Utökat B eller BE?

Moffsan

Trådstartare
Hej!
Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället?

Skattevikt, kg: 1450 Tjänstevikt, kg: 1455 Totalvikt, kg: 2018
Ursprunglig totalvikt, kg: 2018 Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvikt kg, obromsad: 720
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1482
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2232
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4018
Max lastvikt, kg: 563
Största belastning koppling fordon, kg: 80

Hoppas någon kan hjälpa mig :)
 
Både utökat B och BE ger dig möjlighet att dra upp till 2000 kg vilket är bilens max släpvagnsvikt. Således ingen viktskillnad mellan alternativen.
 
Hej!
Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället?

Skattevikt, kg: 1450 Tjänstevikt, kg: 1455 Totalvikt, kg: 2018
Ursprunglig totalvikt, kg: 2018 Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvikt kg, obromsad: 720
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1482
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2232
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4018
Max lastvikt, kg: 563
Största belastning koppling fordon, kg: 80

Hoppas någon kan hjälpa mig :)
Jag som letar ny bil med dragvikt uppåt 2000 måste ju få fråga vad för bil det är du har och om du är nöjd med den?
 
Största belastning koppling fordon, kg: 80

Lite OT men det här stör mig på många personbilar/småsuvar. Många hästsläp lägger mer än 80 kg på kroken och ligger närmare de 100 kg som står som "garanterat axeltryck" i reg.beviset. Jag vet att det inte ska vara så men nu ÄR det så och det är svårt att fördela lasten (en häst) så att trycket blir perfekt. Jag vet att jag snöat in på detta på senare tid men det stör mig.
 
Jag som letar ny bil med dragvikt uppåt 2000 måste ju få fråga vad för bil det är du har och om du är nöjd med den?
Vi har nyligt köpt en Skoda Yeti, 2013, 4WD, diesel, som får dra 2000 kg med utökat B
Är sjuuuukt nöjd, både med bilen och dragviktsmöjligheterna :love::d

Kolla alltid på transportstyrelsen hur mycket den får dra som ni kollar på. Det skiljer mellan motorkraft, drivmedel osv.
 
För mig hade det precis som för dig räckt med utökat B med den bil jag har. Efter lite eftertanke så tog jag BE eftersom det faktiskt finns en möjlighet att jag någon gång byter till en bil som kräver BE. Vissa personer idiotförklarade mig men när en person i bekantaskapskretsen som tagit utökat B hamnade i den situationen så slutade skrattandet. Det lite lustiga i kråksången är att trots att jag fick göra ett teoriprov så hade jag mitt körkort snabbare än de som bara behövde köra upp.
 
Både utökat B och BE ger dig möjlighet att dra upp till 2000 kg vilket är bilens max släpvagnsvikt. Således ingen viktskillnad mellan alternativen.

Kanon, tack!!! Då va de som jag misstänkte men trodde det var lite för bra för o vara sant... Då blir de bara utökat B! :)
 
Jag som letar ny bil med dragvikt uppåt 2000 måste ju få fråga vad för bil det är du har och om du är nöjd med den?

Skoda Octavia, 4-hjulsdriven, diesel - supernöjd!! Fast jag saknar min Skoda Yeti, den rekommenderar jag i första hand, bästa bilden vi haft o när jag haft denna i mina 3 år (tjänstebil) så blir det en Yeti igen :) Nu tog vi Octavian för att få ett större bagageutrymme då vi är i behov av det för tillfället och vi kommer köpa loss den om 3 år när vi byter till Yetin igen, bra att ha en rejäl kombi för SUVarna sväljer inte lika mkt där bak...
 
Vi har nyligt köpt en Skoda Yeti, 2013, 4WD, diesel, som får dra 2000 kg med utökat B
Är sjuuuukt nöjd, både med bilen och dragviktsmöjligheterna :love::d

Kolla alltid på transportstyrelsen hur mycket den får dra som ni kollar på. Det skiljer mellan motorkraft, drivmedel osv.

Grattis till en superbra bil!!!Älskade min Yeti och kommer absolut skaffa en sen igen :)
 
För mig hade det precis som för dig räckt med utökat B med den bil jag har. Efter lite eftertanke så tog jag BE eftersom det faktiskt finns en möjlighet att jag någon gång byter till en bil som kräver BE. Vissa personer idiotförklarade mig men när en person i bekantaskapskretsen som tagit utökat B hamnade i den situationen så slutade skrattandet. Det lite lustiga i kråksången är att trots att jag fick göra ett teoriprov så hade jag mitt körkort snabbare än de som bara behövde köra upp.

Jag känner inte riktigt för o ta tag i teorin igen så därför tar de emot o ta BE även om de varit skönt o ha. Nu vet jag vad jag kommer ha för bilar de närmsta 6 åren iaf o säkerligen många år efter det så jag kommer klara mig på utökad B :)
 
Grattis till en superbra bil!!!Älskade min Yeti och kommer absolut skaffa en sen igen :)
Jag älskar också min Yeti men kommer byta bort den till förmån för en bil med starkare krok. 80 kg räcker inte för mitt 1990-släp och alla nyare Yeti har den begränsningen.:meh: Jag vet inte hur stor roll det spelar (ingen alls säger vissa men något klart svar hittar jag inte) men när jag nu ändå ska byta så blir det inte en nyare Yeti som tänkt.:cry:
 
Jag älskar också min Yeti men kommer byta bort den till förmån för en bil med starkare krok. 80 kg räcker inte för mitt 1990-släp och alla nyare Yeti har den begränsningen.:meh: Jag vet inte hur stor roll det spelar (ingen alls säger vissa men något klart svar hittar jag inte) men när jag nu ändå ska byta så blir det inte en nyare Yeti som tänkt.:cry:
Puh!
Nu skrämde du just skiten ur mig som just beställt ett 1990-släp till vår Yeti :eek:
Googlade snabbt upp kultryck på vagnen, vilket visade sig vara 75 kg :bump:
 
Jag ställde mitt på vågen. Vägde 880 kopplat till bilen och 970 när det stod frånkopplat. Kultrycksvågen svajar mellan 90 och 100. När det står mellan Fautras och Yeti så blir det Yeti som får stryka på foten.

Nu har flera personer sagt till mig att min bil kommer inte tappa dragkroken men den kanske inte mår så bra av det. Den går skitbra med släpet dock, blir inte särskilt nedtyngd i bak och går stabilt. Men jag har en bensinare som bara får dra 1600 kg och vill gärna kunna nyttja hela lastvikten i släpet.
 
Jag tror också att trycket minskar med last (enligt nån lista) men jag har inte kontrollvägt med hästen i ännu. :D
 
Jag har bara svårt o förstå hur mkt skillnad det skulle göra med lite högre kultryck på bilen, kultrycket på en bil ligger på mellan 30-100 och har man då 80 borde de vara väldigt bra o detta måste de även tagit hänsyn till när de satte max släpvagnsvikt till bilen, som min bil får dra 2000 vilket borde ge ett högt kultryck juh. Måste nog kolla upp detta med någon kunnig på området...
 
Jag har bara svårt o förstå hur mkt skillnad det skulle göra med lite högre kultryck på bilen, kultrycket på en bil ligger på mellan 30-100 och har man då 80 borde de vara väldigt bra o detta måste de även tagit hänsyn till när de satte max släpvagnsvikt till bilen, som min bil får dra 2000 vilket borde ge ett högt kultryck juh. Måste nog kolla upp detta med någon kunnig på området...

Alltså det som står i reg.beviset är "Största belastning koppling fordon, kg: 80" och om jag förstått det rätt är det maximalt kultryck bilen får ta. Det kan bero på typen av dragkrok, (vissa krokar tål mindre än bilen är typad för) eller på "något annat". Totalvikten på släpet har egentligen inte så mycket att göra med kultrycket, det beror helt på släpets "balans" och hur lasten är fördelad. En boggie ska ha jämn belastning på båda axlarna och lite på draget.

Man brukar räkna med en viss % av max släpvagnsvikt (har googlat en gång förut, kommer ej ihåg exakt siffra) och det sätter tillverkaren ofta som "max belastning kulkoppling". Söker man fram den avtagbara krok som sitter på Yeti (Westfalia) är den typad för ett max kultryck på 80 kg. Grejen är att även fasta krokar till Yeti har samma siffra så jag vet inte hur man ska tänka. Hur mycket mer tål den? Jag tycker det är lite frustrerande faktiskt.

Husvagnsfolk trixar med lastens placering för att få till ett optimalt tryck, men det är lite svårt att göra med en hästkärra. Har man dessutom en lite högre placerad krok kan kultrycket öka beroende på hur släpet är balanserat och hur högt handsken är placerad.

Jag vet som sagt inte hur stor roll det spelar på ett släp om ekipaget går bra (bilen inte är understyrd etc.). Det är kanske mer viktigt om man lastar på kulan (tex cyklar eller mopeder/mc på ställ). Jag kan tänka mig att bilens fjädring och den avtagbara dragkroken tar mer stryk om man kör med högt tryck. Det var någon här på Buke som hade ett ekipage som käkade avtagbara drag, de började glappa efter inte allt för många mil.

Det viktiga är väl att man har koll på sitt släp, många hästsläp lägger mer än 100 kg (det var någon här på Buke som mätte sin Kylinge till 135 kg tryck) och att man ser hur bilen beter sig. Vad som händer i en ev kontroll med full vägning vet jag inte. På äldre bilar (ex min 2010a) står ingen max-belastning kulkoppling men när jag kollade upp kroken var den typad till 80 kg.

Så jag har fortfarande inte fått något bra svar på hur mycket man ska "bry sig" om detta.
 
Kapar tråden lite och frågar om min egen bil.

Skattevikt, kg: 1420
Tjänstevikt, kg: 1420
Totalvikt, kg: 1830
Ursprunglig totalvikt, kg: 1830
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvikt kg, obromsad: 690
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1670
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2420
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3130

Jag blir inte klok på om jag får dra mer än 1300 kg eller inte.
 
Kapar tråden lite och frågar om min egen bil.

Skattevikt, kg: 1420
Tjänstevikt, kg: 1420
Totalvikt, kg: 1830
Ursprunglig totalvikt, kg: 1830
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvikt kg, obromsad: 690
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1670
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2420
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3130

Jag blir inte klok på om jag får dra mer än 1300 kg eller inte.

Din bil orkar bara dra 1300 kg, alltså får du inte dra mer än så faktiskt vikt. Däremot får du hänga på ett släp med en totalvikt på max 1670 kg, men inte lasta mer än att det väger max 1300 kg. Maxlasten beror då hur hur mycket släpet väger (alltså ej att förväxla med totalvikten).
 
som jag misstänkte men i mitt fall är det 2420 kg som gäller, även jag bara får lasta upp till 1300 kg.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 031
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 750
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 005
Senast: lil-sis
·
Utrustning Jag tycker att det är så svårt att tyda vad bilen får dra. Så här ser det ut på regbeviset: Max släpvagnsvikt, kg: 1400 Max...
Svar
13
· Visningar
1 672
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp