Utökat B-kort, last?

Tokmaja

Trådstartare
Ni som har kört upp för utökat B-kort och använt er av hästtransport, vad har ni lastat med och hur har ni förankrat lasten?
Jag funderar på två rundbalar, ett spännband runt dem och ett spännband över som vi förankrar vid bomfästena.
Detta är dock ett huvudbry för oss, det andra har vi koll på runt körning och utrustning. Det är bara lasten.
Vill inte behöva köpa en massa saker för att lasta med ;), så ge mig tips och idéer, vad har ni lastat transporten med och hur. :bow::bump:
 
Spånbalar använde jag. Man packar dem tight. De behövde inte förankras då de inte kunde glida. Dessutom är ett hästsläp en sluten 'lådkonstruktion' så det är ju inte så att man kan tappa lasten!
 
Spånbalar och förstängning kan vara en idé. Men jag kan inte se att en rundbal skulle innebära några problem. Men du måste kunna redogöra för att lastsäkringen klarar viktkraven.
 
Ni som har kört upp för utökat B-kort och använt er av hästtransport, vad har ni lastat med och hur har ni förankrat lasten?
Jag funderar på två rundbalar, ett spännband runt dem och ett spännband över som vi förankrar vid bomfästena.
Detta är dock ett huvudbry för oss, det andra har vi koll på runt körning och utrustning. Det är bara lasten.
Vill inte behöva köpa en massa saker för att lasta med ;), så ge mig tips och idéer, vad har ni lastat transporten med och hur. :bow::bump:
Jag använde två rundbalar som jag ställde diagonalt och sen en sjujäkla massa spännband runt.
I mitt fall hade det inte behövts för ingen var intresserad av att titta inuti släpet öht, han ville bara att jag skulle redogöra för vikterna och att jag sa att lasten var säkrad.
Jag skulle dock vara lika noggrann nästa gång och du behöver ju naturligtvis veta ungefärlig vikt på balarna.
 
Ni som har kört upp för utökat B-kort och använt er av hästtransport, vad har ni lastat med och hur har ni förankrat lasten?
Jag funderar på två rundbalar, ett spännband runt dem och ett spännband över som vi förankrar vid bomfästena.
Detta är dock ett huvudbry för oss, det andra har vi koll på runt körning och utrustning. Det är bara lasten.
Vill inte behöva köpa en massa saker för att lasta med ;), så ge mig tips och idéer, vad har ni lastat transporten med och hur. :bow::bump:
Har ni någon som kan köra dit transporten åt er till uppkörningen?
Varför inte låna ett släp från en körskola, lastat och klart? Kanske kostar en slant, men slipper tänka på hur det ska lastas och det är oftast bättre lastsäkringsmöjligheter med ett vanligt släp, än en hästtransport.
 
Har ni någon som kan köra dit transporten åt er till uppkörningen?
Varför inte låna ett släp från en körskola, lastat och klart? Kanske kostar en slant, men slipper tänka på hur det ska lastas och det är oftast bättre lastsäkringsmöjligheter med ett vanligt släp, än en hästtransport.
Har koll på det övriga som sagt, det är bara lastning och nej det går inte att boka bil och släp där jag ska köra upp. :)
 
Jag hyrde ekipage av körskolan när jag tog BE.

Men tyvärr räcker det inte med som @Vitsippan skriver att det är en lådkonstruktion. Lasten ska vara säkrad ändå och SU ska kunna redogöra för fastspänning.
Det jag hyrde var lådkunstruktion och jag fick både öppna och redogöra för varje rem.
 
Jag lånade torv och spånbalar av min lokala butik Granngården. Som tack så köpte vi ett par balar. La dom ner på golvet så dom låg tajt och inte kunde röra sig, redovisade för kontrollanten hur jag tänkt och hur mycket lasten vägde. Det var helt godkänt av min kontrollant. Min pappa körde dit släpet med en bil som fick dra på vanligt b-kort och jag kopplade sedan på vår stora suv och körde upp med den. Läste på ordentligt innan på bla körkortsportalen, kollade filmer på yt etc. Jag tog aldrig någon lektion men har kört en hel del med släp och husvagn genom åren så kände mig ganska trygg i det. Klarade galant på första försöket. :D
 
Har ni någon som kan köra dit transporten åt er till uppkörningen?
Varför inte låna ett släp från en körskola, lastat och klart? Kanske kostar en slant, men slipper tänka på hur det ska lastas och det är oftast bättre lastsäkringsmöjligheter med ett vanligt släp, än en hästtransport.
Håller med, så gjorde jag (JIPPI KLARA BE-KORTET I TORSDAGS)...
Då får man motivering, slipper jobbet med att säkra osv... + att lastöglorna redan finns. Tror att de är mer nitiska om man gjort allt själv, körskola = de fattar att de gått igenom allt med en osv.
+ att jag fick ett släp som var lika brett som bilen å inte så högt = miljoner ggr lättare att backa å se med än ett stort hästsläp!
 
Spånbalar använde jag. Man packar dem tight. De behövde inte förankras då de inte kunde glida. Dessutom är ett hästsläp en sluten 'lådkonstruktion' så det är ju inte så att man kan tappa lasten!
Fast så får man ju inte tänka... man måste ju lastsäkra precis som om det vore ett öppet, det ända är att spännbandens ändar kan ligga löst inne i lådan typ...
 
Jag lånade torv och spånbalar av min lokala butik Granngården. Som tack så köpte vi ett par balar. La dom ner på golvet så dom låg tajt och inte kunde röra sig, redovisade för kontrollanten hur jag tänkt och hur mycket lasten vägde. Det var helt godkänt av min kontrollant. Min pappa körde dit släpet med en bil som fick dra på vanligt b-kort och jag kopplade sedan på vår stora suv och körde upp med den. Läste på ordentligt innan på bla körkortsportalen, kollade filmer på yt etc. Jag tog aldrig någon lektion men har kört en hel del med släp och husvagn genom åren så kände mig ganska trygg i det. Klarade galant på första försöket. :D
Håller med om att har man kört lite släp innan så är inte DET det svåra... det är ju säkerhetskontrollen och allt om lastning å säkring...
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1202200&sid=63f81bcfd918301ed7aa898be70b50ae (knodde Täby -inlägget är bra!)
 
Jag hyrde ekipage av körskolan när jag tog BE.

Men tyvärr räcker det inte med som @Vitsippan skriver att det är en lådkonstruktion. Lasten ska vara säkrad ändå och SU ska kunna redogöra för fastspänning.
Det jag hyrde var lådkunstruktion och jag fick både öppna och redogöra för varje rem.

Det funkade alldeles utmärkt för mig! Och lasten behövde inte vara säkrad då det var tätt packat och inte kunde glida. Till och med uppkörningkontrollanten sa det! Enda gången en sån last glider eller flyttar sig är om släpet välter, och då har man ju kört färdigt oavsett. Tror nog att en aldrig så väl fastspänd storbal gör det då oxå!
 
Jag lånade torv och spånbalar av min lokala butik Granngården. Som tack så köpte vi ett par balar. La dom ner på golvet så dom låg tajt och inte kunde röra sig, redovisade för kontrollanten hur jag tänkt och hur mycket lasten vägde. Det var helt godkänt av min kontrollant. Min pappa körde dit släpet med en bil som fick dra på vanligt b-kort och jag kopplade sedan på vår stora suv och körde upp med den. Läste på ordentligt innan på bla körkortsportalen, kollade filmer på yt etc. Jag tog aldrig någon lektion men har kört en hel del med släp och husvagn genom åren så kände mig ganska trygg i det. Klarade galant på första försöket. :D
Precis som för mig! Helt godkänt av kontrollanten!
 
Det funkade alldeles utmärkt för mig! Och lasten behövde inte vara säkrad då det var tätt packat och inte kunde glida. Till och med uppkörningkontrollanten sa det! Enda gången en sån last glider eller flyttar sig är om släpet välter, och då har man ju kört färdigt oavsett. Tror nog att en aldrig så väl fastspänd storbal gör det då oxå!

Men det är ju skillnad att ha det fastkilat eller löst i transporten.
Slarvig kontrollant om de hade accepterade en lös rundbal som inte var fastkilad eller fastspänd.
Det fick jag nedtryckt i halsen att så får det inte vara. Det gäller även lösa saker i transporten när du fraktar häst. Får inte vara lösa balar etc.
 
Fast så får man ju inte tänka... man måste ju lastsäkra precis som om det vore ett öppet, det ända är att spännbandens ändar kan ligga löst inne i lådan typ...
Visst får man tänka så! Det är helt lagligt! Lasten kan inte glida och du kan inte tappa något iom att det är en stängd lådkonstruktion.
 
Senast ändrad:
Men det är ju skillnad att ha det fastkilat eller löst i transporten.
Slarvig kontrollant om de hade accepterade en lös rundbal som inte var fastkilad eller fastspänd.
Det fick jag nedtryckt i halsen att så får det inte vara. Det gäller även lösa saker i transporten när du fraktar häst. Får inte vara lösa balar etc.
Jag hade inte rundbalar.
 
När jag körde upp för BE hade jag spånbalar. Praktiskt, hämtade dem där jag köpte dem och tog med dem hem sen ;)
 
Men det är ju skillnad att ha det fastkilat eller löst i transporten.
Slarvig kontrollant om de hade accepterade en lös rundbal som inte var fastkilad eller fastspänd.
Det fick jag nedtryckt i halsen att så får det inte vara. Det gäller även lösa saker i transporten när du fraktar häst. Får inte vara lösa balar etc.
Nä rundbalen eller balarna måste ju sättas fast som jag förstår det och därför var jag oxå lite nyfiken på hur man säkrat lasten. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 449
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 981
Senast: Ajda
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 087
Utrustning Hej! Jag är ute efter en ny transport, om jag inte ska köpa nytt och bestämma vikten själv så är det svårt att hitta en, då min bil...
Svar
4
· Visningar
1 499
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp