Bukefalos 28 år!

Utrustning - ridskoleryttare

Matilda_0000

Trådstartare
Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket märkes utrustning på min ridskola då den är så liten. Jag ska börja tävla nu i höst och har nu råd med min drömhjälm samshield, dock den för 3200kr. Jag ska rida 3 dagar i veckan på ridskola + 1 dag på ett stall jag hjälper till på, sen ska jag ju även ut och tävla ridskolehästar som sagt. Så jag känner att ridningen är mer än en hobby för mig. Jag har bara inte råd och tid med en egen häst just nu under gymnasie tiden.
Tycker ni att det är ett "onödigt" inköp att lägga så mycket pengar på en ridhjälm för någon som till mestadels bara rider på ridskola?
Är det några som har sett den hjälmen på sin egen ridskola eller är det bara privat ryttare som lägger mycket pengar på märkesutrustning?
Vad tycker ni?

+en av anledningarna till att jag ska köpa ny hjälm är för att min hjälm är inte VG1 märkt
 
Nu vet jag inte riktigt vilken hjälm det är du talar om (jag är inte så insatt i sådant), men självklart finns det ridskoleryttare som lägger mycket pengar på utrustning. Min ridskola ligger i en stadsdel med hög socioekonomisk standard (och har även högre priser än vissa av de andra ridskolorna i staden). Det avspeglar sig på vad folk har för utrustning.

Jag hade inte lagt så mycket pengar på en hjälm, men det är mest för att det skulle kännas så surt om jag trillade av typ första gången jag använde den. Jag köpte en dyr säkerhetsväst istället ;)
 
Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket märkes utrustning på min ridskola då den är så liten. Jag ska börja tävla nu i höst och har nu råd med min drömhjälm samshield, dock den för 3200kr. Jag ska rida 3 dagar i veckan på ridskola + 1 dag på ett stall jag hjälper till på, sen ska jag ju även ut och tävla ridskolehästar som sagt. Så jag känner att ridningen är mer än en hobby för mig. Jag har bara inte råd och tid med en egen häst just nu under gymnasie tiden.
Tycker ni att det är ett "onödigt" inköp att lägga så mycket pengar på en ridhjälm för någon som till mestadels bara rider på ridskola?
Är det några som har sett den hjälmen på sin egen ridskola eller är det bara privat ryttare som lägger mycket pengar på märkesutrustning?
Vad tycker ni?

+en av anledningarna till att jag ska köpa ny hjälm är för att min hjälm är inte VG1 märkt

Om du är på en ridskola där det inte förekommer så mycket märkesutrustning så är chansen stor att ingen bryr sig ett skvatt om vad du har för hjälm eftersom de inte verkar tycka att sånt är viktigt eller intressant.

I alla fall inte så länge du inte beter dig som en brud som jag delade stall med i tonåren, som skröt väldigt mycket om sina märkeschaps och som förbjöd mig att rida på hennes häst med Boeri-hjälm (legendariskt ful men säker ridhjälm, såg ut som en stor boll) för att hon tyckte att den var ful! :eek:
 
Om du är på en ridskola där det inte förekommer så mycket märkesutrustning så är chansen stor att ingen bryr sig ett skvatt om vad du har för hjälm eftersom de inte verkar tycka att sånt är viktigt eller intressant.

I alla fall inte så länge du inte beter dig som en brud som jag delade stall med i tonåren, som skröt väldigt mycket om sina märkeschaps och som förbjöd mig att rida på hennes häst med Boeri-hjälm (legendariskt ful men säker ridhjälm, såg ut som en stor boll) för att hon tyckte att den var ful! :eek:
Oj, nej jag är mer rädd för att skryta. Nu köper jag inte den hjälmen endast på grund utav att det är en märkes hjälm. Även pågrund utav att det är den mest underbara och skönaste hjälmen jag testat och att den är så fruktansvärt snygg (vilket dock kanske har lite med märket att göra). Men ni får hjärna tipsa om ni vet någon billigare hjälm som är riktigt snygg, skön och har VG1 märkningen. :)
 
Jag är en riktig prylnörd. Jag hade ofta det "senaste" även då jag bara red på ridskola.
Strunta i vad de andra tycker, köp din drömhjälm, och dina favoritbyxor, och de snygga stövlarna. Ingenting kan hindra dig :devil::love:
 
Oj, nej jag är mer rädd för att skryta. Nu köper jag inte den hjälmen endast på grund utav att det är en märkes hjälm. Även pågrund utav att det är den mest underbara och skönaste hjälmen jag testat och att den är så fruktansvärt snygg (vilket dock kanske har lite med märket att göra). Men ni får hjärna tipsa om ni vet någon billigare hjälm som är riktigt snygg, skön och har VG1 märkningen. :)

Det är väl jättebra att lägga pengar på en säker och skön hjälm, jag tycker verkligen att du ska köpa den om du vill ha den. Det är inte skrytigt, det är att investera i sig själv.

Skrytig är man om man aktivt försöker framhäva sina fina saker, eller om man ser ner på andra som inte har lika dyra saker. Och det är ju inte din avsikt.
 
Jag har bara en input, det är att du ska ha råd att byta hjälm om du ramlar av eller tappar hjälmen.
För övrigt tycker jag att folk får köpa vad de vill för sina pengar.
Ja, det är ju det som är det dyra med hjälmar.. Kommer dock bara ha den på träningar och tävlingar, inte uteritter och i stallet osv. Har då tänkt att köpa en hjälm för typ 300. Dock kan det ju verkligen hända saker då också. Men då är ju risken mindre att man tappar den om man inte går runt med den i stallet så mycket och rider ut med den då vi inte rider för instruktör och det blir oftast lite "vildare" turer. När vi rider för ridlärare brukar det också vara väldigt kontrollerat och mindre bus.
 
Det här tycker jag är en jätteintressant frågeställning. Dels så har vi ju den klassiska "smälta in i gänget" och dels en mer filosofisk fråga om vi hobbyryttare på ridskola bör ha dyra grejer överhuvudtaget.

De flesta stall har ju sin "dress code" och ofta en eller flera grupperingar. Det kan vara "häftiga tjej-gänget" som bara ska ha Kingsland, dressyrtanterna som fnyser om man inte har Pikeur eller de omvänt snobbiga som ser en ära i att rida i slitna grejer som visar att man varit med förr (Lite som en Barbour-jacka ska vara sliten, lagad och ha det gamla rutiga fodret från innan 2002...). Här är det ju bara att fundera vad som gäller och hur man förhåller sig till det. Om ingen normalt bryr sig så har man nog ingen större koll eller åsikt om en Samshield-hjälm så länge det inte öppet skryts om den (och rackas ner på de som rider i en billigare CRW)...

Den andra frågan är mer om man måste vara på en viss nivå för att ha bättre grejer. Har dock kollat TR och annorstädes och jag kan inte hitta något om att jag som rider två dagar i veckan på ridskola inte får lägga pengar på dyr utrustning. Således rider jag glatt i Samshield och Pikeur och ska snart bege mig till stallet i min jacka från Kingsland. Varför? För att jag vill och kan... Om sedan någon störs av det är det deras problem. Tror att samma människor skulle hitta något annat att störa sig på om jag helt följde deras klädråd. Det räcker ju med att läsa lite kommentarer på bloggar för att se att om man inte kan klaga på kläder, matchning av lindor och schabrak m.m så kritiserar man ridningen, hästens form eller något annat. Haters gonna hate liksom...
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 722
Senast: Shixle
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
606
Senast: Sofie.S
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 050
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp