Utrustning för häst o ryttare

Lillsillen

Trådstartare
Vad är det som gäller på en klubbtävling i Lc+LB?
Lädertyglar o sporrar är väl obligatoriskt..

Hur är det med tvåledat bett?

Något annat som man måste ha, eller inte får ha?
 
Du behöver inte ha sporrar i LC, men jag tror det är obligatoriskt i LB (rätta mig om jag har fel :confused:)
Aldrig hört att man måste ha lädertyglar, jag har ridit med både vävribb och sånna med gummi på ena sidan och inga kommentarer på det.
Ang bett så får du ha tvådelat bett.
 
Sporrar har jag fått för mig att man alltid ska ha. Sen ska man ju gärna ha ljusa kläder, man behöver dock inte ha kavaj eller liknande på sig. Kläderna ska också sitta tajt på ryttarn. Tvådelat bett får du ha. Nosrem på tränset måste man ha med, en engelsk typ. Lädertyglar behöver man inte ha. Det är nog allt jag kommer ihåg.
 
Läder-tyglar, men tror att vävribb också går bra. Gummityglar får man inte ha.

Tvådelat bett är ok. Inga benskydd av något slag.

Men på klubbtävlingar brukar det ju inte hållas så stenhårt på alla "riktiga" regler?
 
Ok, ni har alla läst fel...

Jag skrev två-LEDAT bet (det blir ju tredelat), inte två-delat....Kanske har jag fel benämning på bettet, men det består ialla fall av 3 delar...

Är detta ok?
 
hej hej!!

skulle bara titta in och säga att jag är ny här inne :D
 
Sporrar behövs väl inte förrän på regional tror jag?
Jag BORDE ju veta eftersom jag tänkte på det när jag tog grönt kort i våras, men nu är det glömt :crazy:
Fråga på klubben annars om utrustningen, dom är ju oftast lite snällare
 
nej. du får ha delat gummibett med metalkärna (alltså "vanligt" bett som är överdraget med gummi)
 
kavaj måste du ha.

du får ha engelsk nosgrimma, aachen nosgrimma och remont nosgrimma. EJ pullar nosgrimma
 
Det finns inga särskilda regler för klubbtävling, klubben bestämmer vad som gäller.
Normalt brukar det vara lite friare klädsel för ryttaren än på lokaltävling (dvs inget kavajtvång) men det är som sagt upp till klubben så du måste fråga dem.

Enligt TR behöver du inte ha sporrar på lokaltävling, oavsett klass så troligen behöver du inte ha det på klubbtävlingen heller, men fråga för säkerhets skull.
 
...men en ridjacka som är figursydd och har sprund, om jag inte missminner mig...

M.
 
Sorry, på klubbtävling var det ja... :crazy: Bra att man läser så noga...

Hör med klubben vad de kräver för klädsel. Ibland kräver de full tävlingsmundering.

M.
 
Det är ändrat, man FÅR ha pullargrimma.

M.
´

Nej, det är inte ändrat. Man får fortfarande inte ha pullagrimma på lokaltävling och högre. På klubbtävling bestämmer klubben som vanligt.

Det som hänt i TR på den punkten är att de tagit bort informationen om att det är tillåtet på internationell tävling men inte på svensk. Men bara för att den informationen är borta så betyder det inte att det plötsligt är tillåtet på svensk tävling. Nosgrimman skall fortfarande spännas över ELLER under bettet, eller vara en aachengrimma. Inga andra modeller är tillåtna.
 
Jag var på ett infomöte och då tog de upp TR-ändingarna. Infon vi fick där var att pullargrimma är tillåtet.

M.
 
På domarkursen jag var på så fick vi info att det fortfarande inte är tillåtet med pullagrimma, och eftersom det stämmer med vad som faktiskt står i TR så tror jag på det.
Vem höll i det infomöte du var på? Vem gav informationen?
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 503
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 291
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp