Utrustning för killar?!

Sv: Utrustning för killar?!

**knapplån**

Den hette förövrigt Ride Safe DL eller ngt sånt. :)

Tacksam för svar! :bump:
 
Sv: Utrustning för killar?!

Hittat en del på sidor från the UK, men de kostar lite mer än de jag har hittat som billigast i Sverige, men om jag skulle köpa en från Storbritannien, finns det ingen risk för att den fastnar i tullen och att jag helt plötsligt står där med en väst som i slutändan kostat mig 3000 kr? :crazy:

Juste, dessa "long back" versionerna av racesafe'en, är de även längre där fram över revbenen? För där fattades det också någon centimeter. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning för killar?!

Bara för att man är tjej så passar inte allt :p Mina vader är ung 3 cm för breda för alla ridstövlar jag sett tabeller på/provat. Dessutom 3 cm för korta men det kan ju lösa sig, värre med shortchaps som inte säckar ihop.

I vilket fall, i välsorterade butiker brukar man får bra hjälp att bestämma udda storlekar eller måttbeställa. Mer kända märken kan oftast ordna både det ena och det andra.
På Hööks passar nästan ingenting mig. För kort på överkroppen och för långt på på benen. :p Lycka till!
 
Sv: Utrustning för killar?!

Det har utförts tester på följande västar:
• Hööks, CRW Flite
• Hansbo, Top Ride Panel
• Hansbo, Säkerhetsväst
• Horze.se, InCase Riding vest
• Horze.se, Body Pro
• Börjes i Tingsryd, Ridesafe Protector
• Gekås, Copperfield
• Granngården, Double Horse
• Airowear, Zippa 2001
• Top Equestrian Wear, Mark Todd

Vinnare blev Hansbo Säkerhetsväst och Mark Todd. Själv har jag Hansbos och visserliggen är det ingen sköldpaddemodell men jag tycker inte den är klumpig eller obekväm. Rider med den varje dag och så länge man själv är varm så är den mjuk och fin! Horze väst fick sämst resultat och är inte ens CE-godkänd.
 
Sv: Utrustning för killar?!

Haha, förstår hur du känner dig!

Själv har ja aldrig haft lätt för att hitta något som passar. Alltid varit för stor för i princip allt, och nu är jag för liten så att allt sitter knäppt! :D

En positiv grej är dock att när de väl rear ut saker är det ganska lätt för mig att fynda saker eftersom det oftast finns en massa av de minsta storlekarna kvar (gäller väl främst vanliga kläder och sådär, men iaf. :p)!
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning för killar?!

Okej, bra fakta, visste inte att ett sånt test hade gjorts, ska kolla upp västarna! :laugh:

Är dock ganska inställd på att det är en sköldpadds-version som gäller för mig. Sist jag red använde jag min gamla vanliga väst... resulterade i två stora blåmärken på mina nyckelben. Kan ju bero på att det är för liten, men när jag testade en massa större nu så fick jag ändå samma tryckkänsla på benen, så jag tror att det kan ha med västarnas utformning att göra. Jag menar, jag ställde ju ändå in västen så att det inte skulle sitta åt när jag red sist (är bara för kort på längden), så den satt ju bra förutom just det där med att den inte täcker alla revbenen osv. som de ska. Så jag är lite rädd för att det är modellens fel liksom... :(
 
Sv: Utrustning för killar?!

Tråkigt att det blir så och minskar utbudet så pass. Själv har jag för stora skulderblad eller så är de placerade för högt upp så får lätt ont av tryck på axlarna, men känner inget alls av den västen. :) Dock ligger den i en varm sadelkammare mellan användningarna, är den kall när man tar på sig är den oerhört osmidig.
 
Sv: Utrustning för killar?!

Tull kan du inte fastna i så länge du köper från inom EU, så UK är lugnt, men risken finns om du beställer från USA.
 
Sv: Utrustning för killar?!

Håller helt med, jag har provat massor shortchaps nu och är så sur, jag har ganska muskliga vader eftersom förutom ridningen så klippklättrar jag, och vaderna får rejält med träning då ;). Har även höga anklar och måste nästan alltid ha ridskor med snörning där fram då, men så ska dom ju vara sköna också etc.
Har dock hitat några från mountain horse tror jag, en stallkompis har dom fast hennes är gamla men jag hoppas att dom finns kvar i produktion.

Sen är jag ganksa kurvig även om jag är hyfsat vältränad, och så har jag korta ben då också OCH bred rygg (tydligen, eftersom det jämt är för smått, även när det på samma gång är för slappt i midjan :S)
Återigen så är det klättringen som är boven här, man tränar ju latsen mycket och axlar och bål. (allt egentlgien!)

Så, även om man är normal storlek och längd, så kan det vara jättesvårt att hitta normala kläder som passar :S

Nog med trådkap, hoppas att TS har bättre shopping-tur än jag haha!
 
Sv: Utrustning för killar?!

Hööks herr-islandsridbyxor är min sambos första val, provade du dom? "CRW kraftur" tror jag de heter. Jag köpte ett par helskodda Horka till honom häromdagen i rätt storlek men de gillar han inte alls (du kan få köpa dom stl. 52... :angel: Men med för korta ben för min långe sambo.)

Mountain Horse hade ett par jordpuhrs till min kille i nätta storlek 46. De är han jätteglad för! *tips till storfötter*

Tips i övrigt är märken som Sonnenreiter, Topreiter. Tyskarna gör bra grejer för herrar. Men det är kanske mest islandsmodellen , dvs byxor som går utanför ridskorna, men de har väl några tävlingmodeller för stövlar oxå. Men det beror ju på vad man är van vid. Min sambo skulle aldrig kunna tänka sig att ha ett par "vanliga" herridbyxor med stövlar till :D


I övrigt får jag säga att det är skitsvårt o hitta bra herrgrejer om inte man väljer de stora dyra märkena. En sån enkel sak som vinterjacka t.ex! Jättesvårt o hitta biligt o bra för herr. Tipsa gärna du om du hittar bra saker! Jag har efterlyst anddra herrars inköp/tips förr här. :idea:
 
Sv: Utrustning för killar?!

KL
Du har precis samma problem som min sambo. Han är 187 ca och har långa ben. Hans halvblodssto är 173 ungefär och han kan INTE ha en mindre häst.. då ser det ut som han rider en liten ponny, inge vidare alls.:crazy:

Till kläder då, ridbyxor köper han bara två modeller nu mer, Jacsom samos och pikeur rodrigo. De sitter jätte bra på alla längder och bredder.:)

Ang hjälm så har han en eurolite i stl 61 som han är väldigt nöjd med, önskar sig en SpeedAir stl 60 som han är käri. Satt jätte bra. Och han är SVÅR att hitta hjälm till.

Ang skor och shortshaps så kolla in Mountin Horse sortimentet, även på stövlar. Där har han hittat grejjer iaf. Köpte ett par tävlingsstövlar/hoppning på scandinavium av ett italienskt företag för 1900.. alldelles lagom :D

Sen kan jag hålla med om att det är inte så jäkla kul som tjej alltid heller :grin: Jag är kort med breda vader, och jätte små fötter.. wei va lätt det blir då.. nja..:angel:
 
Sv: Utrustning för killar?!

Airowear, Zippa 2001 blev senare testad igen efter att Airowear hade ifrågasatt testresultaten, deras väst ÄR BETA 3 godkänd.
 

Liknande trådar

Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 303
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp