S

SofiaH

Var på Gran Canaria för snart en v sedan. Måste säga att våra hästar här har det väldigt bra. Hästarna där såg ut som skinn och ben. Vi red bland stenar och stup i alla gångarter. Att det var ett stenrös som vi skulle gallopera över va det ingen som brydde sig om. Tror jag va den enda som såg till att gå över det. Visst dom är säkert vana men det känndes fel.
Hagar såg jag knappt till. Vissa hade en liten rasthage i kombination till sin box. När vi kom in med hästarna så var det enda som liknade mat i boxarna ngt som såg ut som halmboss. Bara tunt med spån att stå på. Nä tack o lov för svensk djurhållning.
Hoppas att jag hade oturen att hammna på ett av dom sämre ställena.
 
Själv hade jagh aldrig hyrt en häst eller tagit en ridtur på någon son turist ort, vill inte sponsra dem att fortsätta med den verksamheten, jag har bara sett olika ställen från håll men tyvärr så såg det ut som din beskrivnning.
 
Hade tyvärr inte gjort det själv o i bochyrerna ( va juh till o med svenska) var hästarna kanonfina och allt såg toppen ut men nu vet man. Man lär sig av sina misstag.
 
Hagar? nej det finns inte. Ofta (alltid?) är dom uppbinda med ett rep i grimman och kan gå runt så långt repet räcker bara. Behövs det tilläggas att det finns precis NOLL gräs eller annat ätbart i den lilla cirkeln? Ush säjer jag bara, man skulle vilja ta hem dom alla.
 
Ja det va så jag me kände...Red en underbar femåring som har hela livet framför sig. Hade jag haft råd så skulle jag tagit hem den godingen. Beskrivningen på hästan när jag fick honom tilldelad stämde inte alls...Han skulle vare en hopplös unge som bara gick o tittade bland molnen mm. Han var hur underbar som helst och gjorde allt jag bad honom om. Helt klart en sån pålle som skulle göra allt för sin ägare. Tyvärr så blir han inte den underbara häst han kunde blivit.
 
Jag var och red i Camargue en gång. Då letade jag efter ett ställe som såg trevligt ut innan jag bestämde mig för att rida där. Jag skulle aldrig ge mig ut och rida på en mager skraltig häst - vill inte heller sponsra sånt.

Men på det stället gick alla hästarna i hage, bara de som skulle ridas stod inne under skuggande tak halva dagen. En åsna gick lös på gården. Den hade bara kommit dit trippande en dag och fick stanna eftersom den verkade trivas. Under ridturen fick jag en tillsägelse att inte hålla i tyglarna när min häst började dansa rundor inför deras galoppsträcka. Galoppen fick bli i fri fart framåt, men sträckan var så lång att hästarna själva saktade av innan den var slut, och det var på en sandstrand så det fanns inget farligt i vägen. Det kändes väldigt mycket på hästarnas villkor allting, de såg välmående och nöjda ut. Dessutom var det där jag bevittnade "true horsemanship" första gången. Två hingstar började stöka lite med varandra i hagen, de var väl en 60 meter från oss. Mannen som ägde stället visslade lågt, och båda vände huvudena mot honom omedelbart, med glatt spetsade öron. Så skakade han på huvudet och sa, knappt hörbart ens för mig som stod nära "no, no, no" och då sänkte de huvudena och började beta igen.
Bara som exempel på att det finns folk som verkligen bryr sig om sina djur, känner dem och tar väl hand om dem. Antagligen överallt.
 
Låter underbart :) Tänk om det kunde vara så överallt. Sånna ställen ska man tipsa om medans man inte ska vara tyst om sådant ställe som jag råkat ut för.
 
Det var över tio år sen sist jag var på Gran Canaria och red, och då reagerade jag på samma sätt som du.

Det var något ställe som hade en stor ridbana, stall, samt ett privatstall ett stenkast därifrån.

Privatstallet var underbart fint, med fina och välhållna hästar. De verkade också ta mycket bra hänsyn till hästarnas välmående, reds varsamt, ren och fin utrustning som passade, bra foder osv. Privatstallet hade i början också ridturer, men lade ner detta efter några år.

Det andra stallet var rysligt. Kommer inte ihåg hur många hästar de egentligen hade, men ett fåtal såg ut att må bra, många var bitska och sura, en del syntes revbenen på, andra hade usel vård helt igenom.
Den häst jag fick rida var genomsvettig efter några minuters travande, väldigt dåligt utbildad, sketen utrustning och till råga på allt satt ett stångbett i käften på alla skolhästarna!
Mest chockad blev jag när de tog ut en annan häst en förstagångare skulle skritta vid hand på, den hade en bockbenthet som fick mig undra hur den överhuvudtaget kunde stå på benen, och denna häst var helt löddrig efter bara några minuters skrittande. Det syntes klart och tydligt att den hade ont, och svårigheter att gå :mad:.

Så redan på min tid var det illa där, verkar inte ha blivit mycket bättre sen dess tyvärr. Jag måste väl inte säga att den enda ridhjälmen i hela stallet var den jag tagit med mig i bagaget från Sverige?
 
Varför red du iväg? Uppenbara brister i hästhållningen var ju tydliga från början eller? :confused:
 
Hade inte hyrt häst på ett sånt ställe. Ägarna tjänar pengar medans de magra hästarna får arbeta.... nej tack! :mad:
 
Dom hästar som stog där när vi kom såg riktigt fina ut...inga benrangel och välvårdade o fina med kanonutrustning. Det va inte fören vi kom tillbaka man såg resterande av alla hästar som dom tagit in i boxarna...o det va inte fören då man såg helheten av allt och inte bara hade funderingar över ridturen.
 
Du vill alltså att jag ska svara på varför jag red iväg...

Inte för att jag kommer ihåg det så himla väl, men det är inte rätt fråga att ställa till en 11???-åring? (tror jag var elva då, så det är 14 år sen egentligen).

Jag ville riiiiiiiiida, och åren innan hade det ju varit underbart mysiga hästar de hade, och det känns inte bra att säga till farsan att man inte vill rida längre, när de hyrt en bil speciellt för detta ändamål...

Det ÄR lätt att vara klok i efterhand...
 
Ja efterklok kan alla vara och det är lätt att säöga saker när man inte vart i samma situation...gammal som ung...tyvärr...det enda man kan göra nu är att rekomendera andra att INTE göra samma misstag. :)
 
Varför skriver de flesta av er att ni inte skulle vilja sponsra såna ställen? Hur ska annars hästarna få mat? :(
 
Mmm... eller när man ser en häst uppbunden nånstans i den kokheta solen :cry:
 
Varför skriver de flesta av er att ni inte skulle vilja sponsra såna ställen? Hur ska annars hästarna få mat? :(

Ja, det tål att tänkas på!

Går man och rider så får hästarna mat, men samtidigt så visar man ju att det sätt de håller hästarna på är OK...

Går man inte och rider så får inte hästarna mat, och i bästa fall går stallet i konkurs och byter till en vettigare ägare eller säljs till bättre hem. I bästa fall alltså, för i sämsta fall scenarion finns det gott om.

Jag tror att det bästa man kan göra egentligen är att INTE HÅLLA KÄFTEN utan klaga, klaga, klaga! Ju mer klagomål och dåliga rekommendationer hos resebyråerna, ju mer fattar de att de borde tänka om lite om de vill behålla sina kunder.
 
Som sagt,det tåls att fundera på,men jag som har bott på Rhodos under 2,5 år kan ju också ärligt säga att det inte alltid funkar så.
På rhodos finns det två ställen som "hyr ut" sina hästar,varav det sämre stallet är rekommenderat utav resebyråerna.Folk åker dit,blir super besvikna och sprider det vidare.Inte får han nån direkt inkomst på det hela turistvägen,men det innebär att grekerna själva kan hyra hästarna mera.Hästarna på detta ställe är undernärda och har hovar som ja,jag vet inte vad.Jag lyckades i allafall få köpa loss en shettishingst och jag åkte dirket och avlivade honom.han kunde inte gå alls,det var förj-ligt! :(
På det andra stället,som sköts bättre,de importerar mat från fastlandet,det är också dyrare att rida på,de får inga kunder pga det,turiskterna backar för att det kostar för mkt (ca 200 kr för 1 timme hoppning om man vill).Så i slutändan så vill turisterna rida billigt och ändå ha allt som vi har i Sverige och sen åker man hem och gnäller istället för att försöka bojkotta och även prata med resebyrån som arrangerat ridturen..
 
Det är ju så, det kostar en hel del pengar att hålla en häst, och när man är på utlandsresa så förväntar man sig att det ska vara sååååå himla mycket billigare än i Sverige att rida. Men du har rätt, så är det oftast inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp