Utrustning i transport?

Anastacia

Trådstartare
Har letat och sökt på nätet men inte hittat, har nu vid flera tillfällen fått höra att det är lag på att man ska ha termometer och brandsläckare med sig när man transporterar häst, så även lag på tex kniv.
I samma veva pratades det även om den gamla "myten" med att man måste ha lädergrimma på vid transport.

Vad gäller?:confused: (då med hänvisning till lagstöd och inte vad man hört eller vad man tror)
Vi har börjat vara ute på tävlingar och vill inte få kritik vid en eventuell kontroll utan vill ju ha transporten rätt utrustad.

Om det är lag på brandsläckare, vart har ni i så fall satt den? (har ingen sadelkammare på min transport)

Att det är BRA att ha med sig allt detta förstår jag och jag förstår också varför en lädergrimma kan vara bra att ha på, men MÅSTE man eller BÖR man. :)

Och vad kan hända på tex en tävling om man INTE har de här sakerna med sig vid en kontroll? (om det är ett måste)
 
Har letat och sökt på nätet men inte hittat, har nu vid flera tillfällen fått höra att det är lag på att man ska ha termometer och brandsläckare med sig när man transporterar häst, så även lag på tex kniv.
I samma veva pratades det även om den gamla "myten" med att man måste ha lädergrimma på vid transport.

Vad gäller?:confused: (då med hänvisning till lagstöd och inte vad man hört eller vad man tror)
Vi har börjat vara ute på tävlingar och vill inte få kritik vid en eventuell kontroll utan vill ju ha transporten rätt utrustad.

Om det är lag på brandsläckare, vart har ni i så fall satt den? (har ingen sadelkammare på min transport)

Att det är BRA att ha med sig allt detta förstår jag och jag förstår också varför en lädergrimma kan vara bra att ha på, men MÅSTE man eller BÖR man. :)

Och vad kan hända på tex en tävling om man INTE har de här sakerna med sig vid en kontroll? (om det är ett måste)
Det finns en bra sammanställning på jordbruksverkets hemsida med länkar till gällande lagar och föreskrifter. http://www.jordbruksverket.se/amnes...nsporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Generellt om transporten:
-Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.
-Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar i utrymmet som skyddar hästen.
-Utrymmet där hästen transporteras ska ha god ventilation.


Ur Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur; SJVFS 2010:2 Saknr L5
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/1370040353162/2010-002.pdf

-Vid transporter med bundna djur ska kniv eller annat lämpligt verktyg finnas tillgängligt för att snabbt kunna lösgöra djur vid olycksfall, brand eller liknande.

Allmänna råd till 3 kap. 9 § För att kunna rädda djuren vid brand bör brandsläckare med tillräcklig kapacitet och i tillräcklig mängd finnas lätt tillgängliga.
 
Senast ändrad:
Vi har brandsläckare och laglig kniv i dreagbilen. (Även knivlagen måste man ju ta hänsyn till)
 
OT
Dum fråga, men vad i transporten kan tänkas börja brinna?
Mycket och lite beroenden på typ av transport. Men t ex kan hela transporten börja brinna om broms eller kullager går sönder och blir överhettade. Är det lastbil så är ju bilbränder överlag inte helt ovanliga.
Sedan har många hö och halm i transporten vilket kan självantända. Men också kan börja brinna om en häst med skor råkar slå i metall eller en sten så det blir gnistbildning.
 
Mycket och lite beroenden på typ av transport. Men t ex kan hela transporten börja brinna om broms eller kullager går sönder och blir överhettade. Är det lastbil så är ju bilbränder överlag inte helt ovanliga.
Sedan har många hö och halm i transporten vilket kan självantända. Men också kan börja brinna om en häst med skor råkar slå i metall eller en sten så det blir gnistbildning.
Det har jag aldrig tänkt på! Tack för svar :)
 
Tål brandsläckare -30 och växlande temperatur?
Jag har kniv i både transport och släp. Kör dock sällan mina hästar fastbundna, har dom lös och koll på dom i kameran.
 
Tål brandsläckare -30 och växlande temperatur?
Jag har kniv i både transport och släp. Kör dock sällan mina hästar fastbundna, har dom lös och koll på dom i kameran.
Det finns ju brandsläckare i många (de flesta?) lastbilar som antagligen kör i skiftande temperaturer och kalla klimat? Så det borde de väl klara av? Vilken som är bäst vet jag dock inte.
 
En liten fråga då.. Vad är laglig kniv??? och hur vet man att kniven är laglig när man köper den???
Vi har en S-cut - den skär lätt av t ex en grimma utan att skada häst eller människa. Laglig eller inte handlar om knivbladets längd och utformning har jag för mig. Jag är inte alls säker på att en vanlig morakniv klarar sig som laglig.
 
Jag har morakniv i bilen när jag kör med släp.
Vet inte om det är tillåtet men tar hellre den risken än att inte kunna få lös hästen om något händer.
 
Knivlagen säger att man inte får bära kniv på allmänplats. OM man inte har behov av den t ex så behöver vissa hantverkare kniv i sitt arbete. Så Så att ha en morakniv i bilen eller transporten lär inte falla in under knivlagen. Det är ju inte allmänplats och man har ju ett behov av den.

Sedan finns det typer av knivar som alltid är olagliga för dom räknas som vapen. Det är sådana som springknivar, stövletter och butterflykniv. Dessa typer är inte gjorda för att skära av saker som rep eller bröd, de är stickvapen.
 
Kan
Knivlagen säger att man inte får bära kniv på allmänplats. OM man inte har behov av den t ex så behöver vissa hantverkare kniv i sitt arbete. Så Så att ha en morakniv i bilen eller transporten lär inte falla in under knivlagen. Det är ju inte allmänplats och man har ju ett behov av den.

Sedan finns det typer av knivar som alltid är olagliga för dom räknas som vapen. Det är sådana som springknivar, stövletter och butterflykniv. Dessa typer är inte gjorda för att skära av saker som rep eller bröd, de är stickvapen.
Inte låta bli att skratta åt autokorret. Stövletter istället för stilleter :D Fast vissa klackar är farliga dom också.
 
-Vid transporter med bundna djur ska kniv eller annat lämpligt verktyg finnas tillgängligt för att snabbt kunna lösgöra djur vid olycksfall, brand eller liknande.

Allmänna råd till 3 kap. 9 § För att kunna rädda djuren vid brand bör brandsläckare med tillräcklig kapacitet och i tillräcklig mängd finnas lätt tillgängliga.
Tack, kniv ska och brandsläckare bör
Hittar dock inget om termometer, får leta mer i texten.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 501
Senast: Tacitus
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp