Utlåning/öppet köp vid försäljning

Elizette

Trådstartare
Är på väg att sälja min häst och har en köpare som jag kommit överens med om att hon får ta hem hästen i 2 veckor och ha honom på prov.

Nu blir jag lite fundersam på hur man gör med kontrakt, pengar & dyl.

skriva kontrakt - naturligvis, men utlånings eller försäljnings?

för mig känns det mest naturliga att skriva ett försäljnings kontrakt, men då lånar jag ju inte ut hästen, utan hon får köpa den då, och ha den på öppet köp? låter inte det mest logiskt? Låna ut känns väldigt vagt och "lätt återkallerligt".

Sen pris fråga, vi har redan kommit överens om hästen inte passar efter provtiden ska jag erhålla eller behålla ( inte sagt ) en tiondel av köpe summan. Jag känner att jag vill ha betalt för hästen full pris, även utrustningen som ska med, ha ett kontrakt skriver för försäljning och ha "öppet köp" under 2 veckors tid. Vid återlämning ska varan erhållas i befintligt skick och 9/10 delar av priset återbetalas.

bör detta även gälla utrustning så som sadel? resterande utrustning ingår i köpesumman, men en sadel av värde av över 15 000 vill lånas med, för prov och se om hon vill köpa den eller hitta ny. Hur gör man då? ska jag tillåta detta? eller säga att hon får köpa den och även där om hon efter två veckor inte vill ha den kan den skickas tillbaka i befintligt skick och hon får då tbx pengarna, alla eller typ 9/10 delar avdet?

har enbart köpt häst vid ung ålder, och då har det varit föräldrar som har hållt i kontraktskrivning avtal och bestämmelser.

vad mer ska man tänka på, vilka säkerheter kan man skaffa sig som köpare, vad skriva med i kontraktet?

*orolig och mycket tacksam för svar*



/ Elizette
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Jag har aldrig köpt en häst med prövotid, har svårt att tänka mig att jag skulle sälja någon med det också eftersom jag har hört den ena vansinneshistorien efter den andra :crazy: Men om du vill sälja på det sättet så skulle jag skriva ett försäljningskontrakt och låta köparen betala hela köpesumman direkt. Det finns nämligen rutor att kryssa i om prövotid och handpenningen förverkad!

Det där med sadeln vet jag inte hur du ska lösa..Vill köparen ha sadeln så kanske du borde en sadelmakare värdera sadeln innan?
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Kolla tråden "Villkor i köpeavtal" i samma forum så får du lite tips.

Försäljningskontrakt med olika tilläggsparagrafer- absolut!

Jag känner att jag vill ha betalt för hästen full pris, även utrustningen som ska med, ha ett kontrakt skriver för försäljning och ha "öppet köp" under 2 veckors tid. Vid återlämning ska varan erhållas i befintligt skick och 9/10 delar av priset återbetalas.
Håller med. Alternativt deponeras pengarna på spärrat konto (snacka med banken) tills dom 2 veckorna gått. Både köpare och säljare ska känna trygghet.

Betrakta sadeln som en separat vara men med förbehållet att den inte säljs, om hästköpet inte slutförs. (Om det är så du vill ha det.) Hantera den i övrigt efter samma principer som hästaffären ovan.

Var noga med att ta med allt i kontraktet, som ni kommer överens om. Fr a tider, summor etc. Vad gäller t ex om hästen skadas under "provtiden"? Av vem och hur bestäms storleken på den kostnaden, som i så fall dras av från returpengarna. När det gäller veterinärbesiktningen, skulle jag ta med att samma vet skall anlitas både vid försäljning och eventuell retur. En vet som båda kan lita på.

Lite att bita i så länge. ;)

LIA
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Var försiktig! Förhoppningsvis är det en ärlig person du har att göra med men man kan inte vara nog försiktig. Vad du än gör så se till att du får alla pengar för häst och sadel innan du lämnar iväg den. Prata med banken om spärrat konto som någon nämnde. Det är synd att man ska behöva oroa sig och inte kunna lita på folk men så är det bara.
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Lånar du ut hästen på prov så ansvarar du som ägare för hästen. Försäkringar och vård mm.

Vid öppt köp så säljs hästen och köparen är ansvarig för hästen.

Skriv med så mkt du kan komma på i kontraktet, pris, handpenning, vem som ska köra hem hästen, vemsom ska stå för kostnader, besiktning, varför den ska vara på öppet köp mm mm

Mitt tips är: Sälj din häst på öppet köp så vet du att köparen är seriös och du har fått dina pengar.

Min väninna lånade ut sin häst på prov till en tjej i Stockholm, 60 mil bort. Hon utgav sig för att vara mkt duktig och ha tävlat höga klasser. Hon skulle ha hästen i två månader. Kontraktet gick ut i början på januari. Köparen vill inte betala det begärda priset nu och tänker inte köra hem hästen heller. Plus att det inte går att nå henne via telefon el mail. Mkt otrevlig historia, ingen häst och inga pengar. Nu får hon gå via kronofogden för att få sina pengar.....

Vill inte skrämma upp dig,men man kan aldrig vara nog försiktig.
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Förutom det alla andra har skrivit - använd inte uttrycket "befintligt skick" som du skrev.

Befintligt skick betyder att köparen kan lämna tillbaks häst och sadel i vilken jäkla skick som helst. Det betyder inte det skick som du lämnade sadel/häst i, utan det befintliga skicket just då vid återlämnandet. Vad händer om du får tillbaks en halt häst efter 2 veckor? Eller en skadad sadel? De är ju i befintligt skick.

Själv hade jag aldrig lämnat öppet köp, då fick hellre köparen komma och prova hästen fler gånger istället. En häst visar inte heller sitt rätta jag på så kort tid som två veckor på ett helt nytt ställe, nya människor och hästar.
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Jag köpte en häst på "öppet köp" för att hon var skadad (trodde att det skulle bli bra, om inte fick jag lämna tillbax henne) Hade henne på öppet köp i 1½ månad.
Betalade hela köpesumman när jag hämtade henne, skrev in i kontraktet att hela summan skulle återbetalas vid ett ev. återlämnande av hästen. Det fungerade bra med denna säljare, jag fick pengarna tillbax när jag lämnade hästen men man kan aldrig vara nog så försiktig så ett spärrat konto är nog att föredra som någon annan skrev. Trygghet för både köpare och säljare. Ska jag göra en likn. affär i framtiden kommer jag att göra så.

Håller med Moniq att 2 veckor är inte lång tid för att prova en häst, jag tycker minst 1 månad, helst 2. Men visst kan jag förstå att man som säljare kanske vill säkra pengarna fort för att kanske köpa ny häst osv..
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Med befintligt skick, menade Elizette antagligen "befintligt vid försäljningen". Bättre är kanske t ex: "I samma skick som vid försäljningen". Det är riktigt, att man måste vara noga med orden.

Själv hade jag aldrig lämnat öppet köp, då fick hellre köparen komma och prova hästen fler gånger istället. En häst visar inte heller sitt rätta jag på så kort tid som två veckor på ett helt nytt ställe, nya människor och hästar.
Har en annan uppfattning. För det första, är inte sannolikheten att upptäcka hur man passar ihop, vida mycket större under 2 veckor tillsammans än "flera gångers prov(-ridning?)"? Det sociala lär inte heller visa sig på samma sätt.
2 veckor räcker kanske inte, för att man fullt ut ska se allt hos en häst, men bra nära. Efter 2-3 dagar är det min erfarenhet, att "nykomlingsosäkerheten" börjar släppa, och dom ganska snabbt blir sig själva.

LIA
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Jag hade absolut kört öppet köp. D v s köpet går igenom, men köparen får returnera inom viss tid. Ange vilka skäl som är giltiga för retur. Helt utan anledning, om hästen uppvisar olater (om det t ex är en problemhäst), om den inte går igenom en andra veterinärbesiktnign (skadad häst t ex).

Veterinärbesiktiga INNAN hästen lämnar dig. Om hästen returneras ska den vara i samma skick som när köparen fick den. Skriv in detta i kontraktet (vid retur ska hästen återlämnas i skick som vid försäljningen). Har köparen varit oaktsam och hästen går sönder ska det inte vara möjligt att lämna tillbaka till dig, vad ska du med en trasig vara till?

Egentligen är det här ett tryggare sätt än att lämna på foder... (vilket jag gjort)
 
Sv: Utlåning/öppet köp vid försäljning

Jag har sålt på öppetköp i en vecka. Man hinner oftast märka rätt snart om man vill eller inte vill ha hästen.
Oftast är det ju om hästen har några egenheter men vet om som jag gjort så. För att det inte skall bli några problem i efterhand.
Jag tar 10% om hästen kommer tillbaka. Dvs kostar hästen 30.000:- så får köparen tillbaka 27.000:- om hästen skall lämnas åter. Köparen får stå för transport tillbaka till mej.
Detta som en säkerhet om jag måste ta hästen till veterinär eller liknande.
Köparen tar över försäkring och betalar hästen som vanligt först men skrivs in i kontraktet att det är en veckas öppet köp.
Lycka till.
Men som någon annan sa. Sätt sadeln på ett separat kvitto!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
1 938
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp