Utlandsresor, häst och ekonomi

M.Baner

Trådstartare
Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort...
Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till himlen. Jag har däremellan- haft medryttarhäst & gått på ridskola. Men tycker inte alls det är lika kul som med egen.

Dock spretar förnuftet åt olika håll..
En häst innebär mindre tid (för två hundar, egen träning och sambo, framtida barn räknar jag med också) och mindre pengar. Vilket innebär att sparandet kommer bli lidande. Och jag VILL resa.
Och då räknar jag med 3v bilande i USA-resor, inte charter till Mallis.

MEN häst är ju mitt största intresse och jag vet knappt vem jag är utan.

Jag är 33år, plockar ut 22-25/månad.


Hur har ni råd?
Hur prioriterar ni tid och ekonomi?(inviduellt såklart, men kul att höra)
Bubblar av svartsjuka när jag skrollar igenom sociala medier och ser att "folk" har häst samtidigt som de reser, har barn, renoverar drömhuset tex.
Smått överdrivet men ungefär, eller är det som man säger, att livet man visar på sociala medier inte är verkligt...
 
Såklart sker prioriteringar, sociala medier visar inte alltid alla sanningar sas.
Det är ganska enkelt att skapa en 'annan verklighet' medvetet eller omedvetet. Det är ju ganska mycket vardag som aldrig visas..

Har hästar, gård, renoverar då och då, men reser aldrig. Jag prioriterar bort mycket för att ha mina hästar, min gård ochtid för familj och barn.
Massor av prioriteringar.
 
Jag hade häst förut, har hund nu. Tidsmässigt skulle jag inte kunna ha båda då jag behöver ha vissa lugna dagar för återhämtning. Ekonomiskt väljer jag lite längre, speciella resor vartannat eller vart tredje år i stället för charter eller liknande.

Jag har mycket bra betalt, men vill också ha en bra vardag så jag har hus med trädgård och amorterar rejält för att få en hyfsad ekonomi även som pensionär. Kan inte helt släppa ridningen, så betalar för att vara medryttare en gång i veckan. Så jag prioriterar som de flesta andra, både vad gäller tid och ekonomi. Och vardag gentemot äventyr.
 
Jag är ensamstående förälder, ett barn. Vi har varsin ponny och hästarna kostar mig ca 100' per år. Reser så mycket som jag har möjlighet till. (Om inte dottern haft skolplikt hade vi rest mer. Det är ju billigare att resa utanför loven.)
Åker gärna skidor en vecka per år samt en solsemester. Önskvärt är dessutom en city-weekend men det funkar inte alltid med skola och jobb.

Jag har en bruttolön på en bit över 35' per månad. Bor prisvärt. Avskyr att shoppa kläder och sånt vilket sparar in en del. Dessutom jobbar jag i uniform så jobbklädesväg är det bara ett par skor per år som går åt.

Prioritera måste jag göra men nog finns det grejer jag kan dra ner på om jag skulle vilja resa mer. (Jag lägger trots allt en hel del pengar på att fixa naglar och fransar, gå till frisören och sådana saker.)
 
Det handlar väl i första hand om prioriteringar, om pengarna ska räcka till allt man vill.

När vi köpte vår gård så valde vi en ort där prisbilden var lägre än runt storstäderna. Vi valde ett ställe som behövde en del jobb, men där det viktiga fungerade. Vi har inte nya tapeter, vi eldar med ved på vintern, vi hade dusch i källaren första 6 åren. Men det var och är billigt boende. Det har varit basen för att vår ekonomi ska klara hästar, motorcyklar och resor.
Ca 15 000 går in i boende, bilar, mat, försäkringar, förskoleavgift, el osv. Så tråkiga fasta kostnader! Sen har vi ett gemensamt renoveringskonto där vi sparar 3000 var varje månad. Jag har därefter mellan 5-10 000 kr (jobbar ojämt nätter och helger) som jag kan göra precis vad jag vill med. Vissa månader går hela slanten till hovslagaren, men andra kan jag spara rätt mycket. Och den sparade pengen går till resor, teater, böcker, fallskärmshopp(ny hobby sen förra veckan!), konserter och mycket annat. Men det har ju tagit tid att komma hit och vissa år har vi typ levt på havregrynsgröt och bara jobbat häcken av oss.
 
Enklast (och tråkigast) är väl att vända på det och spalta upp ungefärliga kostnader för det liv man vill ha och försöka matcha inkomsterna så det blir möjligt. Ofta en långsiktig plan som innebär stiltje på flera fronter, det är inte alla som är okej med att ha det så en tid, men det är långt bättre än att behöva skuldsätta sig för att ha "allt". Tycker jag då. Men jag har heller inte tränat ordentligt på flera år, haft en enda semesterperiod i mitt arbetsliv eller några större utsvävningar. Det kommer sen tänker jag, när jag ordnat förutsättningarna för det.
 
Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort...
Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till himlen. Jag har däremellan- haft medryttarhäst & gått på ridskola. Men tycker inte alls det är lika kul som med egen.

Dock spretar förnuftet åt olika håll..
En häst innebär mindre tid (för två hundar, egen träning och sambo, framtida barn räknar jag med också) och mindre pengar. Vilket innebär att sparandet kommer bli lidande. Och jag VILL resa.
Och då räknar jag med 3v bilande i USA-resor, inte charter till Mallis.

MEN häst är ju mitt största intresse och jag vet knappt vem jag är utan.

Jag är 33år, plockar ut 22-25/månad.


Hur har ni råd?
Hur prioriterar ni tid och ekonomi?(inviduellt såklart, men kul att höra)
Bubblar av svartsjuka när jag skrollar igenom sociala medier och ser att "folk" har häst samtidigt som de reser, har barn, renoverar drömhuset tex.
Smått överdrivet men ungefär, eller är det som man säger, att livet man visar på sociala medier inte är verkligt...

Rent krasst, man kan inte alltid få allt. Det kan ingen. Jag hade aldrig orkat ens om jag haft råd...

Jag tror att tidsmässigt blir det svårt att hinna med (och hinna njuta av livet) heltidsjobb, häst, två hundar, sambo och barn utan att något får stå tillbaka. Men är man en väldigt energisk person som orkar hur mycket som helst kombinerat med att ens sovbehov är lägre än generellt såkan det väl gå. Och en sambo som inte är lika upptagen och gärna tar barnen flera timmar varje kväll så visst.

Men under vissa förutsättningar kan det gå. T.ex. om hundarna kan följa med till stallet och på ridturen och därmed får sin motion/aktivering samtidigt som hästen så sparar det ju tid. Eller om man har hästen på helinackordering (inkl. mockning) så man inte behöver att åka dit de dagar hästen inte ska ridas (om man har tidsbrist).
 
Rent spontant så skulle jag inte orka eller ha råd. Jag jobbar heltid, har sambo + 2 katter. Jag lämnade iväg hästen i årsskiftet för att jag inte orkade eller tyckte att det var roligt längre att punga ut minst 5000kr/månad. Får ut ungefär som dig i lön.

Det är jätte mycket prioriteringar, hela vårt liv(mitt och sambons) styrdes av hästen. Vi kunde inte göra något spontant utan allt behövdes planeras en månad i förväg.

Kan halvfodervärd vara något?
 
Livet i sociala medier avspeglar absolut INTE livet.

Det som kommer ut i sociala medier är till 99,9% kryddan i livet, tex hur många bilder på hästar eller hundar ser du i november när regnat öst ner oavbrutet i 5 dagar kontra riktigt fint väder/tävling/kurs mm samma med barn och mycket annat.
Kan ta mig som exempel då jag tog bilder på blåbärsriset och la ut på insta, hade troligen aldrig ens tagit bilden om det var ett normalt blåbärsår men nu finns det hur mycket blåbär som helst och jag har aldrig här sätt så mycket under dom åren jag bot här.
 
Vi prioriterar bort resandet. Vi har aldrig rest utomlands under vår tid tillsammans (29 år) förutom när vi blev bjudna till svärföräldrarna när de bodde utomlands. Då fick vi resa och boende betalt.
Vi åkte ibland till Finland tillsammans där hans föräldrar har landställe men nu får vi åka i skift då vi har gård.

Nu råkar vi vara extremt introverta så vi vill inte heller åka någonstans.

Jag jobbar halvtid med förhållande vis hög lön för det och kan gå upp till heltid när/om jag vill.

Men, med heltidsjobb skulle jag Inte orka ha häst och det beror också på att jag har Har hachimotos.
 
Hur har ni råd?
Hur prioriterar ni tid och ekonomi?(inviduellt såklart, men kul att höra)
Bubblar av svartsjuka när jag skrollar igenom sociala medier och ser att "folk" har häst samtidigt som de reser, har barn, renoverar drömhuset tex.
Smått överdrivet men ungefär, eller är det som man säger, att livet man visar på sociala medier inte är verkligt...

Livet på sociala medier är i de allra flesta fall inte den enda verkligheten. Jag brukar dock själv ibland tänka på det och lägga upp bilder på när hästarna inte är en dans på rosor, typ som när det rann in smältvatten i lösdriften... Men oftast postar jag också när det går bra, det är ju det som är roligt att dela med sig av.

Det är ju så att man ibland måste välja för att tiden inte räcker till även om pengarna skulle göra det. Jag skulle inte kunna åka bort i tre veckor tillsammans med min sambo, han vill inte åka någonstans och djuren måste ses till. Skulle jag känna att jag hade pengar till en längre resa så skulle jag kunna åka med en kompis. Men å andra sidan så kostar en sådan resa som en bra häst, en nyare transport än den jag har eller väldigt många helgkurser. Då är valet för min del enkelt.

Var och en måste fundera på vad de vill mest.
 
Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort...
Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till himlen. Jag har däremellan- haft medryttarhäst & gått på ridskola. Men tycker inte alls det är lika kul som med egen.

Dock spretar förnuftet åt olika håll..
En häst innebär mindre tid (för två hundar, egen träning och sambo, framtida barn räknar jag med också) och mindre pengar. Vilket innebär att sparandet kommer bli lidande. Och jag VILL resa.
Och då räknar jag med 3v bilande i USA-resor, inte charter till Mallis.

MEN häst är ju mitt största intresse och jag vet knappt vem jag är utan.

Jag är 33år, plockar ut 22-25/månad.


Hur har ni råd?
Hur prioriterar ni tid och ekonomi?(inviduellt såklart, men kul att höra)
Bubblar av svartsjuka när jag skrollar igenom sociala medier och ser att "folk" har häst samtidigt som de reser, har barn, renoverar drömhuset tex.
Smått överdrivet men ungefär, eller är det som man säger, att livet man visar på sociala medier inte är verkligt...
Jag är i en liknande sits, enda skillnaden för mig är att jag trivs väldigt bra på ridskolan, då jag rider där mer än en gång i veckan och även har tillgång att låna häst där.
När jag hade häst, som dessutom blev sjuk hade jag knappt råd med någonting, fick spara på allt. Lever själv, har inget hus och försöker nu ordna upp min ekonomi, som blev väldigt bra sen jag hästen fick traska vidare till de evigt gröna ängarna.

Just nu tänker jag att jag ska passa på att köpa allt det där jag inte hade råd med när jag hade häst, saker jag suktat efter, resor som inte fanns på kartan osv.
Sen är planen att spara till ny häst igen, för nog finns hästsuget kvar.
 
Hur har ni råd?
Hur prioriterar ni tid och ekonomi?(inviduellt såklart, men kul att höra)
Jag har 3 st hästar på lösdrift hemma. Fri tillgång på grovfoder och någon får extra kraft och mineraler, så den kostnaden är inte så dyr. Två rids inte då det är unghästar så de behöver inte skos, men verkas förstås. Den som rids är skodd och det är typ den största utgiften jag har förutom grovfodret.

Jag har en aktiv hund och hon är lös på gården mest hela dagarna, samt hon hänger med på ridturer, för jag bor så till att jag kan ha henne lös då varken har kinkiga grannar eller trafik. Hon jagar heller inget vilt. Jag jobbar natt så jag kan lägga upp jobbet i dagsljus på ett vettigt sätt. När jag jobbar 3 nätter på raken brukar jag cykla med hunden för att tömma henne på energi, alternativt simma med henne då jag har en egen pool. Är det dåligt väder rider jag inte, men jag tränar en stund med hunden inomhus eller i uterummet med lite olika saker, men i det stora hela åker jag inte iväg med henne för träningar mm, utan det har jag prioriterat bort nu när jag är singel för jag hinner inte.

Jag bor själv på gård, så jag har heller ingen som hjälper mig, men jag har lagt upp jobbet på gården så att det inte blir så mycket varje dag. Tex har jag byggt en foderhäck med tak så jag ställer ut en bal i den under vinterhalvåret och den räcker i ca en vecka. Jag mockar hagarna och lösdriften typ 2-3 ggr året. Jag bjuder in till röjarfest så kör vi stenmursröj, etc och har en fest på kvällen. Då får jag hjälpen jag behöver och alla verkar tycka att det är kul.

Jag prioriterar att resa, åka motorcykel på sommaren, umgås med vänner och att hitta på andra saker än att bara äga häst, så jag köper inte så mycket dyra hästsaker, utan handlar flugtäcken mm på Gekås. Har köpt många regn- och vintertäcken begagnat då mina har storlek 135 cm allihop så det är enkelt på det viset. Behöver jag något nytt till hästarna försöker jag köpa det begagnat eller på rea. Och det är lite samma med mig själv. Jag försöker köpa mycket begagnat, önska mig saker jag behöver i tex julklapp. Få ner min egen driftkostnad lite. Samtidigt lyxar jag på mig fransförlängning och några andra behandlingar.

Jag lever inget stressat liv med mina djur och gården, det finns ett gäng köttkaniner, höns etc också.
 
Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort...
Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till himlen. Jag har däremellan- haft medryttarhäst & gått på ridskola. Men tycker inte alls det är lika kul som med egen.

Dock spretar förnuftet åt olika håll..
En häst innebär mindre tid (för två hundar, egen träning och sambo, framtida barn räknar jag med också) och mindre pengar. Vilket innebär att sparandet kommer bli lidande. Och jag VILL resa.
Och då räknar jag med 3v bilande i USA-resor, inte charter till Mallis.

MEN häst är ju mitt största intresse och jag vet knappt vem jag är utan.

Jag är 33år, plockar ut 22-25/månad.


Hur har ni råd?
Hur prioriterar ni tid och ekonomi?(inviduellt såklart, men kul att höra)
Bubblar av svartsjuka när jag skrollar igenom sociala medier och ser att "folk" har häst samtidigt som de reser, har barn, renoverar drömhuset tex.
Smått överdrivet men ungefär, eller är det som man säger, att livet man visar på sociala medier inte är verkligt...

Man får prioritera. Har häst, hund, hus, och ett barn varannan vecka, och lever själv.

Jag har tex valt ett väldigt billigt stall, utan någon som helst lyx för mig. Finns ingen toalett, inget varmvatten, ingen värme i stallet och det är gammalt. Har det väldigt nära hemmet så blir inga dyra resor. Ridklubben som granne där det finns ett fullstort ridhus och två utebanor, jag löser anläggningskort för friskvårdsbidraget jag har genom jobbet. Har även en billig, lättfödd ponny, som jag lufsar med i skogen. Inga dyra matkostnader, träningar/tävlingar.

Jag renoverar för fullt och har gjort under 5 år, jag spar ihop pengar och tar ett rum i taget. Som nu ska jag byta fönster och måste då låna upp för det, men då jag har väldigt lite lån från början då jag köpte ett billigt renoveringsobjekt som har ökat väldigt mycket i värde efter allt jobb så var det inga problem alls. Har fortfarande massa utrymme, och det kommer bli desto mer efter fönsterbyte.

Jag ser till att inte hamna bland krediter och avbetalningar, vill jag köpa något så ska det göras kontant. Därav jag har väldigt låg månadskostnad. Jag har huslån, bränsle, försäkringar, el, internet/tv, uppvärmning, vatten/avfall, fack/a-kassa, mobil, och sparande till både mig och sonen. Sen häst och hund på det. Lever billigt, är i princip aldrig ute och dricker, kan äta samma mat flera dagar på rad tex, äter nästan aldrig godis/chips osv. Läsken är min stora bov, men jag har vant av mig MYCKET på det också.

Har ALLA fasta utgifter för ca 16.000kr, då med mat/hygien inräknat. Får ut ca 23-25.000kr och då spar jag allt jag kan i princip. Vissa månader drar det iväg, som vid jul, grabbens födelsedag, och bilskatten, sen är det veterinärer och annat som blir med jämna mellanrum, men eftersom jag endå får undan en bra slant varje månad så är det inget problem, även om det vissa månader går plus-minus noll om det blivit många vändor till veterinären tex. Köper ett dyrare schampo, men som räcker lääääänge då jag inte alls behöver samma mängd, plus att håret håller sig rent längre.

Jag har också valt att jobba dygn på jobbet, då jag dels pendlar en bit så blir det inte så dyrt/tråkigt att åka då jag bara jobbar 7 eller 8 pass på en månad, sen får jag massa tid över till häst,hund,barn och hus när jag bara är på jobbet 7,8 dagar varje månad.

Visst att jag kan gnälla och tycka det är drygt och tufft ibland att leva, men jag tror endå att jag sett till så jag kan leva det liv jag vill, under dom bästa förutsättningar jag kan ha. Jag brukar resa utomlands en gång varje år för att verkligen få slappna av, i år blev det inte av pga omständigheterna, men då la jag dom pengarna på renovering istället. Nu är det i princip bara fönsterbyte kvar, sen räknar jag med att jag bara kan bo i många många år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 696
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp