Utökat B eller BE?

Jag har vanligt körkort, men automat bil. Får jag köra upp för utökat b-kort med automatbilen?
För BE vet jag att jag behöver en bil med växlar...
 
Jag älskar också min Yeti men kommer byta bort den till förmån för en bil med starkare krok. 80 kg räcker inte för mitt 1990-släp och alla nyare Yeti har den begränsningen.:meh: Jag vet inte hur stor roll det spelar (ingen alls säger vissa men något klart svar hittar jag inte) men när jag nu ändå ska byta så blir det inte en nyare Yeti som tänkt.:cry:

Gammal tråd men undrar ändå om hur det gick med Yetin och kultrycket?
Tänkt köpa en begagnad provan men den finns inte i närheten så jag har svårt att dubbelkolla kultrycket. Säljaren har angivit 75 kg i ena annonsen och 100 i den andra men när jag frågade sa han att det blir lite mindre när man ställer häst i för det omfördelar belastningen lite.
 
Gammal tråd men undrar ändå om hur det gick med Yetin och kultrycket?
Tänkt köpa en begagnad provan men den finns inte i närheten så jag har svårt att dubbelkolla kultrycket. Säljaren har angivit 75 kg i ena annonsen och 100 i den andra men när jag frågade sa han att det blir lite mindre när man ställer häst i för det omfördelar belastningen lite.
Alltså jag fick aldrig någon riktig riktigt klarhet i det där. Det var ingen påverkan på bilen när jag körde. Det slutade med att jag bytte bil av helt andra orsaker så problemet löste sig själv. Nu drar jag samma släp med en XC60
/T
 
Alltså jag fick aldrig någon riktig riktigt klarhet i det där. Det var ingen påverkan på bilen när jag körde. Det slutade med att jag bytte bil av helt andra orsaker så problemet löste sig själv. Nu drar jag samma släp med en XC60
/T
Tack för svar! Har kollat med två Fautras-firmor (har även andra släp) och det verkar inte vara så ovanligt att kultrycket är hyfsat högt, han nämnde bla BOJ eftersom jag sa att jag haft ett förr. Jag ligger inte och kör land och rike runt. Några ggr per år kanske jag ger mig ut på 10-mils-turer annars är det till ridhuset 4 km bort, till tippen i byn, byggfirma i närheten osv. Om detta skulle vara en stor problem borde det ha uppmärksammats mer tänker jag.
 
Skulle inte orka lägga ner arbete på att bara ta B96. Med BE har man en frihet att byta bil, låna bil, låna släp etc på ett sätt som är överlägset B96 alla dagar i veckan. Så jobbigt var det inte att läsa teorin så att jag hade velat göra avkall på den friheten...

Ser det för ofta för att kunna förbise det. Farsan tog tex bara B96, vilket innebär att det alltid är jag som får köra när det gäller husvagnen, hästtransporten eller hans bil med typ alla andra släp än hans eget... så när han ska hjälpa mig med tex att flytta, så har jag aldrig nån hjälp med det man eg behöver hjälp med dvs körningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 001
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 741
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
1 993
Senast: lil-sis
·
Utrustning Jag tycker att det är så svårt att tyda vad bilen får dra. Så här ser det ut på regbeviset: Max släpvagnsvikt, kg: 1400 Max...
Svar
13
· Visningar
1 662
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp