Bukefalos 28 år!

Utomhusspeglar

Wilfa

Trådstartare
På bilder från USA och England ser man i bland att de har speglar kring utomhusridbanor. Finns det någon här som har det eller harett det i verkligheten och som vet mer om det? Jag undrar tex om det är vanligt spegelglas, okrossbart spegelglas, plexiglas, metall eller något annat material. :confused: Kanske om det finns något att dra för speglarna när man inte använder dem så att fåglarna inte flyger in i dem och bryter nacken. :crazy: Jag ycker det vore suveränt att ha speglar utomhus, har inget ridhus men vill ju träna bra ändå! :bump:
 
Sv: Utomhusspeglar

Ja det undrar jag med, hoppas det finns ngn som kan svara,
det vore ju toppen att ha speglar på en utebana.
 
Sv: Utomhusspeglar

Min ena tränare har en spegel på sin utebana. Vad det är för material vet jag inte dock inte.

:)
 
Sv: Utomhusspeglar

Vi har anlig spegelvägg som man brukar ha inne, en massa små speglar som man sätter upp på en vägg, ni vet vad jag medar?
det fungerar jättebra!
stora speglar är ju ganska dyra annars.
 
Sv: Utomhusspeglar

Typ IKEA uppskruvade på någon form av skiva? Håller de för att sitta ute även på vintern? I så fall låter det ju som en underbart billig variant :D Kan du inte lägga ut en bild? Eller skicka PM? Jag blir så glad om jag äntligen får lite goda idéer!
 
Sv: Utomhusspeglar

Du kanske kan fråga din tränare vad det är för material?
Gärna ungefärligt pris och inköpsställe också :)

Det ska jag göra när hon kommer upp nästa gång (det är dock inte förrän i januari). Den ser dock ut som en vanlig ridhusspegel, modell något äldre. Jag tror att den suttit där ett antal år så inköpsställe och pris är nog kanske lite inaktuellt men jag kan ju ändå fråga! :)
 
Sv: Utomhusspeglar

När jag var i Holland hade de spegel på utebanan.
Det var inte vanligt spegelglas utan mörkare. Vet inte vad det var för material vet jag tyvärr inte..
Men minns att det var lite kopparaktigt liksom.. I färgen..
 
Sv: Utomhusspeglar

du kan ju inte ha vanliga speglar, tänk om dom skulle krossas!! :eek: då får du byta hela underlaget...
 
Sv: Utomhusspeglar

När jag var i Holland hade de spegel på utebanan.
Det var inte vanligt spegelglas utan mörkare. Vet inte vad det var för material vet jag tyvärr inte..
Men minns att det var lite kopparaktigt liksom.. I färgen..

Då var det kanske blankpolerat stål? Det förekommer ibland.
 
Sv: Utomhusspeglar

Ja, så har jag också funderat, vanliga speglar känns farligt. Men å andra sidan har man ju vanligt fönsterglas i stallfönster? Men det kan ju inte hästarna komma åt. Har bytt underlaget i höst så är inte sugen på att göra det igen på några år.... ;)
 
Sv: Utomhusspeglar

Det där var ett spännande tips. Googlade lite och hittade en rad tillverkare, precis som du tipsade om. Priserna verkar ligga kring 100-150 pund utan frakt för speglar som är ca 1,20 gånger 2,40, okrossbara. Någon som vet om det känns "lagom" när man rider eller om det är väldigt litet? Måste mäta nästa gång jag är i klubbens ridhus!
 
Sv: Utomhusspeglar

Ingen som hittar några leverantörer i Sverige, eller tror ni vilken glasmästare som helst kan fixa sådana här speglar? Ingen som sett något om andra material?
 
Sv: Utomhusspeglar

Jag skulle också vilja ha speglar på min uteridbana. En tanke som slog mig var emellertid om de inte bländas väldigt mycket soliga dagar?
 
Sv: Utomhusspeglar

Jag har funderat över om man kan fixa någon form av rullgardin i presenning att ha för när man inte använder banan så att fåglarna inte flyger in i spegeln. Den skulle man kunna dra ner även när det är sol i så fall. Men så kanske man måste tänka sig för vilket väderstreck man sätter speglarna i? Jag vill helst ha dem längs banans norra långsida eftersom det är en hage längs södra långsidan men då kanske det blir problem med bländning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp