Utmana varandra?

mian1

Trådstartare
Jag och Yatlah hade en spännande duell, på lång distans, i bruksridning. Det var roligt och man fick lite motivation :)

Jag behöver en ny utmaning för att motivera mig!
Jag har ju problem med att min stora häst absolut inte vill lämna stallområdet utan sina nya shettiskompis. Har ju fått råd av er hur jag ska gå till väga och nu när metreologen lovar att isen på vägen ska smälta över helgen så ska vi verkligen ta tag och öva. Jag har mätt upp och stegat från stallet tre olika nivåer. Första punkten är "smärtgränsen" där hon börjar protestera mot att lämna de andra. Den ligger 115 stora steg från stallet. Nästa gräns är punkt A och det är ytterligare 60 stora steg. Punkt B ligger 70 stora steg från punkt A. Vid punkt A och B ser hon inte längre hagen och stallet.
Mitt mål är att på en vecka lyckas träna så att vi kan gå till punkt B lugnt och sansat, vända och gå tillbaka. Helt utan protester!
Nu behöver jag någon eller några att "tävla" mot. Ni behöver inte ha samma problem som mig, men det måste finnas en plan för Hur och en realistisk målsättning att hinna med inom en vecka.
Och så kan vi under våras tävlingsvecka peppa varann!

Nån som vågar utmana mig?
 
Hej svejs, Jag stötte på patrull häromveckan när främmande häst vandrade förbi två km bort och valacken blev som tokig. För han är ovan och jag är också ganska ovan. Sen dess har det gått bra, men några främmande hästar möter vi inte. Däremot går det några hästar en bit bort om man rider förbi där kommer man ut i en skog, som kan vara trevlig att rida i. Jag skulle behöva en knuff i rumpan för att våga mig på det. Om du kämpar för att nå dina punkt a och b och jag för att rida förbi hästarna UTAN att valacken börjar krångla och lungt tillbaka. Innan veckans slut, det innebär krångel kanske första gången, men sen torde det bli en vanesak. Men hur skulle man gå till väga i en sån utmaning??? Ja, Yatlah igen. Det otäcka är också en läskig 70 väg på väg till de där hästarna, där bilarna kör i 100- 130 snarare. Mkt tunga fordon dessutom. Men jag skulle behöva forcera det hindret. Begränsningarna ligger i mig själv. :(
 
oj, va roligt!
hade gärna varit med, men kan inte komma på något jag och pålle kan övervinna på en vecka... :crazy:
Det vore i så fall om jag tog mig i kragen och gav mig på att bota hans nyblivna bil och traktorskräck... :crazy: (den e inte så bra på en travare... :o ) Fast de e svårt att hinna med när man går i skolan... :(
Hade kunnat funka när jag har lov (ja! nu vet jag vad jag ska göra på sportlovet! å motivation fick jag med! tack! :bow: )
så om nån vill utmana mig på sportlovet så är det välkommet! :D
 
Jag har problem att min häst "springer iväg" när jag PNH tränar honom. Har fått i uppgift att longera honom så han blir trött dvs inser att det är bättre att lyssna på mej än att blåkuta. Det borde ta ungefär en vecka för honom att inse det.

Handsken är kastad...

Jenny
 
Hittills i enveckas-SM

Mian1 - leda Eloise 115+60+70 steg från stallet ensam och utan protester.
Yatlah - rida valacken förbi hage med andra hästar
Jamtland - tränar hästen utan att den rusar iväg

Fler som vågar anmäla sig???

Jag startar i dag, trots att vägen är lite hal. Och vi satsar stort - vi satsar på GULD i ensamledning!!!
:banana:
 
Re: Hittills i enveckas-SM

I am in. Men jag väntar tills imorron.
Första pris: en lugn och trevlig häst. :D :D
 
Re: Hittills i enveckas-SM

Första lektionen gick bra! Jag satsade på att gå till punkt A, ge en godis och vända och gå hem. Jag brukar inte ge godis, men nu fick hästarna en hel påse av medryttaren i julklapp så en kan hon väl få.
Inte den minsta protest när vi gick över "smärtgränsen" och hon ville helst gå en bit längre när vi kom till punkt A, men bättre att träningen fick ett positivt slut. Det enda som "hände" var att hon tyckte att hala hjulspår var otroligt kul. Jag gick som en pingvin för att inte halka och hästen kanade i nerförsbacken och tyckte att det var störtbusigt. Hon kom om mig, men stannade och väntade tills jag var i ledarposition igen.
Hur lugn som helst i alla fall! :love:

Värre var det när vi ensamgick med valacken. Båda stona var jätteoroliga, men valacken tog det hyfsat med ro vilket var en stor, positiv överraskning! :)
 
Re: Hittills i enveckas-SM

hoppas på ett sånt pris i sportlovs-SM oxå!
fast, vems häst ska man få isf? :confused:
:rofl:
 
Re: Hittills i enveckas-SM

Mian. Du har därmed vunnit etapp ett i tävlingen. Men håll hårt i hatten för jag tänker knappa in med stormsteg.
Och då kanske jag blir den store vinnaren. :banana: :banana:
 
Drottningar av ensampromenerandet!!!

Haha, släng er i väggen! :D :rofl: :bump: :banana:

Det kändes redan i går att hon hade fattat vad det gick ut på. Krävdes nästan två veckors vila för att hon skulle ha funderat klart och kommit fram till att det var okej.
I dag gick vi till punkt B och jag hade fullt upp med att hålla nere tempot till skritt då det var så halt och jag tycker inte att man ska springa till eller ifrån stallet. Det tyckte däremot pållan och i kort trav på isig väg struttade vi iväg. Det var JAG som stannade vid punkt B och inte hästen. Hon ville fortsätta!!! :) :) :)
På väg hem skrittade hon snällt.
Men det är dumt att ta i så man knäcker sig när det väl går bra och är positivt. Dessutom är fortsättningen av vägen smal och kurvig med många krön och väldigt, väldigt hal. Att fortsätta iväg, efter punkt B får vi vänta med tills isen på vägen smält.

Hon är så duktig!!! :love:
 
Re: Drottningar av ensampromenerandet!!!

Du leder med råge, jag kan inte ta ut hästarna ens på gårdsplanen som är rena skridskobanan, försökte igår ta ut stoet men hon blir bara rädd när hon inte får fäste. Men en vecka var det och fredag är le grand final. Eller hur? Så jag har inte gett upp hoppet än. Blir det inte blidväder får jag väl sanda. I hagen är det knöggligt och hästarna stapplar fram med lätt irriterade miner. De börjar bli trötta på det här och jag med. :mad: :mad: :mad:
 
Nu har jag äntligen tagit mej i kragen också. Vädret har ju varit så kul så jag har hellre vrit ute och ridit... :D

Igår kväll så longerade jag Lorden. Första omgången så blåkutade han en kvart innan han lugnade ner sej. När han så var lugn och fin så fick han stanna och stå stilla. Andra gången så tog det ett par minuter bara innan pålle lugnade ner sej och började gå fint.

Ska köra i morgon igen, idag blir det ridtur!

Jenny
 
Ni leder stort! Jag har sträckt ett ledband i knäet och hoppar omkring på ett ben. Men det är inte fredag än.
:mad: :mad: :mad:
 
Re: Drottningar av ensampromenerandet!!!

Inte så många dagar kvar, men jag har haft en spännande kamp med min häst några dagar nu. Det gäller att komma förbi ett ställe utan sällskap och utan bråk :eek:

Hittils har vi en gång inte kommit förbi, och en gång kommer förbi men det tog en halv timme :crazy:
 
Re: Drottningar av ensampromenerandet!!!

En tävlande till!!! Träna på och rapportera på fredag! Jag ska ut och träna mer med min häst då isen gett sig lite bättre. Kan ju hända att hon får ett återfall? Annars har hon varit jätteduktig!

Träna på, finalen är på fredag!!!
 
Re: Drottningar av ensampromenerandet!!!

Tränar på för fullt :)
idag tog de 40 min o komma från stallplanen, men vi kommer nog. :cool:
 
Re: Drottningar av ensampromenerandet!!!

Nu blir jag jättenyfiken, på vilket sätt tog det 40 min att komma från stallplanen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 914
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 292
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 037
Senast: Marje
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp