garden fran dag ett av din utbildning ... :)
 
Sv: Utlands utbildad patrul/substans soks hund

Jag PM:ar dig ett namn så kan du kontakta honom för mer info! Han är Flygbasjägare på F17 och har kört upp sin egen hund till bomb- och preparatsökshund som FM hyr in.

Det du förmodligen behöver göra då är att gå en GMU, bli anställd som hundförare och så testas din egen hund. Om han sen kan tillgodoräkna sig sin Kanadensiska utbildning eller får gå om och göra den Svenska beror nog på vad som ingått i den Kanadensiska.
 
Sv: Utlands utbildad patrul/substans soks hund

Jag håller på att utbilda hunden till patrullhund och ska certa upp om mindre än två veckor. Utbildningen som vi går har hållit på i nästan ett år och om vi klarar det så blir vi placerade i hemvärnet.

I Sverige får man inte utbilda sin hund till bomb/minhund, utan det gör utbildad personal i försvaret som jobbar dagligen med detta. Försvaret köper isåfall hunden av dig om dom tycker att den är värd att satsa på, vilket tyvärr inte händer ofta eftersom dom föder upp egna hundar.

Kontakta FHTE (Försvarsmaktens hundtjändtenhet) så får du reda på vad som gäller:)
 
Senast ändrad:
Sv: Utlands utbildad patrul/substans soks hund

Hunden kommer inte vara aktuell att salja. Tack for svaret.

Disen: Tusen tack!

Hastflicka: jao jag vet... :)

*tanker for mkt*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 491
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Flyttade utomlands for nagra manader sedan o beslutade redan innan flytten att lata min hund stanna i Sverige av flera anledningar.. o...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp