Utnyttja sadelkammaren på höjden??

G

Grevinnan

Min nya sadelkammare kommer att bli 2.60 i takhöjd, den gamla var knappas två...
Hur utnyttjar man det på ett bra sätt???
 
Sätt ett hyllplan upp under taket. Om du sätter hyllplanet tex 60 cm under takhöjd. Sen kan du köpa billiga (kolla barn/leksaksavdelningen på IKEA!) billiga plastlådor med lock. Där kan du sen lägga allt sådant där som man har men sälln använder. Går även utmärkt att vika ihop och lägga täcken som inte används där ( t ex vintertäcken sommartid). Se till att du har en trappstege som når upp dit bara (eller annan stege men trappstege är enklast då det inte är helt säkert att luta stege mot hylla). Skriv på lådorna ungefär vad de innehåller med så hittar du sakerna lätt.

Under hyllorna kan du fästa krokar om du vill, och hänga undan extraträns, extragrimmor och sådant om de tar för mycket plats "nere" med. Även reservsadlar (om man har sådana) etc kan med fördel hängas högt. Allt som du vet att du nästan aldrig använder kan du stuva undan högt!

Jag kommer också få högt i tak i nya sadelkammaren (om det blir något nytt stall vill säga) och tänker göra så.

Annars om man inte behöver extra plats så kan man hänga rosetter, plaketter och gamla namnskyltar etc högt, då blir det mer dekoration.
 
Man kan sätta upp sadelhängare till de sadlar som inte används så ofta högt uppe. Hyllor och lådor, gärna med lock så att det inte blir så dammigt. Sen har man en trappstege så att man kommer åt sakerna.
 
Vi har utnyttjat allt på höjden, utan problem
smile.png


Längst ner sadlar, därefter 30 cm:s hyllplan ovanför där man kan förvara boots, hjälm, täcken etc för respektive häst/ ryttare. Det översta hyllplanet är 50 cm djupt och där kan regn- och vintertäcken förvaras utan trubbels. Med en pall från IKEA för 99 spänn är det inga problem att nå upp dit heller!

Vi valde sparringskenor och hyllplan som då är flyttbara om man ändrar konsollerna. Lite i dyraste laget tyckte jag, men väl värt pengarna för det fungerar bra.

Längst in har vi täckeshängare, och återigen kommer pallen till nytta. Hängarna är av modellen med tre ställbara rör som du kan vinkla åt olika håll och eftersom denna sitter högt så kommer pallen till användning igen.

Över diskbänken är det fönster, och i skåpet förvarar jag "sällangrejjor" på högsta hyllan.

Förutom skåp har vi plastlådor med lock för att allt skall vara så rent som möjligt.

Har faktiskt några bilder, om du vill se.
 
Senast ändrad av en moderator:
I vårt stall hänger täcken i taket i sadelkammaren!
Vi har som "träbrädor" ca 5 cm långa och 3 cm breda som det sitter fast typ tunna rep i varje sida. Sedan går repen ner på en som på en trägrej som man kan snurra runt repet på! Fungerar som en persienn (som man har i fönstret)! Släpper man efter i repet så hissas plankan ner och virrar upp repet då täckena ska upp i taket! Vi har 4 plankor på ca 1,5 meter var.

Funkar jätte bra och täcke torkar fort då man kan hända dom raklånga som om dom låg på en häst!
 
Ett annat täckestorkartips, om man har lägre takhöjd är att köpa krokar och skruva fast i taket. Så hänger man upp täcket i ringarna (de bakersta) för bensnörena, eller i frontknäppningen om de inte har ringar för bensnören. Så hade jag när jag hade litet täckestorksrum med 2 m i takhöjd, fungerade perfekt, kunde torka 4 täcken i taget, och det var enkelt att förvara täcken luftigt och råttfritt med. Fast fungerar inte om man har högt i tak, då är nog den upp- och nedhissbara brädan bättre
 
hejhej, hittade den här gamla tråden och jag skulle jättegärna vilja se lite bilder på din sadelkammare om du har.. =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 370
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp