utslag av för mycket protein?

M

Majjijann

har ni hört någonting om detta? eller har ni någon erfarenhet av hästar som får utslag av för mycket protein?

fick höra idag att det märks direkt på en häst när hon får för mycket protein. det blir skorvigt på bakbenen. en annan häst (tror det var halvbror) började klia sig av för mycket protein. pappan till de här två hade också skorvigt på bakbenen.

vet kan inte säga exakt vad det är. inte heller vet som luskat ut att det är av proteinet, men när de ätit bra hö en eller ett par veckor blir skorven värre. när de får hö med mindre protein lugnar det ner sig efter ett tag.

tror att det här skorviga är ärftligt, eftersom pappan har likadant. det märks dock inte när hästarna är unga. utan detta har kommit på senare år. dottern till min medryttarhäst visar inget tecken på skorv, men tror det har att göra med att hon växer fortfarande oc att det eventuellt kommer när hon blir äldre...
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Nja, låter snarare som hovskabb som yttrar sig som skorvor på benen! Många hästägare fattar inte att hästen har skabb och skyller på gud vet allt (mugg, rasp, foderexem m.m.) :bump: Min häst har fått hovskabb och ett stall i samma by har dom fått helsanera :cry:
 
Sv: utslag av för mycket protein?

För mkt protein kan visa sig i gallor och s k foderknölar, hårda runda knölar som gärna sätter sig vid sadeln. Låter som din häst har en ärftlig hudsjukdom, men det går ju alltid att kolla om det försvinner om du minskar ner på proteinintaget.
 
Sv: utslag av för mycket protein?

nej nej det är itne nån sorts skabb. det är hårda klumpar nästan lika hårda som kastanjerna.. sitter något ovanför sporren. bara på bakbenen och väldigt mystiskt hela grejen. vet har tittat på det och har ingen aning om vad det är. som sagt inte min häst, så jag är inte så väldigt insatt, men hästen har inte ont av det på något sätt. men det verkar lite mystiskt eftersom det ökar så märkbart när hästen får mer proteinrikt grovfoder...
 
Sv: utslag av för mycket protein?

ja sånt har jag sett och det här är ju ingenting liknande.

var nyfiken på om någon annan hört något om sådant här eftersom jag blev förvånad :eek: när jag själv hörde det...
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Hästar behöver massor av protein. Jag förstår inte varför folk tror att det är protein som är boven i dramat. Har ni någonsin hört talas om någon annan varelse som inte tål protein. Hästar äter som bekant inte kött och dom bygger massor av muskler som kräver massor av proterin. Det är en av de viktigaste källorna till näring. Tag ej bort protein, gör tvärtom.
 
Sv: utslag av för mycket protein?

men det finns väl ändå en övre gräns till vad de behöver.. överdosering kanske inte gör så mycket på en "vanlig" häst, men tex en fånghäst skulle jag inte ge för mycket protein även om den behöver dte för att bygga muskler...

precis som man kan vara intolerant mot mycket annat, socker, laktos, nötter osv. varför itne protein??
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Jättesvårt det här med knutor!Min häst har det och vet inte exakt varför!För Så mycket protein får han ju inte(behöver ju extra enl höanalysen)på sommaren har han också problem och då även med gallor och svullna ganacher...Men vill ju inte svälta honom heller...
*suck* Om det är allergi mot ngt annat foderslag så undrar man ju vad isåfall...Kan ju inte helt ta bort proteinet.. :confused:
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Min häst får också liknande! Hon får dem på bogen och en bit bak, och det blev värre när hon fick för kraftigt silage (kvot på över 8). När jag blandade ut det med "sämre" silage, så försvann det nästan helt (ligger "latent" och blossar upp lite när hon får mer protein).
 
Sv: utslag av för mycket protein?

men det är alltså inte vanliga knutor under huden. såna har jag sett... det är hårda knölar.. ser ut som kastanjer nästan. men det är det ju itne. vet itne hur jag ska förklara, det rä knepigt... och konstigt!
 
Sv: utslag av för mycket protein?

kenneth skrev:
Hästar behöver massor av protein. Jag förstår inte varför folk tror att det är protein som är boven i dramat. Har ni någonsin hört talas om någon annan varelse som inte tål protein. Hästar äter som bekant inte kött och dom bygger massor av muskler som kräver massor av proterin. Det är en av de viktigaste källorna till näring. Tag ej bort protein, gör tvärtom.

Visst har jag hört talas om "någon annan varelse" som är alergisk mot protein.
...Min svågers hund fick en vansinnig klåda pga proteinalergi. Inget hjälpte och hunden fick avlivas pga av att hon led så fruktansvärt av klådan...
...Vår lånade shettis på 24år är också överkänslig mot protein. Hon får exem/klåda...
...Jag själv var överkänslig mot mitt eget protein under mina graviditeter, fick utslag och klåda...
:angel:
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Min häst fick utslag och knölar ett tag när hon fodrades med kraft groov. Enligt alla så vad det enbart för att hon fick för mycket protein trotts att hon såg ut som ett tak över ryggen.

Nu får hon 3 gånger så mycket protein i sin foderstat, mår bra utan utslag och knölar.

JAg drar den slutsattsen att hon fick utslagen av ett annat ämne i grooven och inte just proteinet. Eller det protein som finns just i grooven.

Har du plockat bort allt kraftfoder? Kan det inte vara något av kratfoderet hästen reagerar mot?
 
Sv: utslag av för mycket protein?

aha! *nyfiken* beskriv... hur yttrar det sig? när, hur o var??¨
 
Sv: utslag av för mycket protein?

vad jag vet reagerar hon inte alls på kraftfodret utan det man märker är när hon fått bra grovfoder en/ett par veckor. då blir det värre. om hon istället får näringsfattigt grovfoder händer det inte så mycket. men hon har inte alls ont av det...
 
Sv: utslag av för mycket protein?

kenneth skrev:
Hästar behöver massor av protein. Jag förstår inte varför folk tror att det är protein som är boven i dramat. Har ni någonsin hört talas om någon annan varelse som inte tål protein. Hästar äter som bekant inte kött och dom bygger massor av muskler som kräver massor av proterin. Det är en av de viktigaste källorna till näring. Tag ej bort protein, gör tvärtom.

Min häst är i alla fall jätteöverkänslig för om han får för mycket protein. Men det är klart att han får protein. Men inte för mycket så att han blir dålig.
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Det är som små "krustor". Blir fler om hon går på mkt protein verkar det som.
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Just färdigfoder brukar innehålla sojaprotein, och från vad jag har hört så tål inte hästar soja; däremot kan man ge en viss dos utan reaktion (varför man ska ge det i huvud över taget då vet jag inte). Det är nog mycket troligt att vissa hästar inte tål ens "maximidosen" som finns; eftersom det är väldigt individuellt hur mycket individer tål av vad.

Pelleterad Krafft är ett exempel på ett foder som innehåller just sojaprotein.
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Låter som att hästen är allergisk mot havre. Just Havre allergi brukar ge svullna ganascher, bulor och blåsor på halsen och svällda ben med både mjuka och hårda knölar framförallt på skenorna.
 
Sv: utslag av för mycket protein?

Man kan inte säga att någon är allergisk mot protein...protein är ju inte 1 sak utan uppbyggd av 20 tal amminosyror. Så hur ska man kunna veta vilket av dessa 20 som djuret reagerar mot ?? Snarare brukar det handla om allergisk reaktion mot något i maten, och vad det är kan vara svårt att veta. Man får ta uteslutningsmetoden till att börja med.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 654
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp