Utrustning för hemmaträning

ameo

Trådstartare
Moderator
Högt och lågt - vilken utrustning har DU hemma för att kunna träna? Allt från gummiband till hemmagym.
Och vad tycker du är minimum att ha hemma för att köra lite basic styrke- och/eller konditionsträning på hemmaplan? (utöver att man givetvis kan dra på sig ett par löparskor och ge sig ut och springa)
Och till sist, handen på hjärtat... Hur mycket använder du grejerna? 🤪
 
Här hemma finns hur mycket grovarbete som helst att utföra så extra fysisk träning känns inte nödvändig.
 
Gummiband, hopprep och yogamatta

gummibanden används högst sporadiskt när jag märker att axlarna börjar att låsa sig. Har träningsprogram av fysioterapeut som jag använder.

hopprep, jo, tjena. Jag blir en astmatisk gammal kärring och drar på mig bronkit om jag hoppar för mycket, vilket enligt mina luftrör inte är mycket alls.

Yogamattan används för Pilates, vilket var...............ett tag sedan :o
 
Högt och lågt - vilken utrustning har DU hemma för att kunna träna? Allt från gummiband till hemmagym.
Och vad tycker du är minimum att ha hemma för att köra lite basic styrke- och/eller konditionsträning på hemmaplan? (utöver att man givetvis kan dra på sig ett par löparskor och ge sig ut och springa)
Och till sist, handen på hjärtat... Hur mycket använder du grejerna? 🤪

Jag har en kettlebell och en yogamatta... kan räkna på en hand de gånger jag använt dom hemma :D

Jag och exet hade ett extrarum som gym, med bänkpress osv, det användes flitigt :)
 
Jag har allt möjligt...

Ute i oisolerad byggnad, ”gymmet”: skivstång 20 kg, skivstångsställning, bänk, viktplattor 1,25-20 kg, kettlebells 8-20 kg, hantlar ställbara 2,5-10 kg.

Inne: yogamatta, gummiband i olika varianter, väldigt lätta hantlar, handtag för armhävningar, maghjul.

Använder sakerna med olika frekvens men använder något av det flera gånger per vecka.

Vad man behöver som minimum - en kropp och ett glatt humör? :D Nä men en matta kan vara trevligt, sen kommer man långt med kroppsviktsövningar om man inte är så tränad! Ett par lagom tunga hantlar kan vara praktiskt sen, eller någon kettlebell.
 
Jag har ett löpband, en yogamatta och sambon säger att det finns vikter och skivstång någonstans ute i logen. Använder det i princip aldrig, är betydligt mer motiverad att åka till gymmet. Hemma lockar soffan för mycket. Sambon pratar dock om att vi ska komma igång hemma. Han funderar på att köpa en cykel. Vi har ett rum över som löpbandet står i, platsen finns alltså.
 
Jag har en stepbräda, yogamatta, yogaklossar, hantlar (1 och 2 kg), balansplatta och ett nästan söndertorkat gummiband.
I höst har jag faktiskt använt stepbräda, hantlar och matta nästan varje vecka. Har satt ihop ett eget program som jag gör samtidigt som jag tittar på någon serie på tv. Funderar på att köpa ett hopprep men är osäker på om det faktiskt funkar inomhus.
 
Lite olika gummiband och en yogamatta. Används sporadiskt, mest när jag var gravid och så gott som orörlig i övrigt. I huset jag lånar finns det yxa och ved som behöver huggas :D
 
Mattor, olika hantlar, diverse gummiband, en boxsäck och en träningscykel.

Cykeln och säcken är det mest min man som använder. Vi tränar dock tillsammans nästan varje dag och da använder vi mest mattor och hantlarna. Och ett internetgym med olika program.
 
Idag har jag en motionscykel, en ryggextensionsbänk, en rak bänk och ett gäng hantlar. That's it.

I mitt livs förra kapitel hade vi ett dedikerat gymrum i huset. Att allt fanns redo och direkt användbart, i en inspirerande miljö, gjorde mycket för motivationen. Vi hade motionscykel, roddmaskin, de båda bänkarna ovan, hantlar, en takhängd stor/lång boxsäck, ett mellanstort multigym och en hel del fri golvyta till övningar. Och en rejäl musikanläggning. 😊
 
Matta, stepbräda, ett fåtal hantlar, olika gummiband och pilatesboll. Sporadiskt använt men ändå tacknämligt att ha i dessa tider. Hade gärna haft någon skivstång också och möjligen en crosstrainer så här års, men det andra räcker egentligen gott för att hänga med på alla möjliga träningsprogram. (och löparskorna är ändå nr 1.)
 
Vi har varsin yogamatta, två uppsättningar lätta hantlar, några kettlebells, några olika gummiband, cykeltrainer (för att använda cykel som träningscykel), TRX och nu också hantelset i form av korta stänger och viktplattor.

För mig är det viktigast att kunna lasta på lite vikt i knäböj och marklyft så ett par kettlebells på minst 12 kg (eller en stång med viktplattor) villhöver jag. I övrigt klarar jag mig fint med kroppsvikten. Jag tränar för allmänstyrka och för att bli en bättre löpare.
 
När jag tänker efter har jag faktiskt träningsutrustning: två trainers för cykel och ett bordtennisbord.
 
Jag fick googla lite, men kom fram till att det jag har och gillar mest är en slingtrainer. En sådan här:
1506-50_ig-xtpro__1.png


Med den kan kan jag komma åt övre delen av rygg, bröstmuskler och triceps på ett fantastiskt bra sätt. Utöver den kör jag bara vanliga hemmaövningar i form av situps, rygglyft m.m.

Min mor älskar att köpa träningsredskap för hemmaträning. Det finns kettlebells, hantlar och gud vet vad... Det enda som hon faktiskt använder är olika typer av gummiband. Min slingtrainer är också en sådan sak hon köpte, men som hon sedan inte använde öht. De motionscyklar hon köpt har också försvunnit då de inte använts, precis som några balansbrädor.

Jag tränar mest genom klättring och kör ibland lite styrka i gymmet på klättercentret i slutet av passet. Det är främst under perioder då det av någon anledning inte blir så mycket klättring som det istället blir styrketräning hemma, men nej, det blir inte så ofta som jag hoppats på. Just pga det vägrar jag också köpa på mig massor av saker för det. Det går att komma långt(!) bara genom att göra jobbiga övningar utan redskap och ibland går det utmärkt att tex lägga en tung bok eller ett mjölkpaket på någon kroppsdel för att det ska bli mycket jobbigare att utföra övningen.
 
Har en ballettbarre, en balanskudde, theraband i olika styrkor, hantlar i olika styrkor, spinningcykel, och piggboll. Allt används flera gånger i veckan så länge jag inte är skadad (och är jag skadad gör therabanden större tjänst än vanligt). Har dock saknat sviktgolv nu när jag bara tränat hemma men det är så satans dyrt. Drömmer om att ha ett helt rum med sviktgolv någon gång innan jag får knäskador... :)
 
Utöver det på bilden har jag TRXband, miniband, längre träningsband, pilatesboll, slamball på 5 kg, hopprep, bänkpress och en ställning för knäböj.

Det jag minst använder är miniband och slamball. Just nu inte heller knäböj ställningen då mina ben inte vill det i kombination med löpning som sker 2 dagar i veckan. Allt annat använder jag varje vecka.

All min utrustning är inte nödvändigt att ha, och är inköpt under flera år. Vill man ha allroundträning så rekommenderar jag TRXband som ger varierande övningar och man kan ändra motstånd efter egna förutsättningar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20201120_095201.jpg
    IMG_20201120_095201.jpg
    185,1 KB · Visningar: 16
Högt och lågt - vilken utrustning har DU hemma för att kunna träna? Allt från gummiband till hemmagym.
Och vad tycker du är minimum att ha hemma för att köra lite basic styrke- och/eller konditionsträning på hemmaplan? (utöver att man givetvis kan dra på sig ett par löparskor och ge sig ut och springa)
Och till sist, handen på hjärtat... Hur mycket använder du grejerna? 🤪

Det jag använder är yogamattan. ;) Men vi har ett löpband och ett multigym, dvs en maskin man kan göra en massa olika grejer i, några olika hantlar, balansbrädor och en stor boll. Löpbandet är det som används mest av övriga i familjen, dottern använder löpband, hantlar och yogamatta. Maken använder framför allt löpbandet och vissa övningar på multigymmet, framför allt i rehab/klara jobbet övningar. Sonen använder löpbandet och multigymmet, men mindre regelbundet än vi andra. ;)

Personligen klarar jag mig med yogamattan, jag fattar poängen med allt det andra vi har hemma också, även om jag inte använder det. Men det är klart trevligare att springa på ett löpband inomhus än försöka springa ute i mörkret på isen. ;) Jag tror man måste utgå ifrån sig själv och vilka behov man har och vad man kan tänka sig att träna. Det ger inte så mycket att köpa dyra grejer om man inte använder dem. ;) Maken har regelbunden kontakt med sjukgymnast för att kroppen ska hålla hela vägen ut i ett fysiskt arbete och sjukgymnasten tar fram övningar som passar det maken har tillgång till hemma. :)

Jag är väldigt ojämn i mitt användande, men minst någon gång i veckan även om jag skulle vilja att jag gjorde yoga varje dag. ;) Nu under sommaren har gymmet stått mer oanvänt, men nu börjar mörkret och isen komma och de väljer att springa inne i stället för att hålla igång. Dotterns pojkvän lobbar för vikter och bänklyft så det kanske det blir. :)
 
Jag har skivstång+vikter, hopprep, boxningshandskar+mitsar. Ska köpa ett löpband nästa höst när vi flyttar till hus. Skulle vilja ha lite fler vikter men klarar mig med det jag har. För mig är matta det viktigaste att ha, sen kan man göra mycket kroppsviktsövningar. Och handen på hjärtat så använder jag grejerna flera gånger i veckan. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 043
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 241
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 893
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp