Utpressning!

Donnaline

Trådstartare
Skulle vilja ha några råd om kontraktsbrott?

Allt började med att jag skuttade på en D-ponny som kanske inte var i det bästa skick när jag köpte henne. Det står också i besiktningsintyget att hästen är tunn och omusklad. Anledningen till att jag köpte henne var att jag och min kompis skulle ha henne till avel och hobbyhäst. Jag är för gammal för att tävla ponny och dessutom har jag två storhästar som jag tränar och tävlar med.
Saken är den att jag och min kompis har lagt ner 4 månader på att renovera henne i brukbart skick. Detta var inte gratis. Men det har visat sig att ponnyn har ganska stor kapacitet. Det har även hänt en del förändringar i mitt liv som gör att jag inte kommer att ha så mycket tid att lägga på hästarna till hösten. Jag har därför beslutat mig för att sälja ponnyn till någon som vill ut och tävla och träna eftersom hon inte har gjort så mycket i sitt liv innan och jag tycker det är slöseri att låta en fullt frisk ponny bara skrutta omkring när det finns någon annan där ute som vill ha en kompis. Därför har jag lagt ut en annons på hästen.

Nu kommer den här obehagliga biten:eek:.
Jag fick ett samtal från säljaren om att det har blivit något fel på ägarbytet och om jag hade möjlighet att komma hem till personen ifråga och skriva under det igen.
När jag väl kommer dit så sitter 3 st personer och väntar på mig för att sedan korsförhöra mig och anklaga mig för kontraktsbrott. Sen var budet att dom skulle komma och hämta hästen på kvällen och ge mig pengarna tillbaka som jag köpte hästen för.
Det har gått 4 månader sen jag köpte henne och hon både tränar och har gått upp i hull mm. Den är ju mer värd nu än när jag köpte den
Detta pga att i kontraktet som vi skrev står det(Jag citerar) Säljaren vill ha förköpsrätt vid eventuell försäljning. Det står inget om pris eller att jag inte får lägga ut annons. Jag hade absolut tänkt fråga om förra säljaren först vill köpa tillbaka hästen men jag tänkte att jag skulle hitta en lämplig köpare först så jag vet vilket pris jag skulle ge första säljaren.

Bakgrunden till att förra säljaren fick reda på detta är att i veckan som var så hade jag en tjej som kom och provred hästen. Hon var väldigt intresserad av att köpa men jag sa att hon var välkommen tillbaka och pröva en gång till för att se hur seriös hon var. Hur många gånger hör man inte att :vi hör av oss!.....
Det kom fram hemma hos den förra ägaren att dom var släkt.

Vad gör man?
 
Sv: Utpressning!

Stå på dig. Att "förra ägaren vill ha försköpsrätt" betyder inte att du direkt måste snacka med honom/henne vad jag förstår utan du får lägga ut annons. Dock så hade det nog varit smartare att först ta det med honom/henne... Men det är ju svårt när man inte vet vilket pris man vill sätta ut ponnyn för - jag förstår helt hur du tänkte. Jag är dock inte direkt duktig på sånt här, lämnar åt någon annan att svara bättre. Men kommer följa tråden!
 
Sv: Utpressning!

Om det står att ägaren har förköpsrätt så har hon ju det. Står det inget om priset så sätter du vilket pris du vill.
Säg att hästen har gått upp ca 10 000 i pris, det låter väl rimligt. Tillridning kostar ju ca 4-5000 i månaden. Erbjud ägaren att köpa tillbaka hästen för det priset, ge henne en vecka att bestämma sig och om hon inte är intresserad så säljer du hästen till vem du vill.
(Skadar inte att få skrifligt på att hon inte vill köpa tillbaka hästen om hon inte vill det. Man kan aldrig vara för petig.)
 
Sv: Utpressning!

Eftersom du inte har sålt ponnyn så har inget kontraktbrott skett.De vill ha förköpsrätt,men eftersom inget pris står i kontraktet så kan du begära vad du vill.
 
Sv: Utpressning!

Har ju inte sett hur ert avtal ser utan bara precis det du skriver Men jag kan mycket väl tänka mig att rent juridiskt bör du fråga tidigare ägare först innan du börjar leta efter ny köpare. Om det finns något om pris eller inte i avtalet vet jag inte. Men om det inte gör det har du full rätt att sätta ditt pris. Men som sagt tror inte att det är rätt väg att först leta köpare och sedan sätt både den och den förra ägaren i den sitsen att de kan förlora ponnyn för att du gör på det sättet.
 
Sv: Utpressning!

Du har definitivt inte gjort dig skyldig till kontraktsbrott. Har själv skrivit in i några avtal när jag sålt hästar att "vid en eventuell vidareförsäljning skall säljaren meddelas och i sådant fall även ha förtur till köp". Nu har jag bara en gång varit med om att en av hästarna sålts vidare, och då kontaktade ägaren mig när h*n nästan hade gjort färdigt affären med sin köpare, och sa att "jag ska sälja M....., har fått ett bud på xxxxxkr, du får honom för samma om du vill ha honom". Sålänge hästen inte är såld (undertecknat kontrakt + pengar som bytt ägare) så är hästen din, och alltså får du göra vad du vill med den. Däremot så är det viktigt att du meddelar spekulanter om din och förre ägarens överenskommelse, så de vet att hästen kan komma att säljas framför näsan på dem.
Pris sätter du själv på hästen, så jag tycker det är mkt smart av dig att ta ut några spekulanter för att få ett hum om prisläget, vill sedan förra ägaren köpa tillbaka hästen så får ju h*n matcha det högsta budet du fått. Är h*n villig att ge lika mkt så får h*n köpa hästen av dig.
 
Sv: Utpressning!

Kontraktsbrott är det ju inte förrän du sålt hästen till någon annan. Var i processen f d ägaren ska erbjudas att köpa hästen är ju inte avtalat. Huvudsaken är att f d ägaren blir tillfrågad.

Personligen hade jag börjat med att fråga f d köparen. Är du intresserad av att köpa hästen för 150 000 kr, vill du inte så lägger jag ut på annons.

Så har du fullgjort ditt åtagande.
 
Sv: Utpressning!

Kontraktsbrott är det ju inte förrän du sålt hästen till någon annan. Var i processen f d ägaren ska erbjudas att köpa hästen är ju inte avtalat. Huvudsaken är att f d ägaren blir tillfrågad.

Personligen hade jag börjat med att fråga f d köparen. Är du intresserad av att köpa hästen för 150 000 kr, vill du inte så lägger jag ut på annons.
Så har du fullgjort ditt åtagande.

Så hade jag också gjort, erbjudit dom att köpa hästen för det jag tycker den är värd, vill dom inte så har dom ju missat sin chans.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 395
Senast: animalasia
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 533
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 331
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp