Utredning färdig om det skulle vara genomförbart med sporthästauktion i Sverige...

C

clownen

På ASVH´s hemsida finns resultatet av en utredning där man undersökt om Sverige har marknad för Elithästauktioner !

I sammanfattningen går det att läsa att Sverige ännu inte är färdigt som modell för marknadsföring av Svenska ELIThästar.:confused:.

En omedelbar reflektion från mig är att man kanske skulle ha hört sig för hos de stora hästhandlarna Ingvarsson/Zetterman/Iversen mfl. också. Tror inte att dem är av samma uppfattning. Jag är åtminstonde inte av den uppfattningen :mad:.

http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/893/Aktuellt/fran_styrelsen/svensk_hast_rapport.pdf

Hälsningar Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utredning färdig om det skulle vara genomförbart med sporthästauktion i Sverige...

Kanske ska tillägga att jag inte riktigt är på det klara med vad det är som gör att vi inte är kapabla för att ha elitauktioner...Själv så tycker jag i alla fall att hästarna finns. Platsen ? Elmia kanske ?

Hälsningar Helen
 
Sv: Utredning färdig om det skulle vara genomförbart med sporthästauktion i Sverige...

Tycker det låter jättesynd att de anser att vi inte "behöver" en "elitauktion" för halvblodshästar...

Se bara på Falsterbo... Där säljs MASSVIS med hästar under tävlingarna men då gäller det ju endast hästar som är där å tävlas + vissa utvalda föl...

Tänk om även såna hästar som ridits "dåligt" (dvs ej lyckats kvala till de olika årgångschampionaten) även fick visas upp... Tror de skulle säljas en hel del även av dem ... (obs ordet felridna är FEL men ibland räcker kanske inte hästen kapacitet för att "slå" vissa ryttarfel, medans en skicklig ryttare lättare kan "dölja" en hästs brister)...

Hoppas det snart kommer nåt mer "auktionsliknande" så man kan visa hästar för en större internationell marknad, där man kan få "mer" betalt till en internationell köpare då de oftast har mer pengar än en "vanlig" svensson... Skulle nog dessutom få upp ögonen mer på svensk avel då vi ju ändå har x antal BRA hästar i svåra klasser i både dressyr och hoppning...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp