Ponsse

Trådstartare
Har en haflingervalack på 10 år, har haft honom sedan påsk, fast med uppehåll över sommaren på två månader.

Red i början endast ut då jag inte hade tillgång till padock, och eftersom det var ljust ute då var det inget problem.

Har nu flyttat till nytt stall efter sommaren, har fått tillgång till padock och mörket har trängt sig på. Detta har lett till att jag inte ridit ut så ofta, 1-2 gånger i veckan, när jag förut red ut ca 5 gånger i veckan.

Detta har lett till sina konsekvenser, han har blivit ett litet monster ute. Från att ha varit en liten ängel som max hoppar till, till att ha blivit helt galen! Han drar iväg för minsta lilla, studsar, springer osv. Han är ouppfostrad, men har blivit mycket bättre, men det känns ändå hopplöst när han själv väljer gångart när vi är ute och rider och sedan vägrar att stanna..

Jag har försökt att rida ut så ofta jag kan nu, men problemet kommer ju vid uteritterna, och senast i helgen ramlade jag av för att han sprang iväg för att sedan tvärbromsa.

Vad ska jag göra åt detta? Någon som har tips?
 
Sv: utritt

Det låter inte kul, troligtvis är det bara bus men det skadar ju inte att kolla så det inte är något annat som gör att hästen gör som han gör.

Det bästa är nog bara att fortsätta kämpa på, och se om det ger sig. Försök rida ut så ofta som möjligt. En grej du kan göra är att gå ut med hästen och leda den om du har en slinga du brukar rida. När ni är nästan hemma igen så sitter du upp och rider sista biten hem. Fortsätt och sitt upp tidigare och tidigare till slut så rider du hela slingan runt. Och försök rid när det är ljust till att börja med :)

Många hästar får lätt överskottsenergi av att ridas för lite, eller blir understimulerade av att bara ridas i ridhus/paddock vilket gör dem ultrakänsliga för saker ute som kan ge dem anledning till att busa. Rid mycket, rid långt, ha tempo så att hästen inte har tid att ödsla energi på att busa.

Hästar är gjorda för att gå mycket och de allra allra flesta hästar får på tok för lite motion.

Lycka till! Uteritter är bland det härligaste man kan ägna sig åt tillsammans med sin häst :)
 
Sv: utritt

Vissa hästar behöver ridas ute ofta för att hålla sej lugna ute, rid lite i paddocken först och sen ut när hästen har fått bort lite av energin. Det brukar ha bra effekt. Tycker det låter lite som överskottsenergi.

Rid inte heller som om han är så pigg utan rid som om han var jättelugn, som förut. Det brukar bli väldigt mycket värre när man rider och är beredd på att hästen ska hoppa och studsa, rid ut som om du gör det varje dag. Lugnt och fint på långa tyglar, givetvis får man ju ha bromsberedskap även om man rider på långa tyglar. Men långa tyglar tycker jag ofta har en lugn effekt på pigga hästar.
 
Sv: utritt

Har själv just en haflinger, ioförsej yngre, (6 år) o han får ofta "perioder". Han är egentligen en riktigt ascool uterittshäst, o har varit sen vi köpte honom. (Kom direkt från Tyskland, så invänjningsperioden tog ju ett tag förståss). Men nu har han haft en period på några månader då allt är läskigt, speciellt i skymning. Det går bättre i mörker. I skymning blir ju buskar o annat rovdjur... Han har flugit iväg av vilt, det gör han aldrig annars, skulle helst vilja följa efter o "prata" med dom.... Utöver detta har han bockat i flera serier under ridturerna o varit allmänt slyngel. Men som sagt min är yngre o vi har fortfarande uppfostran på schemat. Våran är också kollad på klinik för säkerhets skull, böjprov, röntgen rygg o allt efter konstens regler, frisk som en nötkärna. Jag hade ju en egen ide om att han var pälsöm nu vid pälssättningen o tyckte det var obehagligt med sadel helt enkelt. Du har fått bra råd innan, vi har en kort sträcka som han känner till väl, som vi tränar ensamridning på tex. Och även rådet om lugnet när du ger dej iväg, själv har jag en ganska bra förmåga att "glömma" bocksprången från förra turen o skrittar igång på lång tygel, i den mån det går, han är även väldigt disträ o knallar sina egna vägar han tycker verkar spännande för dagen.... Vi har också tränat mycket på gångarter o insaktning/broms, då han gärna själv väljer gångart lite hur som helst o hade en väääldigt lång stoppsträcka efter galoppen. Hoppas din pålle har en "period". Har upplevt att en del tycker rasen i sej är lite speciell, mycket sociala o roliga, men inte alltid så "lätta".
 
Sv: utritt

Du har rätt, de är väldigt speciella, väldigt sociala men otroligt snälla! Kanske är så att de flesta av dem är såna, som väljer sin egen väg och gör vad som faller dem in.

Jag tror tyvärr att hans uppfostringsperiod inte existerade. Han är ok i hanteringen, har blivit mycket bättre, när jag provred honom var han otroligt bufflig och oförstående. Men som sagt, i ridningen har han blivit så otroligt ouppfostrad och detta har skett under två-tre veckor.

Jag tror också att det handlar om busighet, som någon annan sa, eftersom han är en pärla på banan. Pigg och glad såklart, men där är det iallafall jag som bestämer gångart. Tror inte att han har ont någonstans.

Det konstiga är att han vanligtvis är en av de lugnaste hästarna i stallet (ca 15 halvblod & 3 ponnyer), men den jävligaste vid uteritt. Är din också så? Otroligt lugn i allting förutom vid ridning?

Hoppas också att detta är en period, vi försöker komma ut 3 dagar i veckan nu i den mån det går. Vill alltid försöka ha med mig någon ut, så att han inte sticker iväg om jag skulle ramla av och ska alltid rida när det är ljust. När det är mörkt blir det 50 ggr värre.
 
Sv: utritt

Har själv haft en Haflinger och vet vad det innebär med deras envishet!
Själv hade jag en unghäst som jag fick chansen att utbilda själv, då försvann alla dessa "ryck" utomhus. Trots att Haflingern är en otroligt cool ras så kan de vara riktigt hispiga i skogen! Jag kunde knappt rida ut efter att ha gett honom en vilodag, han var som en tickande bomb. Mitt tips är att rid mycket, långt och varierat med tempoväxlingar och halter. Har du möjlighet så stick gärna ut på långritt på helgerna, mycket klättring och varierad terräng där han får tänka, de älskar sådant! Ha gärna med dig en kompis och annan häst när han är sådan här, det kan bli farligt om han skulle slänga av dig då du är ensam!
På vinterkvällarna kan du ta en promenad med honom innan/efter ridningen i paddocken, ta med dig pannlampa och reflexer så får han komma ut en sväng, det kan betyda mycket.
Kämpa på och ge inte upp, dessa små hästar kan vara egensinniga, men man kan inte låta bli att älska dem! :love:
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 588
Senast: Vogue
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 924
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 770
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp