Utridning i fri skritt...

Tiara

Trådstartare
Jag måste bara fråga.

I dressyrprogrammen så står det ju på slutet att man ska rida ut från banan i fri skritt. Vad händer om man travar ut?
Jag menar, det där men att rida ut i skritt står ju ändå i programmet.
 
Sv: Utridning i fri skritt...

De flesta domare blir rätt arga om man travar ut. Jag har aldrig gjort så själv men har sett andra som är missnöjda med ritten och travar ut på kort tygel, då brukar domarna ryta till. Om hästen travar/taktar på lång tygel för att den är lite pigg/spänd gör det ingenting, men man ska inte trava "med flit".
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Jo, för det är väl fel att trava ut eftersom det står "skritt på lång tygel"
Har också sett det en massa gånger men aldrig hört domaren säja något, men det borde dom ju kanske göra.
 
Sv: Utridning i fri skritt...

För 7-8 år sedan, när jag red C-ponny, hände det vid en tävling att en ryttare med en väldigt het ponny travade ut från banan. Ryttaren red lätt men kortade inte ens tyglarna, utan såg ut att skynda sig ut. Domaren, erfaren och ofta anlitad i distriktet (fortfarande) blåste helt enkelt för felridning, med avdrag därefter.
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Men där är faktiskt rätt tycker jag. Eftersom det står i programmet man rider att utridningen SKA vara i fri skritt...
Men om man ser att ryttaren försöker att få hästen att skritta får man kanske ha lite överseende till det.
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Men igentligen borde man juh inte få avdrag.. eftersom att det inte finns någon bedömning på den delen?
Samma sak gäller juh om man trillar av erfer halten, då har man juh avslutat programet, och kan heller inte bli utesluten...
Elr ?
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Hmm...
De står i programet att man ska skritta ut...
men de gör nog inget om mam ramlar av efter halten... :D
Men TROLIGEN kommer du inte ramla av efter halten... ;)
De skulle ju se LITE roligt ut... :cool:
De finns SÄKERT dommare som skulle blåsa av för fel ridning...
Dressyr e dressyr... :smirk:
Lycka till!
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Det som brukar hända är att domaren säjer till.

En gång i tiden red jag in med spöt. :) Följden blev att jag slängde spöt när jag gjorde halt och när jag hade avslutat programmet hoppade jag av och tog upp spöt. Började då leda ut ponnyn men då blev domaren upprörd. ;) Jag var tvungen att sitta upp, skritta de tjugo meterna ut och sedan hoppa av igen. :) Jag tyckte att det var rätt löjligt. Menmen, rätt ska vara rätt!
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Jag har på ponny blivit avblåst för felridning när jag red ut i trav. (fråga inte varför jag red ut i trav, det fanns en anledning men jag minns den inte). Fick avdrag för felridning också. Vilket jag eg tycker är helt korrekt.

Sen har jag travar ut 'oönskat' med, ponnyn blev lite väl uppspelt och la in en högre växel och travade iväg innan jag hann reagera och innan jag fått ordning så var vi ute. Ingen avblåsning, men en kommentar i protokollet om 'Pigg och glad ponny, speciellt pigg att ha slutfört programmet?*. Dvs lite humor.

Så jag tror attd et ofta bedöms VARFÖR utridningen sker i 'fel' gångart, om det är medvetet ökar nog risken frör avblåsning, är det inte meningen tror jag de ser genom fingrarna med det speciellt på lägre nivåer.
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Det borde bli felridning, lr? Min kompis skrittade ut på kort tygel och fick felridning för det. Står det fri skritt så ska det vara det.
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Hej!

Jag bockade/galopperade på lång tygel/ bröt av till trav och sen skritt på väg ut en gång. Häst blev "lite" stressad av applåderna och drog en repa. Jag fick kommentaren "UTRIDNING I (understruket två gånger) FRI SKRITT!!!!!!" Men mer än det tror jag inet hände.. Vi red inte det bästa programmet i världen... / Lavinia, så numera rider något lugnar häst, som mest sträcker på sej när hon får applåder..
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Står det inte nått i TR om att man måste leda häsetn ut från banan??
eller är det nått ja fått för mej om... hmm...
Dvs om man ramlar av är man utesluten..?!
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Om du med flit rider ut i någon annan gångart än fri skritt så ska du straffas för det. Jag minns inte på rak arm om det bara ska bli poängavdrag, felridning eller om det rentav medför uteslutning, jag måste kolla anteckningarna från domarkurserna.

Om det är hästen som taktar så straffas du inte om det syns att du FÖRSÖKER få den att skritta.
 
Sv: Utridning i fri skritt...

Ramlar du av så är du numera utesluten ja, och ska leda hästen av banan.

Sitter du av inne på banan efter start utan att ha fått tillstånd så blir du också utesluten.
Om du får rida inne på banan före startsignal så kan du alltså sitta av och ta av strykkappor innan du rider in vid A, men du får inte sitta av inne på banan efter avslutad ritt och plocka upp spöt om du inte har fått lov till det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
824
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
806
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp