Utslad på tårna? *bilder*

bananabambi

Trådstartare
I omgångar får Alvin sådana här utslag. Det börjar med pyttesmå rodnande hårda upphöjningar, sedan blir de vätskefyllda mjuka blåsor. Efter det blir det tomma blåsor som sedan blir som vilken blåsa som helst, den spricker och blir bara död hud kvar. Han verkar inte ha ont av dom annat än när de precis börjar ploppa upp. Och det är inte ett par stycken han får, utan hela tårna och fötterna fulla, och då ömmar det på honom. Allt är över på ett par dagar.
Någon som vet vad det kan vara? Allergi?





De här bilderna är nytagna för ikväll och har blåsorna hunnit bli mjuka, jag såg det först i fredags.
 
Senast ändrad:
Sv: Utslad på tårna? *bilder*

Arvid fick precis en sån där blåsa, men bara en mitt uppe på stortån. Jag trodde det var något skoskav, och den fösvann av sig själv efter några dagar.

Du kanske kan höra med BVC?
 
Sv: Utslad på tårna? *bilder*

Första gången det uppkom bannade jag sambon, för jag trodde han hade badat Alvin i hett vatten :o

Visst ser det ut som skoskav. Anledningen till att jag inte hört med BVC är att han dels inte lider av dom om jag inte petar, och de gångerna vi varit där och vägt/mätt han han inte haft dom, så då har det inte varit aktuellt.
 
Sv: Utslad på tårna? *bilder*

Kolla med BVC...

Men det finns ju någon sorts höst/vår blåsor som kommer på fötter och även i munnen..
Kan ju vara något sådant.

Prova att tvätta med alcol sprit( heter det så?), sån där sår tvätt som man kan använda på finnar och blåsor.. torkar ut sådant snabbt..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lite bakgrundsinfo till att börja med. Hunden (4½ årig tik) hade aldrig haft hudproblem tidigare då hon i sommar blev röd och lite...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 555
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 061
Senast: lady_vip
·
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 744
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp