Utmaning: november = billig månad

Lejonelle

Trådstartare
Jag har tagit tjänstledigt på deltid för att ta hand om min hundvalp, så därför kan jag se fram emot några månader med väldigt mycket mindre inkomst än normalt. Det tänkte jag fira genom att utmana mig själv att göra november till en riktig budgetmånad. Någon som vill vara med?

Jag brukar alltid säga att jag kan leva oerhört billigt. Upp till bevis nu då Lejonelle! Just nu har jag 3200 kr på mitt lönekonto. De pengarna ska gå till min del av gemensamma matinköp, saker jag och hundarna behöver, mat, fickpengar, nöjen mm. Få se hur länge jag kan få pengarna på kontot att räcka?

Lite fusk i och för sig är att jag nyss köpt hundmat så det räcker fram till jul och att bensin betalas utöver via bensinkortet. Å andra sidan måste jag ibland betala sånt som maken men inte jag vill ha att äta.

Är det någon mer som vill vara med på en sparsam november och förhoppningsvis december?
 
Senast ändrad:
Sv: Utmaning: november = billig månad

Jag är på. Dock med resten av månadens pengar. Min månad slutar den 18 november då jag får nya pengar.

Har hittills lagt 3000 kr på ett kalas, pengar jag normalt använder till annat. Betalat stallhyran och en pall spån till hästen, hund och kaninmat, mat till oss som räcker för en vecka framåt, någon enstaka julklapp, mediciner och lite shopping i Ullared.
Så nu vill jag bara lägga pengar på mat.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Och jag tycker att 3200 är väldigt mycket att ha kvar :p

Vi äter bra mat, ger hundarna/katterna den mat som allra bäst för dom, fodrar resten av djuren, för mindre än så på en månad :)
 
Sv: Utmaning: november = billig månad


Vad kul :bump::banana:
Så mycket roligare att göra det tillsammans!

Det här är mina regler:

- köpstopp på i princip allting
- allt som kostar pengar ska rapporteras här
- ha inte kontanter. Inga!! kontanter.
- inte fuska och köpa mat på ICA-kortet (i så fall måste jag räkna in de inköpen här)
- inte fuska och ta pengar från något annat konto. Är det köpstopp så är det.
- bensin och grejer till bilen räknas jag inte in (utan bilen stannar livet i vår familj)

Ska bli spännande hur lång tid det tar innan jag har noll på kontot.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Och jag tycker att 3200 är väldigt mycket att ha kvar :p

Ja, det är inte alls synd om mig, min inkomstminskning har inte börjat än. Men det hindrar ju inte att det är bra att försöka sträcka den här månadens pengar så långt som möjligt, för nästa gång jag får lön är den bara hälften så stor som vanligt. Och jag vill inte att det ska drabba någon annan än mig.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Själv har jag istället satt upp en budget denna månad. Mest för att jag tycker det försvinner så mycket pengar på ingenting, och vill se vad jag lägger pengar på. Jag snålar inte riktigt så som du kommer att få göra, men har skrivit lista på hur mycket pengar som får gå till det ena och det andra. Alla kvitto ska sparas på det som handlas om det inte skrivs upp direkt när jag kommer hem istället. Ska bli spännande att se om jag kan hålla budgeten:p

Men det blir ju alltid lite fel i slutänden ändå. Det är lätt att avstå det mesta någon månad( kläder, skor och annat "småplock" mm) för att sen köpa det när man slutat föra budget. Jag tänker också att det är skillnad på vad man har hemma i matväg innan, om bilen är fulltankad innan etc.

Jag har tex ganska mycket mat i frysen och kommer alltså handla mindre mat denna månaden. Det kanske börjar tryta när nästa månad kommer och matkontot blir dyrare när det ska fyllas på igen. Likväl tankade jag bilen full innan lönen kom in, och "sparar" ju en tank på denna lönen/budgeten på det också.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

jag tycker det försvinner så mycket pengar på ingenting, och vill se vad jag lägger pengar på. Jag snålar inte riktigt så som du kommer att få göra

Eller hur! Jag tycker jag brukar vara ganska restriktiv, köper sällan kläder etc, men om jag har lite kontanter i plånboken rinner de ut löjligt fort. Nu ska det bli spännande att se vad som händer om jag sätter hänglås på plånboken och tänker efter ordentligt innan jag öppnar. Jag förväntar mig att pengarna ska räcka bra länge faktiskt, men vi får se.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Jag hoppas vi slipper noll på kontot!
Men det tror jag, vi har det inte knapert även om vi haft flera tusen i extra utgifter denna månaden. Men hade hellre lagt dom på annat.

Innan hade vi en budget för typ mat, djur, nöjen, övrigt, barnens sparande, månadspeng till oss vuxna m.m.
Men det funkade inte. Ibland kostar vissa saker än man trott beroende på vilken månad det är så budgeten höll inte vissa månader för dom olika kategorierna.
Så nu handlar vi det vi behöver. Dock får barnen sitt sparande och mannen sin månadspeng. Min månadspeng tog jag bort då jag mest köper hästprylar och dom gick på djurkontot, så jag köper det jag vill ha om jag hittar något.
Det är ett upplägg som funkar för oss.

Ska nog också rapportera om jag handlar något här.
 
Senast ändrad:
Sv: Utmaning: november = billig månad

Kom på att det ryker 360 kr för Hovslagaren på måndag.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Det fixar du! Du får leva på valpkärlek, om inte annat. :love: Blöta valppussar och linssoppa ...

Jag och hunden har sen en tid tillbaka lite drygt 3000kr per månad att röra oss med när boendet är betalt, så för mig är varje månad budgetmånad!:D Just nu går 750kr av dem till busskort, omkring 150kr till läkemedel och telefoni går på cirkus 150kr per månad. Har dock en rejäl buffert att ta av om det krisar, men de flesta månader kan jag faktiskt sätta undan lite på buffertkontot. Sen är det klart att de månader då såväl läkarbesök, csn, försäkringar osv ska betalas kan jag inte precis sätta undan något.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Jag hade gärna varit med men nu så kom fiskbilen och jag råkade handla fisk för nästan 2000 kronor...så det har redan spruckit. Å andra sidan så räcker fisken ett bra tag
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Nästan så jag blev avis. Fisk är :d
Vad blev det för gott?
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Kul!!! Välkommen! Vill du spara till något speciellt eller hålla igen rent allmänt?
Kul att bli flera!! :D

Jag vill egentligen bara veta hur mycket jag gör av med och så behöver jag en sporre för att inte göra som jag brukar ,mao handla helt hämningslöst :o
Och efter 63 intop på e-bay är det nog dags att dra i handbromsen (bara köpt till nya valpen,Ooooooops! ) :D Men kul var det!
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Jag är med! :) Har strax över 2000:- kvar att leva på, 960 går till busskort så det blir knapert (sedan att jag satt in 12000 på sparkontot kan vi ignorera :angel:)
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Blir svårt då det är en semester på gång, lite födelsedagar i november, mm.

Men du, hur går det med fina valpen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp