Utnyttjande av praktikanter!

gucci

Trådstartare
(Gissade på vart tråden skulle ligga så flytta den om den är fel :) )

VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG!

Det är såhär, att jag går andra året på gymnasiet och jag går naturbruksprogrammet inrk. häst! I min kurs så ingår det ett antal timmar APU (lArbetsplatsförlagd utbildning) Så nu har jag alltså APU/praktik 2 dagar i veckan och är sedan i skolan och har teori de andra 3 dagarna. Jag trivs jättebra med upplägget, men inte lika bra på min praktikplats. Vi hade likadant schema förra terminen i ettan. Då praktiserade jag hos en tränings-och tävlingsryttare, som var jätteduktig, jag lärde mig otroligt mycket, samtidigt som jag jobbade väldigt hårt de 2 dagar jag var hos henne. Jag red olika hästar, och höll på mycket med unghästar vilket jag tycker är kul. I början. För ju längre jag var där desto mer fick jag slita. Efter halva terminen tyckte hon jag var hos att jag även skulle komma på helger ibland och BARA rida, självklart tyckte jag, eftersom det var ett väldigt bra tillfälle för mig att rida andra hästar, och bra för henne så hon fick hjälp med att rida alla hennes hästar. Första helgerna var det bara ridning, sen mer och mer frågade hon om jag kunde hjälpa henne med fodringar, in-och ut släpp, mockning OCH ridning för hon skulle iväg. SJÄLVKLART skulle jag få betalning på helgerna (såklart inte på vardagarna då jag hade praktik). Fick jag betalt? Nej. Och dum som jag var fortsatte jag ställe upp, det blev även högre krav de dagar jag hade praktik och var där från 7-17 (för länge enligt skolan då jag bara skulle vara där högst 6 timmar) Till slut orkade jag inte längre och kom med ursäkter (vilket jag HATAR, för jag vill verkligen inte ljuga) och jag tror hon förstod att hon gjort fel, så sista dagen jag praktiserade hos henne fick jag 200 kr (!!), som tack för hjälpen alla 10000000 helger. Utnyttjad? ja och nej. Jag kunde ju ha sagt ifrån.

Nu är det ny termin och jag har letat HELA sommaren efter en ny praktikplats för att jag vill vara någonstans där jag lär mig, och att min handledare tycker att det är KUL att jag är där och vill lära ut, och inte ser sin praktikelev som någon som ska göra allt slitgöra och ta hand om ALLT.
Nu har jag iaf hittat ett ställe som var JÄTTEBRA första veckan... men vad tror ni jag får göra nu ? Kommer dit, ger alla hästar mat, mockar, putsar min handledares häst utrustning, gör iordning den innan hon rider, gör iordning efter, fixar vatten, putsar andra hästarnas utrustning, tar in hästar ÅT min handledare som hon ska rida, fixar dem osv. , sitter och glor när hon rider, tar in hästar , åker hem. vad gör min handledare? Rider, äter, sopar ev. stallgången och sitter sedan inne i sitt hus.
Vad ska jag göra? jag trivs inte alls bra, det är långt för mig att ta mig dit och i vinter blir det ännu värre då jag måste gå ca 4 km till bussen. Jag vill absolut inte ljuga eller något. men jag vet inte vad jag ska göra, ska jag byta APU-plats och hoppas på att det blir bättre ? (vilket det säkert inte blir, eftersom det här är väldigt vanligt. och som praktikelev i hästvärlden är det här ännu vanligare), eller ska jag säga till henne att jag vill göra andra saker där jag lär mig något osv, hur mycket kan jag begära? Tycker ändå att om hon inte känner att hon klarar av att lära ut till en praktikelev kunde hon ju ha sagt nej från början... :(

Någon som har några egna erfarenheter, vet någon vad jag ska göra?
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Prata med din skola och prata med henne. Du är där för att lära dig, och hon har gått med på vad det innebär att ha en praktikelev hos sig. En praktikelev är inte samma sak som stalldräng vilket hon kanske bör påminnas om.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Vad är det sagt att du ska göra? Vad ska ingå i din apu-utbildning? Om du anser att det inte överensstämmer med varandra så prata med både din handledare och med skolan.

Nästa gång du söker en praktikplats så var övertydlig med vad som ska ingå.

Nu är det längesedan men när jag hade praktikanter ifrån naturbruks eller ifrån vanliga skolan på ridskolan jag jobbade på så fick de följa min vardag. Det var tyvärr inte varje dag vi hade tid att rida några hästar utan dagarna bestod av att ta in och ut hästar, mocka, fodra och väga hö på förmiddagen och hjälpa barnen på eftermidagen. Vi red för tränare några gånger i månaden och då och då någon häst som behövde lite skolning men det var långt ifrån varje dag man red. Lektioner var de av tids skäl nästan aldrig med på men var de det så fick de hjälpa till där med. Självklart fick även de ifrån naturbruks rida för våran tränare. Vi försökte också plocka in alla praktikanter i lämplig grupp minst en gång i veckan så att det skulle bli lite mer ridning och inte bara slit.

Det låter som om din handledare har glömt att du är där för att lära och inte för att enbart slita?

Jag menar inte alls att du inte blir utnyttjad för branschen är tyvärr full av folk som utnytjar praktikanter, jag menar mer att du kanske har för höga förhoppningar om att få rida mycket mer än vad som faktiskt brukar ingå?
 
Senast ändrad:
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Har varit praktikant och haft praktikanter där jag jobbat. Och som TinyWiny så har man oftast hängt med i vardagsysslorna.

Att ta mkt slitgöra i början brukar vara ett bra sätt att plocka ut dom som är arbetsvilliga och de som bara vill rida/köra. Sen när de skött vardagssysslorna på ett bra sätt så har de fått mer ansvar. Fick mitt första jobb så

Har haft flera praktikanter som tyckte de skulle rida medans vi som jobbade skulle mocka :grin:. Mockningen skedde under protest och med tandagnissel och prat om utnyttjande. Behöver jag säga att de inte blev långvariga :angel:

Självklart så finns många ställen som utnyttjar sina praktikanter men för många så är praktikanterna ute för att få erfarenhet av yrket men inser inte hur slitit att arbeta med hästar kan vara.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Den stora frågan är ju om du är där som praktikant som hästskötare eller praktikant ryttare...

Jag hade ibland hand om praktikanter på ett tidigare jobb och jag var nog hemskt tråkig mot dem som ansåg sig för fina för att mocka skit... Vi hade ett par sådana som trodde att de kom enbart för att gosa med fölungar och köra häst. Att alla vi andra som jobbade gick upp en timme före dem och fodrade, hade börjat släppa ut hästarna när de kom ut, och sedan mockade 10 boxar medans de hann med två... Och ville enbart ha sånt jobb som såg roligt ut, och nej det är inte roligt att skura hästboxar med det hör till vardagen i stallet och det är väl den man ska praktisera...
Sen hade vi även flera mycket trevliga som då även fick vara med på det där lite extra grejerna som att åka iväg på hingsvisningar osv, även om de själva inte fick ta ansvar för hingstarna.

Men självklart ska inte praktikanterna utnyttjas under helgerna gratis, utan det ska i sådana fall betalas vitt så försäkringar gäller.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Hej!
Jag tycker att det låter som ett ömsesidigt utnyttjande gällande helger på första stället.
I min värld rider man för att det är roligt, och du fick möjligheten att rida på helgerna också - mot att du gjorde en del jobb. Inget konstigt alls i min värld.

Vad är det du förväntar dig av din praktikplats? Ridning enbart?
Jag trodde att det mesta kring häst är skötsel och det minsta är ridning?
Vad är det för fel i att du gör i ordning hästarna åt din handledare? Vad är det som är fel i att din handledare rider?

Om du skulle jobba som hästskötare, skulle de säkert inte få rida, särskilt inte innan du visat att du klarar av grundjobbet.

Förstår faktiskt inte vad du är missnöjd med.:crazy:
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag kanske var otydlig när jag skrev inlägget, men jag är inte ute efter att bara få rida. Jag är ute efter att LÄRA mig något, som är meningen med min APU-plats. Det är inte meningen att jag ska slita åt någon annan. Jag ska följa med i deras vardag och jag är väl medveten om att det mest är slitgöra, jag har hållt på med hästar i hela mitt liv, så det vet jag.

Det är inget fel med att jag gör iordning hästarna åt min handledare, men eftersom allt annat jag gör är ÅT henne så blir det automatiskt att hon tycker att jag ska göra allt slitgöra själv, medan hon t ex sitter och fikar osv.

Jag säger det igen, jag är inte på min praktikplats för att jobba åt någon osv. Jag är där för att lära mig och självklart ska jag följa med i deras vardag och göra stallsysslor osv. Det gör inget om jag inte får rida varje dag, men det ska inte lämna över allt ansvar på mig, som om jag jobbade där.

Min mentor har varit och hälsat på på min praktikplats och lämnat ett papper med mål man ska försöka hinna med, han har även sagt att jag får INTE bli lämnad ensam och göra saker själv. Alltså det är klart att jag får vara på ett ställe själv och hon på ett annat, men hon får inte åka iväg under dagen osv. Skulle det vara så att hon måste åka iväg på grund av att det är något viktigt ska jag få sluta och åka hem den dagen, eller inte komma dit alls. Om det är för mycket begärt ska man väl ändå inte ta emot en praktikelev alls? Då säger man väl nej från början? Jag hjälper jättegärna till med det jag ska göra på min praktikplats, så länge vi hjälps åt och jag slipper göra allt själv, och att jag någon gång lär mig lite mer. Annars får jag ju som sagt byta om hon känner att hon inte klarar av att ha mig där, känns det som.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag förstår hur du menar. På praktik ska man gå MED sin handledare för att lära. Du ska även visa att du kan jobba självständigt förvisso för att få ett bättre omdöme efter förlagd praktik, men det ska inte förväxlas med att du ska "sköta hela stallet" medans din handledare fikar ;) utan snarare att du tar intiativ, visar arbetsglädje, och lärt dig rutiner och kunna se vad som behöver göras utan att någon säger till dig.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag har praktik på ungefär samma sätt som dig. Under förra året hade vi varannan vecka teori, varannan praktik, mycket bra!

Hur som helst, jag var mesta delen hemma på "min" ridskola där jag har min egna häst och spenderar i princip all min fritid. Har nära kontakt och även lite "kompisrelation" med personalen, 3 st medelålders hästmänniskor som jag alltid tränat för och haft till hands när jag behövt hjälp med något. Detta inebar självklart mest stalljobb och alltid tillsammans med någon ur personalen. Ridning 1 gång i veckan (ibland fler) för instruktör på min egen eller en av ridskolans hästar.

Sen åkte jag iväg till ett tävlings/utbildningsstall för att se något annat, och det var ju på gott och ont, som praktikant åtminstonde.

Kontrollera så att praktikplatsen är HYN (?) godkänd och att svenska ridsportförbundet har koll.
Att vara på en ridskola under en period är inte alls fel.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag förstår hur du menar. På praktik ska man gå MED sin handledare för att lära. Du ska även visa att du kan jobba självständigt förvisso för att få ett bättre omdöme efter förlagd praktik, men det ska inte förväxlas med att du ska "sköta hela stallet" medans din handledare fikar ;) utan snarare att du tar intiativ, visar arbetsglädje, och lärt dig rutiner och kunna se vad som behöver göras utan att någon säger till dig.

Precis vad jag försöker säga! :idea: Är det då värt att prata med henne eller är det lika bra att jag bara byter? :)
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Prata med den du jobbar med! Skulle jag bli av med en praktikant skulle jag nog vilja veta varför, att inte eleven bara smyger undan. Det ökar ju öven chanser för anställning sen, både hos den som du jobbade hos själv, men även om denna används som referens (att man framgått som en ärlig och driven person, inte som en som 'tröttnat på att mocka' typ)
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag var med om samma sak, fast jag gick travinriktning. Var hos en travtränare som är väldigt välkänd här och alla säger att han är så duktig och jag skulle få köra massa hästar och rida in tre st då dom skulle användas till monte men ICKE.. Fick mocka två stallar varje dag, sen fick jag sätta mig i selkammaren och smörja.. Fick förbereda alla hästar när dom skulle köras så fick sela på och sen sela av och duscha när dom kom tillbaka för det skulle gå fortare för hans lärlingar.. Dom hade även nån idee om att varje gång en häst hade stått i sin box på dagen så var man tvungen att mocka den igen så jag mockade nog samma boxar 4-5 gånger om dagen. Och denna "duktiga" tränare som jag skulle få vara hos som skulle låta mig både köra och rida, honom såg jag bara en gång på dom 11 månaderna jag var där.. och jag jobbade 7-16 förutom dom dagar det var tävling för då kunde man jobba 7-03 och sen var man tvungen att börja kl 7 morgonen efter..
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Prata med den du jobbar med! Skulle jag bli av med en praktikant skulle jag nog vilja veta varför, att inte eleven bara smyger undan. Det ökar ju öven chanser för anställning sen, både hos den som du jobbade hos själv, men även om denna används som referens (att man framgått som en ärlig och driven person, inte som en som 'tröttnat på att mocka' typ)

Självklart skulle jag inte bara strunta i att åka dit, jag hade såklart varit ärlig och sagt att jag ska byta plats osv.

Jag gör ALLT hon ber om, jag är effektiv, snabb, noggrann, alltid trevlig, ställer upp på allt hon säger att jag ska göra, har aldrig sjukanmält mig, kommer alltid i tid, jag försöker står ut, för att jag tänker på det som referens, jag har inte "tröttnat på att mocka", jag har tröttnat på att bli utnyttjad.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag var med om samma sak, fast jag gick travinriktning. Var hos en travtränare som är väldigt välkänd här och alla säger att han är så duktig och jag skulle få köra massa hästar och rida in tre st då dom skulle användas till monte men ICKE.. Fick mocka två stallar varje dag, sen fick jag sätta mig i selkammaren och smörja.. Fick förbereda alla hästar när dom skulle köras så fick sela på och sen sela av och duscha när dom kom tillbaka för det skulle gå fortare för hans lärlingar.. Dom hade även nån idee om att varje gång en häst hade stått i sin box på dagen så var man tvungen att mocka den igen så jag mockade nog samma boxar 4-5 gånger om dagen. Och denna "duktiga" tränare som jag skulle få vara hos som skulle låta mig både köra och rida, honom såg jag bara en gång på dom 11 månaderna jag var där.. och jag jobbade 7-16 förutom dom dagar det var tävling för då kunde man jobba 7-03 och sen var man tvungen att börja kl 7 morgonen efter..

Stod du ut alla 11 månader? :O eller sa du vad du tyckte osv. ? Jag hade aldrig klarat det! Man känner sig så liten i världen, och verkligen värdelös.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag levde väl lite på hoppet för det var alltid "men nästa vecka får du rida" och sen sa min lärare att jag inte fick byta.. Så det var mkt disskusioner med honom om det och han pratade med tränaren och hans svar var att han var ju rädd att det skulle hända något.. Men det kan ju hända när vem som kör. Så till slut så fick jag äntligen byta och hamnade på en ridskola istället. :)
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Nej, nej, inte så, utan att man talar om varför man byter innan tiden har gått ut sas, även om man jobbat flitigt och så, att man talar om vad det är som inte stämmer och att man får komma igen isåfall och säga att det här funkar inte, jag behöver mera bla bla bla. Det finns dom som är tysta och jobbar på som sedan en dag bara säger att jag ska byta praktikplats tack och hej liksom : P Det är klart uppskattat när man som handledare får bättre direktiv av den man ska hjälpa, vad det är man ska hjälpa till med. Sedan finns det ju alltid dom som bara ser praktikanterna som gratis arbetskraft .... men då har man iaf sagt ifrån.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

KL

Jag kan inte låta bli att fundera på vem som i vanliga fall tar hand om allt det där slitet under tiden som den som är ansvarig för stallet rider och fikar.

Finns det normalt annan personal som praktikanten nu ersätter, eller kan det möjligen vara så att det i själva verket upplevs som slitigt och tidskrävande eftersom praktikanterna inte har all den erfarenhet och teknik som krävs för att klara av att fixa både stallskötsel, ridning och annat nödvändigt på ett så effektivt sätt att det blir en normal arbetsdag? Jag hör till de där fd hästägarna/medryttarna som möjligen fixar en box när proffsen lätt fixar 3-5 och det beror förstås bl a på den stora skillnaden i praktisk övning...
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Du kan visst försöka prata med din handledare. Risken finns att denna blir stött faktiskt, det är inte alla som kan hantera eller ta till sig kritik. Men försök vara rak och ärlig och ändå få med att du vill ha henne närvarande så du kan få ut nått av din praktik.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

KL

Jag kan inte låta bli att fundera på vem som i vanliga fall tar hand om allt det där slitet under tiden som den som är ansvarig för stallet rider och fikar.

Finns det normalt annan personal som praktikanten nu ersätter, eller kan det möjligen vara så att det i själva verket upplevs som slitigt och tidskrävande eftersom praktikanterna inte har all den erfarenhet och teknik som krävs för att klara av att fixa både stallskötsel, ridning och annat nödvändigt på ett så effektivt sätt att det blir en normal arbetsdag? Jag hör till de där fd hästägarna/medryttarna som möjligen fixar en box när proffsen lätt fixar 3-5 och det beror förstås bl a på den stora skillnaden i praktisk övning...

Jag tror absolut att det kan handla erfarenhet och teknik, när jag hade hand om praktikanter så var vi full arbetsstyrka som vilken dag som helst, hade vi bra praktikanter innebar det att vi hann lite extra grejer som att rida/köra/fixa unghästar osv, hade vi dåliga praktikanter så innebar det att vi halkade efter eftersom praktikanterna var ivägen... Och jag antar att de som inte är vana att mocka boxar tycker att det är slitit och det kan kännas oövervinnerligt att mocka 20 boxar även om det faktiskt går när man har fått upp vanan och tekniken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 460
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp