Utredning av ridskola?

F

flaggan

Skriver under anonymt nick, annars blir det för uppenbart vilken ridskola jag menar.

Det är så här att det finns en ridskola där jag bor, som länge haft tydliga problem med det mesta. Idag pratade jag med en tidigare anställd som fick mig att inse hur länge detta har pågått.

För 13 år sedan dog två av ridskolands hästar av kolik. De fick tydligen redan då en påbackning av veterinär för att ta reda på orsaken. Ingenting hände tydligen efter detta. Under de nästkommande 11 åren har det dött/avlivats mellan 1-2 hästar per år på grund av kolik. För två år sedan avlivades tre av ponnyerna på grund av kronisk hälta. Det köptes in tre nya hästar, två stora och en ponny. Båda storhästarna fick kolik innom två månader efter ankomst och båda dog av detta. Ponnyn fick också kolik och har nu stänga matregler och går i en egen hage med munkorg för att undvika vad det nu är de tror han blir sjuk av. Han får återkommande kolikanfall fortfarande.
Även bland de privata hästarna är det vanligt med kolikanfall, dock har ingen dött eller avlivats av detta. Vanligen drabbas de privata hästarna när de kommer tillbaka efter betesperioden.

Luften i stallet är enormt dålig. Det finns någon slags ventilation men tydligen inget utsug, utan luften cirkulerar bara runt inne i stallet. Personalen är helt besatt av att dörrarna ska vara stängda på vintern. De drar upp värmen något enormt vilket gör att det kan vara runt 17-20 plusgrader i stallet när det är 20 minus ute. Och i ett stall med 50 hästar blir luften snabbt dålig. Både privata och ridskolehästar hostar. Vissa hostar med slem, andra med pipljud. De privata ägarna försöker ibland åtgärda med att vattna höet, eller medecinera, men med ridskolehästarna sker ingen åtgärd.

Nu är ridskolans hästar tillbaka från betet och går i verksamheten igen. Under två timmar satt jag och tittade på och såg att två av ponnyerna haltade. Berättade självklart detta för ridläraren som då tog ponnyerna från schemat. Idag går ponnyerna igen på lektion, fortfarande haltande.

Ridskolan är godkänd av SRF och har en skylt på entreen som visar på att en viss del av ridlärarna ska vara utbildade (vad nu benämningen heter kommer jag inte ihåg). Detta stämmer dock inte. Ridskolan har bara två utbildade ridlärare. Resten, 5-7 stycken, är bara vanliga ryttare som fått frågan om de vill hålla lektioner. De är ofta väldigt unga, knappt 20 år och helt utan ridlärarutbildning.

Detta är bara en del av ridskolans problem. Och på grund av att problemen är så svåra att komma på, (det är inte alltid som hästarna hostar, det är inte alltid som de halta hästarna går lektioner, de säger att de unga "ridlärarna" bara är inhoppare osv.) så känns det svårt att anmäla dem. Ridskolan har stora ekonomiska problem och komunen pumpar in pengar i klubben som bara den för att hålla dem på fötter.

Vem skulle man kunna ta kontakt med ang. detta? Att hästarna blir sjuka och dör har hänt nu så pass länge att det finns klara bevis på att något är fel. Ser ridsport förbundet över hur deras ridskolor sköter det där med ett visst antal utbildade ridlärare?

Jag är inte ute efter att "sätta dit" ridskolan eller att driva den i konkurs eller liknande utan bara ute efter att få stopp på det som pågår där. Att en utredning dras igång för att ta reda på orsaken och att personalen får upp ögonen över detta.
 
Sv: Utredning av ridskola?

Tror att det är så att det är distrikten som övervakar den biten (besöksgruppen), som åker ut och kollar säkerheten och ridlärare och så. (så är det här iaf). Men att fråga förbundet om hur du ska gå tillväga är väl bra, kanske Kicki Ronnerberg kanske? Har för mig att hon svarar på sådana frågor. (ffa dom ekonomiska) Ulf Wilken är ju säkerhetsansvarig... (tänkte då på hästarnas säkerhet)

Tänkte på det med bevis, om du ser någon ponny halta, kan du inte filma detta då? (kanske flera gånger så att det blir ännu tydligare att det inte är en engångsföreteelse).. Vet. undersökning kan väl också tala om hur hästarna mår (om det piper eller rosslar efter arbetsprov), men även luften?

Låter riktigt jävligt när man tar bort så många hästar!! Hoppas att dom löser problemen!
 
Sv: Utredning av ridskola?

Djurskyddet låter som rätt instans. Jag tycker absolut att du ska prata med djurskyddsinspektören om detta. Att det är en ridskola tycker jag är extra allvarligt, att lära ut att det är OK att ha det så här, att hästarna är och blir dåliga.
 
Sv: Utredning av ridskola?

Förbundet kan nog inte göra så mycket. De är ju inte någon juridisk instans av någon mening. Men verksamheten faller med mycket stor sannolikhet inom arbetsmiljöverkets lagar och regler. Att man bedriver en verksamhet med icke tillfredställande utbildad personal och som det verkar även har andra problem rörande arbetsmiljön (exempelvis ventilationen) är nog av stort intresse hos arbetsmiljöverket. Se exempelvis tråden om systematiskt arbetsmiljöarbete här på hätsverksamhetsforumet...
 
Sv: Utredning av ridskola?

Jag håller med, åtminstone den dåliga luften och halta hästar som går lektion bör länsstyrelsens djurskyddsinspektörer vara intresserade av.
 
Sv: Utredning av ridskola?

Du har redan fått bra svar från andra, men jag poängterar igen för säkerhets skull. När det gäller återkommande koliker är min första tanke något med vattnet. Antingen otjänligt vatten eller att hästarna inte får i sig tillräckligt med vatten (för dåligt flöde i vattenkopparna) Att ventilationen är bristfällig i stallet är ett annat allvarligt problem. Framförallt dessa två delar är utmärkta observationer som länsstyrelsen lätt kan kontrollera och ställa krav på att det rättas till. I det avseendet anmäler du det till länsstyrelsen och förklarar saken precis på samma sätt som du gjort här. Klart och tydligt. När det gäller outbildad personal osv samt halta hästar på lektion meddelar du det till ridsportförbundet(även om halta hästar naturligtvis också är en djurskyddsfråga, men lite lättare för ridskolan att komma undan med). Har man ett godkännande från ridsportförbundet om godkänd anläggning från deras sida så vill det också till att man följer deras regler också för att få behålla godkännandet. Att ridskolan har dålig ekonomi tyder ju också på att de inte får tillräckligt många elever så att den går runt. Brist på elever är ofta en följd av att ridskolan inte sköts på ett korrekt sätt.

Vår ridskola i närheten hade mycket stora problem med halta hästar och usel ekonomi (på grund av för få elever). På samma sätt som i ditt fall öste kommunen in pengar vilket inte hjälpte särskilt. Ridskoleverksamheten köptes sedan upp av andra personer, samma hästar var kvar, men ridhusunderlaget sköttes bättre och ridlärarna var duktiga. Nu har ridskolan kö istället.

Jag tror inte att du hjälper någon genom att inte anmäla till länsstyrelsen och ridsportförbundet om dina iakttagelser. Det kommer inte rädda ridskolan och det kommer inte att få hästarna att må bättre. Så ha inte dåligt samvete. Var istället stolt över att du kan hjälpa till att rädda situationen genom att anmäla problemen till berörda myndigheter och intresseorganisationer. Lycka till :)
 
Sv: Utredning av ridskola?

Det är länsstyrelsen du ska kontakta. Det är ju även dom som ger tillstånd för att driva ridskola eller dra in tillståndet (finns en del ridskolor som fått tillståndet indraget pga det du nämnt...dålig djurhållning mm). Förbundet kan bara ge goda råd.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 560
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp