Utlandssvenskar

Freazer

Trådstartare
Ska skicka jullådor med ätbara saker till mina vänner bosatta utomlands. Vet på ett ungefär vad som uppskattas och vad dom gillar men skulle vilja fylla en hel låda med massa goda grejer som man kan tänka sig att sakna från Sverige. Vet det finns en del utlandssvenskar här på buke. Vad brukar ni be om eller få om ni får såna här lådor? :)
 
Rostad lok

Polly choklad
"Bilar"

Chips-dippar (alltsa pasarna med smaksattning som man sen blandar i creme fraiche)

Rakost i tub
Leverpastej
Findus rafflad gurka
 
Rostad lok

Polly choklad
"Bilar"

Chips-dippar (alltsa pasarna med smaksattning som man sen blandar i creme fraiche)

Rakost i tub
Leverpastej
Findus rafflad gurka
Just chips dippåsarna vet jag att iaf en hade älskat att få. Problemet är att han inte har något att blanda det i. Går tydligen inte att få tag på gräddfil eller creme fraiche där och jag tror inte det håller sig att skickas över halva jordklotet🙈
 
Vi brukar ha med oss (i väska, oklart om allt funkar att skicka):
Knäckebröd
Bröd, typ rågkakor
Västerbottenost
Lingonsylt
Godis, typ Tutti Frutti
Nyponsoppa/blåbärssoppa
Lakrits
Te

Sen saknar en ju annat som inte går att transportera, typ alla mejeriprodukter och chips och första besöket på en välsorterad matbutik är lite som en drömmig hallucination.
 
Just chips dippåsarna vet jag att iaf en hade älskat att få. Problemet är att han inte har något att blanda det i. Går tydligen inte att få tag på gräddfil eller creme fraiche där och jag tror inte det håller sig att skickas över halva jordklotet🙈
Kolla i vegoavdelning om de har något som håller! Det brukat vara bättre hållbarhet på många sådana produkter och just för dipp gör ju inte smaken så stor skillnad
 
HIt till USA behover man som regel inte skicka varken Ostbagar, hart brod, eller lingonsylt. Daremot lider vi STOR brist pa Ahlgrens Bilar, Salt lakrits och tunnbrod.

Sjalv star jag och bakar tunnbrod fore jul da man ju inte kan doppa utan riktigt tunnbrod. Vi har faktiskt anvant Metzo, judiskt brod, flera ganger, men det smakar ju inte alls lika gott ... sa tunnbrod ar ett maste.
 
Det kan vara vad som, men tanken är iaf ätbart :D
Jag var lite otydlig, menade om det skulle vara specifikt jul-relaterade ätbara grejer (alltså typ pepparkakor och sånt) eller ätbara grejer överlag. Sorry! Ja ja, här kommer en komplett lista med lite av varje från mig oavsett:

- Kung Oscars pepparkakor
- Skumtomtar
- Glögg
- Saffran (där jag bor finns det inte malen saffran och jag har aldrig lyckats särskilt bra med sån man måste mala själv)
- Julmust
- Nyponsoppa
- Bröd (ont om rejält bröd här, i princip allt är sådant där svampigt bröd som vi i Sverige skulle kalla rostbröd, så jag brukar beställa typ Pågens Energi-bröd, Grötbröd, Fazer Frökusar och liknande. Går ju att frysa innan man skickar det så håller det sig färskt på vägen)
- Marabou
- Estrella sour cream & onion-chips
- Cheez Cruncherz
- Ost (brukar köra samma trick där med att frysa innan jag packar den, men den klarar nog inte hur många timmar som helst)
- Polkagrisar
- Oboy
- Knäckebröd
- Fond (grönsaksfond går att få tag på men inte typ kalvfond, fiskfond, kantarellfond och liknande)
- Zoegas Skånerost

I FB-grupper jag är med i brukar det även suktas efter falukorv, fiskbullar, sill, kaviar och bearnaise men jag är inte riktigt med på det tåget ;) Annat som kan vara svårt att hitta är hjorthornssalt, citronpeppar och pärlsocker.
 
Jag har bott i Österrike i 13 ar men det är nästan inget som jag saknar fran Sverige.
Det enda som jag kan sakna är god "vardagsost", alltsa ost man har pa smörgasen pa morgonen. Här finns massor starka, smakrika, fina "stink" ostar men jag saknar präsost, grevé, stureost och likande.

Barnen brukar vilja ha kexchoklad, polkagrisar och "gummibröd" (skogaholmslimpa).

Jo, en sak kom jag pa sirap, för att göra knäck.
 
Ska skicka jullådor med ätbara saker till mina vänner bosatta utomlands. Vet på ett ungefär vad som uppskattas och vad dom gillar men skulle vilja fylla en hel låda med massa goda grejer som man kan tänka sig att sakna från Sverige. Vet det finns en del utlandssvenskar här på buke. Vad brukar ni be om eller få om ni får såna här lådor? :)
Djungelvrål och julmust - saker IKEA inte kan tillhandahålla :p
 
Ser att flera skriver lakrits, men ofta finns sötlakrits att köpa även utomlands, det är saltlakritsen som är relevant. I alla fall för mig när jag bodde utomlands.
Det finns ingen lakrits i norra väst-Europa som kan konkurrera med svensk laktris. Jag har testat det mesta på den fronten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag bodde i England suktade jag efter falukorv, leverpastej, marabou choklad, limpa (typ Skogaholms men finns ett lokalt bageri hemmavid som gör världens godaste sirapslimpa), oboy, pärlsocker till kanelbullar, och vanlig hushållsost
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 771
Senast: TinyWiny
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 230
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 974
Senast: LiviaFilippa
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 230
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp