Utrustningsfrågor P&J for dummies...

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men det är lördagnatt, jag är dressyrryttare egentligen och detta rör dessutom inte "riktiga" tävlingar utan P&J.
Har insett att det finns många P&Jer nu för tiden som erbjuder 10-30 cm höjd för storhäst, varför jag nu funderar över att ta upp min och H.Hs "hoppkarriär" igen :D
Då ju 10-30 cm på storhäst väl (om jag räknat rätt nu) är LD minus 80-60 cm, så är det väl egentligen så långt från regel/TR-mässig lokalhoppning man kan komma, men jag vill ändå i någorlunda mån hålla mig TR mässig när det kommer till utrustning samt att cm-hoppningar ju kommer införas på lokal nivå nästa år så:

- När det kommer till riktiga lokalhoppningar är det väl (?) så att man måste ha kavaj om man inte har säkerhetsväst, för då kan man ha enbart långärmig tävlingsskjorta under. Då jag bara har rena dressyrkavajer är jag kanske inte så sugen på att använda de på P&J...Tycker ni att långärmig tävlingsskjorta (utan väst över!)+vita ridbyxor är "tävlingsmässig" outfit nog på P&J?

- Att vanliga hackamore är godkända för hopptävling vet jag med 100% säkerhet. Hur är det med center/flower-hackamore? Har kommit underfund med att H.H inte bara funkar att hoppa på grimma (:angel:) utan även detta, men är inte helt 100% på hur det ser ut TR-mässigt, främst då jag aldrig sett någon använda det, åtminstone på de hopptävlingar jag varit på... Rent logiskt borde ju dock alla typer av hack vara godkända. :)

- Hur är det med antalet starter egentligen? På lokal får väl hästar gå 3 ggr med 2 olika ryttare upp t.o.m. typ LC/100 cm? Hur är det på den här nivån, när det dessutom bara är en och samma ryttare? (Under förutsättningen att arrangören är ok med det!) Kan man göra typ en ordinarie runda i 20 cm, en omstart i dito och sedan ytterligare en start i 30 cm? Eller en start vardera i 10-20-30 cm?

- Detta vet jag helt säkert inte går på riktiga tävlingar men: På en hel del såna här P&J, åtminstone på lite "större" anläggningar har man separat framridning och -hoppning. Tror ni att man, om man frågar snällt, skulle kunna skippa framhoppningen, och bara rida fram för att sedan direkt gå in på banan? Eller kommer funktionärerna tro att man är helt galen då? :D Känner nämligen inte att jag har någon anledning att hoppa fram på 10-30 cm nivå + H.H bara blir onödigt taggad...

Innan någon tror att jag har tappat det totalt: Som dressyrryttare har jag absolut ingen aning om hur avstånd m.m. ska vara mellan hinder. Därtill har H.H galoppsprång som en ordinär stor D-ponny, varför jag har ännu mindre koll på korrekta avstånd. Därför betalar jag hellre 100 kr för att åka till en färdiguppställd bana (bra miljöträning dessutom!) istället för slå halvt ihjäl mig och H.H på hemmaplan... :p Angående höjden är det att ryttaren är inbiten dressyrryttare samt att vi båda helt saknar taxeringsförmåga.
 
- När det kommer till riktiga lokalhoppningar är det väl (?) så att man måste ha kavaj om man inte har säkerhetsväst, för då kan man ha enbart långärmig tävlingsskjorta under. Då jag bara har rena dressyrkavajer är jag kanske inte så sugen på att använda de på P&J...Tycker ni att långärmig tävlingsskjorta (utan väst över!)+vita ridbyxor är "tävlingsmässig" outfit nog på P&J?
Nej, du måste inte ha kavaj på lokal tävling. Det är okej med en klubb-/fritidsjacka eller långärmad skjorta också. På pay and junp brukar de flesta bara ha en snygg "vanlig" outfit.

- Att vanliga hackamore är godkända för hopptävling vet jag med 100% säkerhet. Hur är det med center/flower-hackamore? Har kommit underfund med att H.H inte bara funkar att hoppa på grimma (:angel:) utan även detta, men är inte helt 100% på hur det ser ut TR-mässigt, främst då jag aldrig sett någon använda det, åtminstone på de hopptävlingar jag varit på... Rent logiskt borde ju dock alla typer av hack vara godkända. :)

Betslingen är helt fri på stor häst under förutsättning att man har koll på hästen. Bettlöst är alltså tillåtet sålänge man har någon form av huvudlag liksom.

- Hur är det med antalet starter egentligen? På lokal får väl hästar gå 3 ggr med 2 olika ryttare upp t.o.m. typ LC/100 cm? Hur är det på den här nivån, när det dessutom bara är en och samma ryttare? (Under förutsättningen att arrangören är ok med det!) Kan man göra typ en ordinarie runda i 20 cm, en omstart i dito och sedan ytterligare en start i 30 cm? Eller en start vardera i 10-20-30 cm?

Fråga arrangören. Klart att du kan rida 3 ggr om du vill det, det är ju ingen ansträngning för hästen på den höjden precis. På riktig tävling får du dock bara rida max 2 klasser.

- Detta vet jag helt säkert inte går på riktiga tävlingar men: På en hel del såna här P&J, åtminstone på lite "större" anläggningar har man separat framridning och -hoppning. Tror ni att man, om man frågar snällt, skulle kunna skippa framhoppningen, och bara rida fram för att sedan direkt gå in på banan? Eller kommer funktionärerna tro att man är helt galen då? :D Känner nämligen inte att jag har någon anledning att hoppa fram på 10-30 cm nivå + H.H bara blir onödigt taggad...

Ja, fråga du :) På P&J brukar de vara ganska tillmötesgående. Jag hade dock velat göra som på riktig tävling och ridit in på framhoppningen (jag gissar att de flesta tävlingsarrangörer vill ha in en där för att kunna ropa upp ryttare och ha koll på vilka som är där osv). Det är ju ingen som tvingar dig att hoppa fram utan du kan ju bara rida som vanligt, utan att styra på hinder, på framhoppningen också.

Hippsons avståndstabell är ett hett tips :up:
 
Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men det är lördagnatt, jag är dressyrryttare egentligen och detta rör dessutom inte "riktiga" tävlingar utan P&J.
Har insett att det finns många P&Jer nu för tiden som erbjuder 10-30 cm höjd för storhäst, varför jag nu funderar över att ta upp min och H.Hs "hoppkarriär" igen :D
Då ju 10-30 cm på storhäst väl (om jag räknat rätt nu) är LD minus 80-60 cm, så är det väl egentligen så långt från regel/TR-mässig lokalhoppning man kan komma, men jag vill ändå i någorlunda mån hålla mig TR mässig när det kommer till utrustning samt att cm-hoppningar ju kommer införas på lokal nivå nästa år så:

- När det kommer till riktiga lokalhoppningar är det väl (?) så att man måste ha kavaj om man inte har säkerhetsväst, för då kan man ha enbart långärmig tävlingsskjorta under. Då jag bara har rena dressyrkavajer är jag kanske inte så sugen på att använda de på P&J...Tycker ni att långärmig tävlingsskjorta (utan väst över!)+vita ridbyxor är "tävlingsmässig" outfit nog på P&J?

- Att vanliga hackamore är godkända för hopptävling vet jag med 100% säkerhet. Hur är det med center/flower-hackamore? Har kommit underfund med att H.H inte bara funkar att hoppa på grimma (:angel:) utan även detta, men är inte helt 100% på hur det ser ut TR-mässigt, främst då jag aldrig sett någon använda det, åtminstone på de hopptävlingar jag varit på... Rent logiskt borde ju dock alla typer av hack vara godkända. :)

- Hur är det med antalet starter egentligen? På lokal får väl hästar gå 3 ggr med 2 olika ryttare upp t.o.m. typ LC/100 cm? Hur är det på den här nivån, när det dessutom bara är en och samma ryttare? (Under förutsättningen att arrangören är ok med det!) Kan man göra typ en ordinarie runda i 20 cm, en omstart i dito och sedan ytterligare en start i 30 cm? Eller en start vardera i 10-20-30 cm?

- Detta vet jag helt säkert inte går på riktiga tävlingar men: På en hel del såna här P&J, åtminstone på lite "större" anläggningar har man separat framridning och -hoppning. Tror ni att man, om man frågar snällt, skulle kunna skippa framhoppningen, och bara rida fram för att sedan direkt gå in på banan? Eller kommer funktionärerna tro att man är helt galen då? :D Känner nämligen inte att jag har någon anledning att hoppa fram på 10-30 cm nivå + H.H bara blir onödigt taggad...

Innan någon tror att jag har tappat det totalt: Som dressyrryttare har jag absolut ingen aning om hur avstånd m.m. ska vara mellan hinder. Därtill har H.H galoppsprång som en ordinär stor D-ponny, varför jag har ännu mindre koll på korrekta avstånd. Därför betalar jag hellre 100 kr för att åka till en färdiguppställd bana (bra miljöträning dessutom!) istället för slå halvt ihjäl mig och H.H på hemmaplan... :p Angående höjden är det att ryttaren är inbiten dressyrryttare samt att vi båda helt saknar taxeringsförmåga.
Du måste inte ha kavaj på lokal hopptävling, det går bra med en tröja, skjorta eller jacka istället. Jag tror inte att någon stoppar dig för att du kommer i långärmad skjorta, men varje P&J kan ju ha egna regler.

På en lokal hästhoppning får du tävla på hackamore, flower hackamore, i grimma, mm. Bara du har kontroll på din häst.

Fråga arrangören hur många starter du får göra.

Du behöver inte komma till framhoppningen på en lokal tävling och det vore konstigt om du skulle behöva det på en P&J.

När du åker på en P&J har du ingen aning om vem som byggt banan, det kan vara någon som inte alls har koll på avstånd och andra svårigheter. Om jag var du skulle jag lägga pengarna på att åka och träna för en tränare istället, då får du dessutom hjälp med hur du ska göra för att ni ska hitta bra avsprångspunkter.

Mvh,
Lady_S
 
När du åker på en P&J har du ingen aning om vem som byggt banan, det kan vara någon som inte alls har koll på avstånd och andra svårigheter. Om jag var du skulle jag lägga pengarna på att åka och träna för en tränare istället, då får du dessutom hjälp med hur du ska göra för att ni ska hitta bra avsprångspunkter.

Mvh,
Lady_S

Det skiljer verkligen galet mycket hur det är byggt.
Vi har som tur är några riktigt bra arrangörer här med bra hinder och banor av banbyggare eller b-tränare.
En anläggning är mer välarrangerad än de flesta lokala tävlingar jag varit på.
 
Det skiljer verkligen galet mycket hur det är byggt.
Vi har som tur är några riktigt bra arrangörer här med bra hinder och banor av banbyggare eller b-tränare.
En anläggning är mer välarrangerad än de flesta lokala tävlingar jag varit på.
Absolut, det kan vara riktigt bra också!

Men för att kunna veta om det är bra, så behöver man nästan veta vem det är som bygger och känna till den personen. Alternativt gå på goda omdömen sen tidigare.

Mvh,
Lady_S
 
Absolut, det kan vara riktigt bra också!

Men för att kunna veta om det är bra, så behöver man nästan veta vem det är som bygger och känna till den personen. Alternativt gå på goda omdömen sen tidigare.

Mvh,
Lady_S

Absolut.
Därför åker jag alltid till samma ställen :D
 
Du måste inte ha kavaj på lokal hopptävling, det går bra med en tröja, skjorta eller jacka istället. Jag tror inte att någon stoppar dig för att du kommer i långärmad skjorta, men varje P&J kan ju ha egna regler.

På en lokal hästhoppning får du tävla på hackamore, flower hackamore, i grimma, mm. Bara du har kontroll på din häst.

Fråga arrangören hur många starter du får göra.

Du behöver inte komma till framhoppningen på en lokal tävling och det vore konstigt om du skulle behöva det på en P&J.

När du åker på en P&J har du ingen aning om vem som byggt banan, det kan vara någon som inte alls har koll på avstånd och andra svårigheter. Om jag var du skulle jag lägga pengarna på att åka och träna för en tränare istället, då får du dessutom hjälp med hur du ska göra för att ni ska hitta bra avsprångspunkter.

Mvh,
Lady_S

Tack! :up:

Fast, det är väl utbildade banbyggare som bygger/alt. man använder gamla banskisser som utbildade banbyggare gjort? Då borde ju inte det vara något problem?
Om vi säger såhär, när jag fick för mig att hoppa typ 20 cm hemmavid för ett tag sedan tyckte jag att 120 cm var ett fullt rimligt avstånd mellan cavaletterna. (Disclaimer: Det var det inte..... :grin: 90-100 cm var mer rimligt!) och med tanke på att H.H t.om. redde ut 120 cm, så tror jag inte att P&J banbyggarna kan överträffa det i termer av dåligt byggande. ;)

Ja, fast hoppträningar på 10-30 cm nivå för storhäst verkar svårt att hitta :p Samt att H.H är 16 år med artros och absolut ingen jag skulle satsa "uppåt" med i hoppning. Han må ha gått upp t.om. LB (110 cm) och felfritt LC (100 cm) i unga dagar, men jag har aldrig fått över 50 cm att fungera, och syftena med P&Jerna är mer att han ska få ha lite roligt och skutta runt en hel bana :)
 
Tack! :up:

Fast, det är väl utbildade banbyggare som bygger/alt. man använder gamla banskisser som utbildade banbyggare gjort? Då borde ju inte det vara något problem?
Om vi säger såhär, när jag fick för mig att hoppa typ 20 cm hemmavid för ett tag sedan tyckte jag att 120 cm var ett fullt rimligt avstånd mellan cavaletterna. (Disclaimer: Det var det inte..... :grin: 90-100 cm var mer rimligt!) och med tanke på att H.H t.om. redde ut 120 cm, så tror jag inte att P&J banbyggarna kan överträffa det i termer av dåligt byggande. ;)

Ja, fast hoppträningar på 10-30 cm nivå för storhäst verkar svårt att hitta :p Samt att H.H är 16 år med artros och absolut ingen jag skulle satsa "uppåt" med i hoppning. Han må ha gått upp t.om. LB (110 cm) och felfritt LC (100 cm) i unga dagar, men jag har aldrig fått över 50 cm att fungera, och syftena med P&Jerna är mer att han ska få ha lite roligt och skutta runt en hel bana :)
Nej det behöver inte vara en banbyggare eller liknande. ”Vem som helst” kan arrangera en P&J och bygga banan precis hur de behagar. Det är ju bara träning.

Tillägg: det blir vanligare och vanligare med tant/dressyrgrupper alternativt markarbetesgrupper vilket kanske skulle vata något i så fall.
 
Tack! :up:

Fast, det är väl utbildade banbyggare som bygger/alt. man använder gamla banskisser som utbildade banbyggare gjort? Då borde ju inte det vara något problem?
Om vi säger såhär, när jag fick för mig att hoppa typ 20 cm hemmavid för ett tag sedan tyckte jag att 120 cm var ett fullt rimligt avstånd mellan cavaletterna. (Disclaimer: Det var det inte..... :grin: 90-100 cm var mer rimligt!) och med tanke på att H.H t.om. redde ut 120 cm, så tror jag inte att P&J banbyggarna kan överträffa det i termer av dåligt byggande. ;)

Ja, fast hoppträningar på 10-30 cm nivå för storhäst verkar svårt att hitta :p Samt att H.H är 16 år med artros och absolut ingen jag skulle satsa "uppåt" med i hoppning. Han må ha gått upp t.om. LB (110 cm) och felfritt LC (100 cm) i unga dagar, men jag har aldrig fått över 50 cm att fungera, och syftena med P&Jerna är mer att han ska få ha lite roligt och skutta runt en hel bana :)
Jag håller med @Jordgubblime

Det kan vara precis vem som helst som bygger banan. Jag har sett en del skräckexempel och det är jag förmodligen inte ensam om. Felaktiga avstånd, svåra svängar och helt utan marklinjer... Sen kan det som @Bison säger vara riktigt bra också! Om de som bygger vet vad de gör...

Jag har också sett fler och fler "tantgrupper" och "hoppträning för dressyrryttare". Man behöver inte hoppa högt för att träna, man behöver bara vara några stycken med målet att ha roligt. :)

Mvh,
Lady_S
 
Jag håller med @Jordgubblime

Det kan vara precis vem som helst som bygger banan. Jag har sett en del skräckexempel och det är jag förmodligen inte ensam om. Felaktiga avstånd, svåra svängar och helt utan marklinjer... Sen kan det som @Bison säger vara riktigt bra också! Om de som bygger vet vad de gör...

Jag har också sett fler och fler "tantgrupper" och "hoppträning för dressyrryttare". Man behöver inte hoppa högt för att träna, man behöver bara vara några stycken med målet att ha roligt. :)

Mvh,
Lady_S

Oj! Det hade jag ingen aning om! Åtminsone när jag höll på med P&J som mest (visserligen inte med H.H utan innan) 2010-14 så var det väldigt trevligt byggda banor, särskilt på lägre nivåer. Men jag kanske bara hade tur! :)

Det låter jättekul ju! :up: Åtminstone här i krokarna finns det förvisso en del sådana grupper, men då är innebörden +/- LD nivå... När jag höll på med "hoppning" på H.H så var jag med i en markarbetesgrupp för storgalopperade C- samt (normalgalopperade) D-ponnyer haha. :cool: Men det var faktiskt rätt kul! Kanske ska försöka hitta någon sådan igen. :up:
 
samt att cm-hoppningar ju kommer införas på lokal nivå nästa år så:
Det finns ingen fix gräns nedåt för höjder på lokala tävlingar. En klubb i närheten försökte i våras ordna hopptävling med höjderna 40, 50, 60 och 70cm, men var tvungna att ställa in pga för få anmälningar (drygt tio starter totalt tror jag).

I övrigt: läs hopp-TR så kommer du att få svar på dina frågor. Eller, i de fall det handlar om specifika funderingar för P&J: svaren varierar antagligen mellan olika ställen.

(Och för att kommentera lite snett också: jag har varit på en P&J där det fanns kombinationer men inga oxrar; kombinationerna hade avstånd 10.5 meter resp 12.5 meter på 90cm höjd. Du kan råka på precis vad som helst på en pay&jump. Är den ordnad av en klubb så är det förhoppningsvis någon som har koll som byggt banan, men du kan verkligen inte lita på det.)
 
Kan inte sägas för många gånger: Kolla upp vem som bygger banan!
Och om du inte har koll själv på vilka som är bra, fråga stallkompis/någon facebookgrupp etc om den vet något om hur den och den brukar bygga. Är personen utbildad banbyggare eller tränare är det förstås större chans att banan är trevligt byggd än om det är nån random stalltjej som inte har så bra koll på avstånd och vägar.
Jag har några ställen som jag vet har BRA pay and jumps, så dit åker jag gärna. Och så några som jag vet är mindre bra, p.g.a. t.ex. mindre bra banbyggare, dåligt hindermaterial, liten bana etc. Jag vill ha det så tävlingslikt som möjligt när jag åker iväg och tränar, men vill man "bara" skutta en minibana är det kanske inte lika viktigt att hindren är tävlingsmässiga, liksom :)

Annars så är P&J att ses som träning, så hel och ren brukar räcka långt :up: När jag varit ute är det mest småbarn som har vita ridbyxor och kavaj, men självklart kan du ha det om du tycker det är kul och fint!
Antalet starter får du fråga arrangören om. Vet att vissa ridskolor har typ 5 starter för sina ridskoleponnyer/hästar, då hindren är så låga. Men de flesta privatryttare brukar rida en eller två rundor (+ ev. en omstart).

För övrigt så tävlar jag lokalt och har väldigt sällan kavaj. Jag föredrar långärmad tävlingströja/kortärmad + långärmad stickad tröja över, och säkerhetsväst. Kavaj + säkerhetsväst känner jag mig så stel och klumpig i, så det har jag gått ifrån.
 
(Och för att kommentera lite snett också: jag har varit på en P&J där det fanns kombinationer men inga oxrar; kombinationerna hade avstånd 10.5 meter resp 12.5 meter på 90cm höjd.

Hur löste du det? :nailbiting:O_o
Fanns det förresten INGA oxrar, eller inga oxrar i kombinationerna?

Jag har också en sån historia btw, fast kanske lite värre: Pytteliten P&J (tack och lov, typ bara det stallet + några inbjudna) hade en "kombination". Hinderhöjd ca 30-40 cm, avstånd mellan kanske 3,5-4 meter. Endast b- och c-ponnyer. Om man fick ett stopp på b-hindret (det var det några som fick vill jag minnas...) så fick man BARA ta om b-hindret, de räknade alltså det som ett eget, fristående hinder. A-hindret hade man ju redan klarat så det fick man inte ta igen. Det gällde alltså att liksom slira in på tvären för att komma över. Tumme upp för snälla ponnyer :up:

Nej, dit åkte jag aldrig mer och jag undrar om de någonsin sett en "riktig" hopptävling, eller om de fortfarande är lyckligt ovetande :rofl:
 
Hur löste du det? :nailbiting:O_o
Fanns det förresten INGA oxrar, eller inga oxrar i kombinationerna?

Jag har också en sån historia btw, fast kanske lite värre: Pytteliten P&J (tack och lov, typ bara det stallet + några inbjudna) hade en "kombination". Hinderhöjd ca 30-40 cm, avstånd mellan kanske 3,5-4 meter. Endast b- och c-ponnyer. Om man fick ett stopp på b-hindret (det var det några som fick vill jag minnas...) så fick man BARA ta om b-hindret, de räknade alltså det som ett eget, fristående hinder. A-hindret hade man ju redan klarat så det fick man inte ta igen. Det gällde alltså att liksom slira in på tvären för att komma över. Tumme upp för snälla ponnyer :up:

Nej, dit åkte jag aldrig mer och jag undrar om de någonsin sett en "riktig" hopptävling, eller om de fortfarande är lyckligt ovetande :rofl:

En flaska eye-bleach, någon? :arghh: :nailbiting:
Kan vara något av det värsta jag någonsin läst i hoppsammanhang!

Nej, men de klubbar jag planerar att åka till, är jag ganska "safe" med. Två stycken är mycket stora erkända "tävlingsklubbar" inom framförallt hoppning, varav den ena jag är helt 100% på anlitar utbildade banbyggare varje gång. Den andra är jag 99% på dito, men de banskisserna har också alltid sett helt reko ut. Sen är det en mindre klubb som jag är osäker på hur de gör med banbyggare. De banorna har dock (åtminstone på de lägre höjderna) varit väldigt "snälla", typ bara två snett igenom med 1-2 hinder på varje långsida - inte mycket som kan gå fel där liksom. Och åtminstone om vi pratar 10-30 cm nivå, så vill jag påstå att H.H kan reda upp rätt många situationer, om det inte är något helt vansinnigt, även fast han inte direkt är någon "hopphäst" längre.
 
En flaska eye-bleach, någon? :arghh::nailbiting:
Kan vara något av det värsta jag någonsin läst i hoppsammanhang!

Nej, men de klubbar jag planerar att åka till, är jag ganska "safe" med. Två stycken är mycket stora erkända "tävlingsklubbar" inom framförallt hoppning, varav den ena jag är helt 100% på anlitar utbildade banbyggare varje gång. Den andra är jag 99% på dito, men de banskisserna har också alltid sett helt reko ut. Sen är det en mindre klubb som jag är osäker på hur de gör med banbyggare. De banorna har dock (åtminstone på de lägre höjderna) varit väldigt "snälla", typ bara två snett igenom med 1-2 hinder på varje långsida - inte mycket som kan gå fel där liksom. Och åtminstone om vi pratar 10-30 cm nivå, så vill jag påstå att H.H kan reda upp rätt många situationer, om det inte är något helt vansinnigt, även fast han inte direkt är någon "hopphäst" längre.

Värst av allt: det var inte något av ponnybarnen själv som byggt bana, bestämt regler och arrangerade det hela, utan det var det vuxna som gjorde :arghh:

Även om hinderhöjden är pyttelåg (HH kan ju kliva över om det knasar till sig) så tänker jag att det är bra om banan är bra så du kan få ett fint flyt genom den. Klubbarna som brukar ha stora tävlingar är sannolikt rätt bra på P&J också, så är det iallafall här.
Men ja, absolut, stor häst och 20 cm hinder så visst reder ni ut det även om det är en extremt dålig bana. Du kan ju utan problem trava, eller till och med skritta, om det är någon helt galen sväng eller så :)
 
Jag var för väldigt många år sedan på en P&J med hinderhöjder från sådär 20 cm upp till 110 i ett litet ridhus. De byggde upp en bana som funkade bra på 20 cm med små ponnyer. Sen höjde de utan att flytta några hinder. Jag skulle hoppa 110. Det var den svåraste 110 jag någonsin hoppat...
 
Men å andra sidan @Dressyrtjejen_97 ska du åka och rida en bana på 30 cm så spelar det faktiskt ingen som helst roll hur banan ser ut....
Jag hade inte brytt mig om vem som byggde eller hur banan såg ut om jag skulle hoppa lägre hinder (alltså upp till 1 meter) om jag inte hade en extremt försiktig häst som var helt grön och behövde allt stöd o världen för att ta sig runt. Och hade jag en sådan häst hade jag troligen inte åkt på P&J med den ännu...
 

Liknande trådar

Hoppning Jag vet att många P&Jer skriver att "vi följer TR i sin helhet" o.dyl, fast det egentligen bara är träningstävling. Men för mig som är...
Svar
18
· Visningar
2 178
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 263
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 204
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 788
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp