Utrustning för häst o ryttare

Jag har inget eget TR men på Ridsportförbundets hemsida, i ändringarna 2004, står det såhär; "Mom 218 Åttonde raden. Sk. pullargrimma...etc. Meningen tas bort."

Vad har det stått förut???

Jag var på ridsportförbundets infomöte.

M.
 
Det som stod tidigare var:
"S.k.pullargrimma (Mexican noseband) är ej tillåten vid svenska ponnytävlingar" (vid ändringen innan dess tog de bort informationen att pullargrimma är tillåten internationellt)

De har alltså tagit bort meningen att den är förbjuden, MEN det står inte att den är tillåten.
Strax innan den borttagna meningen står det "Nosgrimman får spännas ovanför eller nedanför bettet. Även s.k. Aachengrimma får användas" och lite senare (i moment 220 efter ändring 2004) står det "All övrig utrunstning ej nämnd under mom 218-220 är förbjuden och dess användning leder till diskvalificering"

Dvs om det inte specifikt står att något är tillåtet, så är det förbjudet.
Pullargrimma är efter ändringen inte nämnd alls och den passar inte in på beskrivningen på hur nosgrimman får spännas, alltså får den inte användas, på samma sätt som den aldrig har varit tillåten på häst bara för att det explicit stod att den var förbjuden på ponny.

Var det verkligen förbundet, alltså stora förbundet på Strömsholm, som hade informationsträffen? Det var inte ditt distrikts-förbund? Jag har sett förut att olika distrikt har tolkat TR olika i vissa fall.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 526
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp