Utrustning för killar?!

Weeazel

Trådstartare
Hej!

Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har satt igång igen är det dags att köpa nytt. Inte minst för att jag växt 20 cm och gått ner 20 kg och fått asevärt mycket större fötter.

Självklart blir jag jäkligt besviken när jag kommer in på Hööks och inte hittar någonting som passar! :eek: Enda hjälmen som satt hyffsat var en i storlek 62, dock inte en modell jag alls vill ha.
Testade en racesafe, som förutom att den var lite väääl dyr, inte satt perfekt. Eller, den var ju jättebekväm och en satt som ett smäck, med ett undantag, och det var att den inte täckte mina revben helt (slutade väl kanske 1-2 cm innan revbenen och tanken är väl att den ska räcka ner någon cm nedanför revbenen) och den i storleken över satt inte alls följsamt och bra för att den var alldeles för stor (rent breddmässigt eller hur jag nu ska säga). Och då den kostar ca 2500 kronor, tycker jag inte att det var värt att köpa en väst som inte satt perfekt.
Testade en annan, mindre följsam, väst, en sån där vanlig med en platta fram och en bak, med kardborrband och dragkedja. Men den var som väntat mycket klumpig och precis som min gamla väst ger den mig tryckskador på mina nyckelben.
Sist ja red fick jag två stora blåmärken på dem och jätteont.
Så den kändes inte heller som ett alternativ.

Det fanns bara ett par ridstövlar i storlek 45. Det var ett par högakusten-stövlar. Men då jag inte gillar utformingen särskilt mycket, lockar det inte att lägga typ 1300 på ett par.
Ridskor och chaps då? Jo ett par riktigt trevliga chaps för en femhundring hittade jag, men skor? Det var totalt omöjligt. Ett par som fanns i som störst 44 var på gränsen till för små, och eftersom mina ridstrumpor (och sockar på vintern) tar mer plats skulle de inte fungera. Det andra paret satt väldigt konstigt på min ot och såg mer ut som ett par stureplansskor så va väääldigt avlånga, och därmed inte särskilt praktiska (eller snygga på stallbacken heller).
Så vad gör man? Åker hem tomhänt...

Finns DET inget vettigt?!

Alla ni killar där ute och tjejer med ridande killar, ge mig tips! Finns det några märken just för killar eller något?
Sen undrar jag också om det finns något billigare alterativ till racesake'en? Om jag bara hade httat en som satt så bra som den lilla gjorde, fast den var lite längre, och kostade lite mindre, skulle jag köpa direkt!

Hoppas någon orkar läsa igenom och svara, ska åka och leta utrustning igen på söndag, så vore trevligt med svar innan dess.
Om tråden ligger fel får gärna någon moderator flytta på den.

Mvh Weeazel
 
Sv: Utrustning för killar?!

Min pöjk här hemma är ju den nättare modellen på kille så vi har inte haft några problem att hitta utrustning.
Vi har ju islandshästar och jag kan säga (fast ridbyxor behövde du kanske inte) att b*rjes islandsridbyxor för killar får jag knappt av honom nu för han tycker de är så himla bekväma.

Jag var visst inte till så mkt hjälp tyvärr. Men har du kollat runt på nätet? typ på H*rze eller så?
 
Sv: Utrustning för killar?!

Jajo, mitt problem är ju att jag är så satans lång (för att vara ryttare) så det som passar på bredden passar inte på längden osv.

Har försökt kolla runt lite på nätet men det känns nästan som att det är samma saker på alla ställen, bara olika återförsäljare, men jag vet inte.

Där jag va idag finns även H*orze och en annan ridsportsbutik jag tänkte kika i förutom att kolla vidare på H*öks, men idag hann jag inte.

Tack för svaret! Det uppskattas!:bow:

Fler svar skulle vara jättetrevligt! :banana:
 
Sv: Utrustning för killar?!

En billigare men nästan samma modell är ju Riders Company säkerhetsvästen, den är en total kopia och mycket skön, hur den sitter på just dig vet jag ju inte men den är typ samma fast billigare iallafall.

Hjälm vet jag ju inte vad du gillar men jag har precis köpt en ny Lamicell Transformer, eftersom den inte är galet dyr, är ventilerad (lite ful dock med silver men men...), lättviktig, och allra mest för att den är väldigt skön och går att ställa om sådär bra o lätt med en 'ratt', så man kan ha mössa under, och, det var lätt att bestämma storlek när man beställer över nätet utan att ha provat ;) (för den går ju ändra så bra!)

Kläder vet jag tyvärr inte, men ska bli intressant att se svaren här!
(sorry att jag itne var så mycket hjälp...)
 
Sv: Utrustning för killar?!

Jodå, ALLT är till hjälp! :idea:

Det där med västen var ju jättebra, ska kolla upp det.

Hur var det med hjälmen, vart hittade du den? Vet att man inte får skriva ut en massa reklam, men ifall du vill kan du ju skicka ett PM! :d

Du tävlar distans va? Har för mig att jag sett dig en del på distansforumet? :laugh:
 
Sv: Utrustning för killar?!

Känner igen problematiken. Som kille har man vissa fördelar (Hittade en gång ett par Pikeur ridbyxor för 400 kr. De hade endast ett enda par i herrstorlek men priset på dessa var ju helt OK...) och nackdelen att man sällan hittar ngt i ens storlek. Jag är på jakt efter stövlar i storlek 44 och det lutar åt måttsydda Cavallo. Att hitta standardstorlekar till billiga priser är bara att glömma...

Hjälm / ridbyxor kan man dock med fördel köpa på nätet. Det verkar som att ridning bland män är vanligare i Storbritannien för där har de i alla fall lite utbud även i herrstorlekar. Jag har en Troxel Sierra som sitter perfekt, men den fick jag importera. Mina reserv-ridbyxor är köpta på eBay UK (och där hade de t.o.m två olika benlängder i min storlek. Luxury..!)...

Sensmoral: vet Du vilken storlek du skall ha så kika i brittiska nätbutiker / eBay. Västen blir det dock lite svårare med...
 
Sv: Utrustning för killar?!

mja jag har köpt min på Sharpm*an eftersom jag bor nära (fast dom hade den itne inne när ajg var så beställde den oprovad ändå), men om man googlar på lamicell transformer så får man upp lite olika affärer på nätet som säljer dom, finns ju i lite olika färger också vilket är trevligt (dock alla med silver i mitten :S men jag funderar starkt på att typ..spraymåla den eller nåt haha!) Vilket som så är den ju ganksa billig på under 1000 kr, typ925:- eller nåt, och väldivt skönt och praktisk, och ser 'ok' ut iallafall.

Nope ingen distans, ÄN ;)
Har dock arab och tänker prova på nästa säsong förhoppningsvis, så är ju intresserad, därav hängandet där 'inne'.

Hoppas du hittar nåt bra i klädväg då, kan tänka mig att det är lite svårt om man är lång.
 
Sv: Utrustning för killar?!

Jag skulle hålla mig undan från de stora kedjorna och istället sikta in mig på en välkänd, mindre butik som inte är partisk utan tar in många märken.

Problemet med killar är att de köper nya saker vart tionde år typ, därför har många inte lager på herrprodukter.
 
Sv: Utrustning för killar?!

Det lät ju lovande! :D

Men om man köper ngt på ebay, måste man inte betala tull och en massa skit då oxå? :crazy:
 
Sv: Utrustning för killar?!

Fasen va skoj! :D
Är ju egentligen hopp/ft-mupp från början, men blir mer och mer intresserad av distans, så kommer bli riktigt jobbigt till sommarn när d blir dags för hästköp, arab (om man hittar någon förvuxen genmanipulerad hulk-arab :p) eller halvblod eller liknande. Gaaah, kan inte välja! XD
 
Sv: Utrustning för killar?!

Mjo, det ligger nog lite i det, och sen är det ju procentuellt sett jäkligt få killar som håller på med hästar också... :/
 
Sv: Utrustning för killar?!

Haha ja jag är ju dressyrtant som gillar att hoppa när jag inte känner mig feg och gärna skulle vilja tävla FT (igen, fegheten stoppar där) men variation är skoj och när man har arab liksom så *måste* man ju nästan prova iallafall ;)
Jag gillar förövrigt isisar också och pendlar mellan lite nu och då så vet hur svårt det är att välja!

Dom danska araberna brukar ju vara lite större generellt, men finns ju lite här också ibland, LL Donner från...hmm vem är det som har honom, du har säkert sett, en unghäst, han kommer ju bli stor ;) fast vet inte om han blir till salu dock.
Annars kan jag ju tipsa om shagya arab, dom är ju inte så vanliga men är def. lite större.

oopps nu ska jag inte komma av ämnet här ;)
 
Sv: Utrustning för killar?!

Ibland är man glad över att vara 1.62m och kunna ha barnstorlekar i både ridbyxor och ridstövlar! Skall mejla mamma och tacka för generna. :)

Reser du ofta utomlands, eller har du någon kompis som skall över till USA snart? Här finns ridkläder i både långa och breda storlekar, och som svensk med ridande sambo har jag blivit positivt överraskad av det relativt stora utbudet på herrkläder i ridsportsbutikerna. Variationen per se är inte enorm, men det finns alltid saker på lager och de har alltid alla storlekar inne. Min sambo är ungefär 180cm lång och ganska muskulös, och det enda han har haft problem med att hitta här i USA är ridskor då han har motsvarande 39 i skor och herrstorlekarna börjar på 40.5 eller något liknande. Om du har en kompis som skall över till USA inom någon snar framtid, be honom/henne att ta en sväng inom typ Dover eller någon annan stor kedja. De har garanterat skor i din storlek. 45 är ju inte stort!

Lycka till! Vad roligt att du har börjat rida igen.
 
Sv: Utrustning för killar?!

Racesafe-västen kan man beställa med extra lång rygg. Vissa ridsportsaffärer kan ta hem på beställning till ett galet överpris. Jag beställde min direkt från tillverkaren i England, för ungefär halva priset. Vet inte om man får länka direkt? Men googla på racesafe long back så hittar du den till sllut.
 
Sv: Utrustning för killar?!

:o Kan man göra så?

Lät ju jättebra, om du vill kan du få skicka länken med pm, om du orkar, annars kan jag bara leta rätt på den själv. :)
 
Sv: Utrustning för killar?!

Jajo, har kollat en del på danska annonser eftersom de brukar vara lite större, men ändå svårt att hitta någon på 160 eller mer. Ddet brukar liksom ta stopp runt 158 och eftersom jag över runt 187 så blir det lite i minsta laget. Även om jag inte viktmässigt skulle bli något problem, så ser det ju inte trevligt ut när benen hänger i knähöjd på hästen, tycker i vart fall inte jag.

Jo, kollat lite efter Shagya, men är väldigt svårt att hitta, och det är sällan de kommer upp i mer än 160 de med, skulle ju vara en dröm att hitta en på 165, för det skulle ju nästan kunna se proportionerligt ut! :D
 
Sv: Utrustning för killar?!

Nja, eller jag har några kompisar som är i USA och på lite andra ställen typ hela tiden, men de kan då inget om hästar eller något, så vet inte riktigt om jag har så mycket hjälp av dem i en ridsportsaffär.

Sen så har jag ju inte 45 i skor heller, men man får liksom ta det som finns i affärerna och försöka pressa ner fötterna haha! XD

Funderar starkt på säkerhets stigbyglar och gympaskor, dock kan det bli lite svårt innan det blir dags för att skaffa egen kamel hehe. :d
 
Sv: Utrustning för killar?!

Haha det är vad jag tänker göra snart, är så trött på att leta skor, ska köpa toestoppers, dom är jättesnabba at ta av och på, googla så ser du, så kan man ju ta med och sätta på snabbt på hästen man rider ;) sätts fast med kardborre så är väldigt smidigt. Och så kan man ha bekväma jumpadojjor :) (lika bra att vänja sig inför distans :p)
 
Sv: Utrustning för killar?!

Oj, det lät ju asbra, så länge det är säkert dvs.
Men borde inte du ha rätt lätt för att hitta skor, finns ju mängder i tjejstorlekar? :d
 
Sv: Utrustning för killar?!

**knapplån av mig själv** :p

Va just inne på b*rjes e-handel-sida och såg att det fanns någon sköldpaddsvariant där, kostade bara strax under 600 kronor (!), någon som vet vad det är för någon väst, som har testat den eller så?

Någon som vet vad TR säger angående västar i fälttävlan nuförtiden förresten? Vilka västar är tillåtna, blir lite osäker nu när jag kollar runt, känns ju dumt att lägga mycket pengar på en väst som jag sen inte får rida i om ett halvår liksom... :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 309
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp