Utombordarfrågor

svea

Trådstartare
O, allvetande Buke!
Jag köpte en båt och det följde med en elutombordare, en klen variant från Rusta, status okänd. Jag tänker att den skulle kunna vara bra för små strandnära transporter med uppblåsbar jolle. Jag har förstått att jag bör köpa ett marinbatteri eller fritidsbatteri. Men det säljs även nån sorts batterilådor som tillbehör. Behöver jag en sån?
 
Behöver och behöver...
Först och främst, så skyddar batterilådan (för elutombordare) både batteriet mot vatten, och båten mot batterisyra.
Batterierna är väldigt tunga att bära, och lådorna är utformade för att det ska vara enkelt att bära dem med batteriet i. Tar man inte med sig batteriet, så försvinner batteriet. Dessutom så behöver man ladda batteriet i princip efter varje användning, och därför bära med sig batteriet, som kan laddas i sin låda, till en plats med eluttag och laddare.

Ytterligare, så finns det en säkring i boxarna, mellan motor och batteri, som gör att vare sig batteri eller elmotorn går sönder när det blir fel.

Vi fiskar mycket med en liten roddbåt och elmotor, och även om man börjar fisketuren med ett fullt laddat och friskt batteri, så brukar batteriet vara rätt trött efter några timmar, i synnerhet om man "rott drag" för motor en del. Så det är sällan en bra idé att lämna kvar batteriet i båten, och hoppas att man kan köra även nästa dag.

Jag rekommenderar batteribox med elektronik, samt att man skaffa en riktigt bra och lättanvänd laddare, som automatiskt står på underhållsladdning när batteriet är fullt, så att man slipper kolla och mecka.
 
Behöver och behöver...
Först och främst, så skyddar batterilådan (för elutombordare) både batteriet mot vatten, och båten mot batterisyra.
Batterierna är väldigt tunga att bära, och lådorna är utformade för att det ska vara enkelt att bära dem med batteriet i. Tar man inte med sig batteriet, så försvinner batteriet. Dessutom så behöver man ladda batteriet i princip efter varje användning, och därför bära med sig batteriet, som kan laddas i sin låda, till en plats med eluttag och laddare.

Ytterligare, så finns det en säkring i boxarna, mellan motor och batteri, som gör att vare sig batteri eller elmotorn går sönder när det blir fel.

Vi fiskar mycket med en liten roddbåt och elmotor, och även om man börjar fisketuren med ett fullt laddat och friskt batteri, så brukar batteriet vara rätt trött efter några timmar, i synnerhet om man "rott drag" för motor en del. Så det är sällan en bra idé att lämna kvar batteriet i båten, och hoppas att man kan köra även nästa dag.

Jag rekommenderar batteribox med elektronik, samt att man skaffa en riktigt bra och lättanvänd laddare, som automatiskt står på underhållsladdning när batteriet är fullt, så att man slipper kolla och mecka.

Tack för info! Det låter helt klart som om en box är mycket användbar. Men jag måste inte ha en för att t ex funktionstesta motorn innan jag börjar köpa grejer.
 
Tack för info! Det låter helt klart som om en box är mycket användbar. Men jag måste inte ha en för att t ex funktionstesta motorn innan jag börjar köpa grejer.
Nej, det behöver du inte. För att testa motorn behöver du bara ett 12v-batteri. Vilket som helst.
 
@skogaliten gav nog det bästa svaret. Men vi har batteriet helt fritt och laddar det absolut inte efter varje tur. Det fungerar också. Det beror lite på hur länge man är ute. Men det vore absolut lite tråkigt om man åker nedströms och batteriet skulle ta slut på hemvägen. :laugh:
 

Liknande trådar

R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 737
Senast: Raderad medlem 6459
·
Trav Jag har en liten liten travare, med små små yttepytteben och hon får skav av sina gamasher, dels av flärpen nedanför kotan men även på...
Svar
6
· Visningar
1 265
Senast: peace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp