Utsatta kvinnor i Kanada

Läste om den här rapporten på Omni; https://omni.se/rapport-kvinnor-i-k...b23rJDLP8IYMUK4kU74iuGyR54vMk3AaAXRpp-_C0_HMY

Det skrivs om tusentals kvinnor som mördats eller försvunnit. Själv har jag aldrig hört talas om detta och undrar vad som hänt kvinnorna?
Det finns en dokumentär om detta, minns bara inte var jag såg det. Netflix eller youtube. Tror netflix. Så det är ingen ny sak, det har pågått i många år. Dokumentären jag pratar om förklarade en hel del.
"Highway of tears" är en sökterm för dokumentären
https://en.wikipedia.org/wiki/Highway_of_Tears

https://en.wikipedia.org/wiki/Highway_of_Tears_(film)
 
Senast ändrad:
Om man är intresserad av true crime är detta inget nytt. Det finns poddar som tar upp detta, t.ex Missing and murdered: Finding Cleo (handlar även om hur ursprungsbefolkningens barn placerades hos andra familjer). Canadian True Crime har också tagit upp det. Finns många fler som belyser mord på dessa kvinnor.
 
Om man är intresserad av true crime är detta inget nytt. Det finns poddar som tar upp detta, t.ex Missing and murdered: Finding Cleo (handlar även om hur ursprungsbefolkningens barn placerades hos andra familjer). Canadian True Crime har också tagit upp det. Finns många fler som belyser mord på dessa kvinnor.
Jag är intresserad av true crime men det här har gått mig förbi.
 
Wind River såg jag för ett litet tag sen men kopplade det inte till det stora problemet med alla andra mördade/försvunna. Såna kriminalhistorier ser jag lite nu och då (dokumentärer) och det är alldeles förfärligt att det får fortgå som det gör. :mad:
 
For nagra ar sedan korde Maken och jag runt Kanada och gav oss ut pa Vancouver Island (fantastiskt vackert!). En dag tog vi farjan fran Port McNeill till en mycket liten o mellan Vancouver Island och fastlandet, Alert Bay. Vilken trevlig dagsutflykt tankte vi ... jag far fortfarande ont i magen nar jag tanker pa det.

Dar hade de haft en "residential school", nagot som fans runt hela Canada. Residential Schools innebar att de tog "first nation" barn fran deras foraldrar, mot barn och foraldrars vilja, och hade dem i internat for att lara dem kristendom och de "Euro-Canadian way of life". Med andra ord for att "de-nativizing" dem. Ta ut Indianen ur dem. Jag var helt floored. Vi har alla hort sa mycket om hur hemskt USA har behandlat sin ursprungsbefolkning, men inte mycket om Canada, sa jag borjade lasa pa.

De hade "residential schools" up till 1996. Skolor som var styrda av regeringen. Till 1996 holl de barn separerade fran sina foraldrar med tvang for att barnen inte skulle lara sig sprak, seder och bruk fran sina foraldrar. Barnen blev misshandlade om de anvande sitt eget sprak, religion, eller seder. De togs oftast runt 4ars aldern fran foraldrarna och holls pa skolan tills de var 16-18 ar gamla.

Man tog ungefar 150000 barn fran foraldrarna for att "ta ut indianen ur dem". Under de ar man hade residential schools (sent 1800 tal till 1996) dog sa manga barn att regeringen slutade rakna dodsfallen men en gissning ar att 6000 barn dog i skolan, men manga, manga fler blev hemskickade nar de var doende sa det inte skulle falla pa skolan att de dog.

Det enda barnen larde sig pa skolan var "manual labour", det vill saga att flickorna fick lara sig att stada, laga mat och gora "flicksaker" medan pojkarna larde sig maintenance, jordbruk, och liknande. Hade de tur hade de motsvarande 5te klass utbildning nar de kom som 16-18 aringar.

Nu ska jag ta en kopp kaffe till och lungna ner mig. Det var sa fruktansvart att se skolan och hora de som gatt dar beratta.
 
Dokumentären highway of tears tog upp residential schools också. Jag tror att den sista skolan stängdes ned så sent som 1996 och jag tror att det var filmat inne i den skolan i dokumentären. Fruktansvärt. Hela det systemet är så fruktansvärt så man saknar ord hur illa man har behandlat dessa stackars stackars människor och blott tanken på vilka spår det har satt i alla, vilket bland annat tar sig i uttryck av just en speciell typ av människosyn som detta med alla försvunna kvinnor innebär..
 
Det finns en dokumentär om detta, minns bara inte var jag såg det. Netflix eller youtube. Tror netflix. Så det är ingen ny sak, det har pågått i många år. Dokumentären jag pratar om förklarade en hel del.
"Highway of tears" är en sökterm för dokumentären
https://en.wikipedia.org/wiki/Highway_of_Tears

https://en.wikipedia.org/wiki/Highway_of_Tears_(film)
Jag tittade precis på den! Otroligt bra, mycket sevärd!

Mer allmänt: Den fanns dock inte på Netflix längre men går att hyra för typ $5 i tre dagar om man googlar. Jag tycker att det var väl värt pengarna!
 
Kanada har ett mycket "komplicerat" förhållande till urbefolkningen, som @hastflicka skriver. Det är först de allra senaste åren som man så smått har börjat ta hänsyn till (eller i alla fall involvera) ursprungsbefolkningen i samhällsprojekt. Och då lyfts det fram som väldigt märkvärdigt. Generellt så verkar man låtsas som att urbefolkningen inte finns, och att Kanada därför, till skillnad mot USA, inte har något problem ... (Ett besök på det "reservat"/museum som finns längre söderut i Pudgetsundet, på amerikanska sidan, ger också ganska blandade känslor)
 
Fruktansvärt, jag kände till att kvinnorna i ursprungsbefolkningen var särskilt utsatta samt hade hört talas om Highway of tears (men inte sett dokumentären) fast inte så mycket mer än så, det är otroligt hemskt alltihop men väldigt bra att det nu kommer en nationell utredning som ställer Kanada till svars och som konstaterar folkmord. Nu kanske det kan bli ändring.
 
Det är många länders ursprungsbefolkning som har blivit horribelt behandlade. Aboriginer i Australien har nästan blivit utplånade och tittar man på samer så är det samma där. De blir utfrysta och ska lära sig leva efter ”normen”
Visst är det så. Men hur det varit/är i just Kanada har varit betydligt mindre uppmärksammat än hur det varit/är i till exempel USA och Australien.
 
Kanada har ett mycket "komplicerat" förhållande till urbefolkningen, som @hastflicka skriver. Det är först de allra senaste åren som man så smått har börjat ta hänsyn till (eller i alla fall involvera) ursprungsbefolkningen i samhällsprojekt. Och då lyfts det fram som väldigt märkvärdigt. Generellt så verkar man låtsas som att urbefolkningen inte finns, och att Kanada därför, till skillnad mot USA, inte har något problem ... (Ett besök på det "reservat"/museum som finns längre söderut i Pudgetsundet, på amerikanska sidan, ger också ganska blandade känslor)

Det varsta var att flera av mina Kanadensiska vanner, fantastiska manniskor som jag haft mycket trevligt med och som jag trodde jag delade manga gemensamma ideer och standpunkter med ... FORSVARADE residential schools eller bara ignorerade fragan nar jag fragade dem om det. Jag kan inte ens saga hur ont i hjartat ... och magen ... jag hade over vad jag horde och sag.
Guiderna pa skolan vi var pa var sadana som varit inhysta dar som barn. Jag grat oppet nar de berattade och vi gick runt. Misshandel och pedofilia var mycket vanligt (liksom pa alla andra residential schools) och, som sagt, manga barn dog av straffen om de talat sitt eget sprak eller utfort sina egna religiosa ritualer och begravdes i omarkta gravar utan att meddela familjerna.

Jag tror att den storsta skillnaden mellan Canada och USA, Australien, etc, ar att i Canada var det regeringen som sag till att ursprungsbefolkningen holls nere sa lange. INGEN som hade barn fran sin tribe pa residential schools brakade eller kravde lika behandling. Till 1996 nar antligen lagen andrades, men det ar fortfarande inte sjalvklart att det var fel.
Under tiden fick ursprungsbefolkningen i USA, atminstone pa papperet (men vi vet alla hur discrimination fungerar) fulla rattighet som vilken Amerikansk medborgare som helst under -60 talet. Nagot jag varit "outraged" over. Det var aldeles for sent ...
Fortfarande havdar vissa innom Kanadensiska myndigheter, for ett eller tva ar sedan, att skolorna gjort en "abundance of good".

Och nu ar det bast jag slutar ... och tar ett, eller tva, glas vin om jag ska kunna sova i natt.
 
Det är många länders ursprungsbefolkning som har blivit horribelt behandlade. Aboriginer i Australien har nästan blivit utplånade och tittar man på samer så är det samma där. De blir utfrysta och ska lära sig leva efter ”normen”
Att det hänt de samiska barnen och slår aldrig högre än vad som hänt någon annanstans. Vi lever fortfarande mitt uppe i konflikten och därför "finns" det inte. Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser inläggen denna tråd.
 
Att det hänt de samiska barnen och slår aldrig högre än vad som hänt någon annanstans. Vi lever fortfarande mitt uppe i konflikten och därför "finns" det inte. Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser inläggen denna tråd.

Jag känner samma, så sorgligt att vi fortfarande begår samma misstag här i Sverige. Och det utan att så många har riktigt koll. Så sent som 2016 kom en vitbok där kyrkan gör upp med sin fasansfulla historia och det är förhoppningsvis ett steg till försoning. Men än idag har staten inte ratifierat ILO-konventionen om ursprungsbefolkningars rättigheter (från 1989). Staten har i sina museisamlingar mängder av samiska skelettdelar som stulits ur samiska gravar i syfte att användas i rasbiologisk forskning. Så sent som på 60-(70-?)talet fick barnen i Tornedalen inte prata finska, samiska eller meänkieli alls, ens på raster, utan blev bestraffade. Och skammen och hatet lever kvar, just under ytan. Därför är det inte underligt att ämnen som skoterkörning, jakt, fiske, gruvor, vattenkraft, rennäring, vindkraft osv rör upp känslor. Men de flesta svenskar förstår inte hela bilden, inte ens en liten pusselbit av den.

Ja fy, jag blir illamående. Vad människan gjort och vad vi fortsätter att göra. :cry:

Edit: det här blev kanske lite trådkap men det är fruktansvärt fascinerande på något sätt, hur samma historia finns på i princip varje världsdel. Nåt fel är det på människan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men det talas aldrig om när funktionsnedsatta blir UTSATTA för myndighetsförakt... och överförmynderi...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp