Utslag av jobbuniformen

BernT

Trådstartare
Jag får utslag på benen av mina arbetsbyxor (alltså byxorna som hör till jobbuniformen). Känns som jag testat det jag kan, att ha egna byxor är inte tillåtet så vet inte riktigt vad jag ska göra. Tvättar redan parfymfritt.
Har testat följande:

Byta byxor (3e paret nu, samma med alla)
Tvätta utan sköljmedel/utan tvättmedel, tvätta utan sköljmedel och tvättmedel
Tvätta i 30, 40, 60, 90 grader
Torktumlat på olika nivåer
Lägga byxorna i frysen (oklart vad det skulle hjälpa)
Använda jobbyxorna hemma för att se om det är dem det är fel på eller ngt i miljön på jobbet, fick utslag hemma med

Är ngt syntetiskt material och man blir väldigt varm på jobbet så jag antar att det helt enkelt blir för varmt och därför får jag utslag. Kan jag kräva byxor av annat material? Nu är det ju höst och jag behöver inte gå barbent längre men det är inte särskilt kul med utslag ändå. De försvinner ganska fort, är jag ledig 3-4 dagar på raken så är de oftast borta den sista dagen. Sen börjar det om igen (((((((:
 
Ha något under byxorna. Leggings i sportmaterial som andas.

Det går inte, kommer avlida av värmeslag då. Det funkade att ha så i dec-mars när jag jobbade på en avd som höll ungefär samma temp som ute (dvs minus). Inne i ''huset'' blir det tyvärr för varmt.
 
Det är ju inte fel att nämna det till chefen och höra om det kanske finns tidigare erfarenhet/lösningar. Finns inte det så kanske underställ/tights av något slag är en åtminstone tillfällig lösning.
 
@BernT Funkar det med strumpbyxor under eller blir det också för varmt?

Om jag vore du hade jag dock tagit upp det med chefen. Ingen ska behöva få utslag av arbetskläderna.
+ @Araminta
Inte testat men blir nog för varmt, det är så galet varmt på vissa ställen i huset tyvärr. Ska ta upp det nästa jobbpass. Borde ju gå att få ett par andra byxor uppsydda i ngt trevligare material och bara flytta över företagsloggan. Ingen utomstående kommer ju se någon skillnad tänker jag.
 
Jag hade samma problem med arbetsbyxorna och sa till chefen att jag ta egna med samma färg , bara så ni vet. Innan jag sa det hade jag haft de ett tag och ingen såg nåt :D
 
Jag får utslag på benen av mina arbetsbyxor (alltså byxorna som hör till jobbuniformen). Känns som jag testat det jag kan, att ha egna byxor är inte tillåtet så vet inte riktigt vad jag ska göra. Tvättar redan parfymfritt.
Har testat följande:

Byta byxor (3e paret nu, samma med alla)
Tvätta utan sköljmedel/utan tvättmedel, tvätta utan sköljmedel och tvättmedel
Tvätta i 30, 40, 60, 90 grader
Torktumlat på olika nivåer
Lägga byxorna i frysen (oklart vad det skulle hjälpa)
Använda jobbyxorna hemma för att se om det är dem det är fel på eller ngt i miljön på jobbet, fick utslag hemma med

Är ngt syntetiskt material och man blir väldigt varm på jobbet så jag antar att det helt enkelt blir för varmt och därför får jag utslag. Kan jag kräva byxor av annat material? Nu är det ju höst och jag behöver inte gå barbent längre men det är inte särskilt kul med utslag ändå. De försvinner ganska fort, är jag ledig 3-4 dagar på raken så är de oftast borta den sista dagen. Sen börjar det om igen (((((((:

Problemet hör hemma hos chefen. "Jag får tyvärr utslag av arbetsbyxorna, hur ska vi lösa det?"
 
En jobbkompis hade samma problem, hon löste det med strumpbyxor under. Vi har dock inte varmare än runt 28 grader inne och det på sommaren!
 
En jobbkompis hade samma problem, hon löste det med strumpbyxor under. Vi har dock inte varmare än runt 28 grader inne och det på sommaren!

Vi har ju inte varmare än så, problemet är att det är ett stressigt och fysiskt tungt jobb så jag (och alla andra) blir varm och svettas. Och byxorna andas noll :/ strumpbyxor under blir för varmt, testade här hemma förut.
 
Vi har ju inte varmare än så, problemet är att det är ett stressigt och fysiskt tungt jobb så jag (och alla andra) blir varm och svettas. Och byxorna andas noll :/ strumpbyxor under blir för varmt, testade här hemma förut.

Synd, vi jobbar på lager så rätt tungt hos oss med men alla är ju olika och funkar med olika saker :)
 
De som fick utslag av uniformsbyxorna där jag jobbade förut (troligtvis samma syntetmaterial som dina) fick specialsydda i bomull istället. Så även om det är en uniform brukar det gå att få i annat tyg för de som får utslag. Under tiden tycker jag att du ska prova med nylonstrumpor under. Det har funkat för mig när jag har fått utslag av uniform förut.

Ah, nu såg jag att du testat med strumpbyxor och att det blev för varmt. Då är det nog bara att välja mellan pest och kolera tills du får nya byxor är jag rädd. Varmt eller utslag...
 
Det är väl en självklarhet att man ska kunna ha på sig jobbkläderna utan att få utslag. Det ska inte vara så att du måste välja emellan att svettas eller få utslag. De får se till att du får byxor i ett annat material du tål.
Det är ju en fråga om arbetsmiljö.
På mitt jobb finns det några personer som inte tål tvålen som man måste tvätta sig med inför en operation, de får använda sig av en annan produkt som företaget köpt in. Eller kollegan som är allergisk mot materialet i de sterila handskarna, den kollegan har självfallet fått operationshandskar i ett annat material. Annars kan de ju inte utföra sitt jobb?
Precis som att du inte kan jobba med benen fulla med utslag. Om du inte får gehör av din chef pratar du med skyddsombudet på arbetsplatsen och annars facket.
 
Jag fick också utsl
Jag får utslag på benen av mina arbetsbyxor (alltså byxorna som hör till jobbuniformen). Känns som jag testat det jag kan, att ha egna byxor är inte tillåtet så vet inte riktigt vad jag ska göra. Tvättar redan parfymfritt.
Har testat följande:

Byta byxor (3e paret nu, samma med alla)
Tvätta utan sköljmedel/utan tvättmedel, tvätta utan sköljmedel och tvättmedel
Tvätta i 30, 40, 60, 90 grader
Torktumlat på olika nivåer
Lägga byxorna i frysen (oklart vad det skulle hjälpa)
Använda jobbyxorna hemma för att se om det är dem det är fel på eller ngt i miljön på jobbet, fick utslag hemma med

Är ngt syntetiskt material och man blir väldigt varm på jobbet så jag antar att det helt enkelt blir för varmt och därför får jag utslag. Kan jag kräva byxor av annat material? Nu är det ju höst och jag behöver inte gå barbent längre men det är inte särskilt kul med utslag ändå. De försvinner ganska fort, är jag ledig 3-4 dagar på raken så är de oftast borta den sista dagen. Sen börjar det om igen (((((((:
GJag fick också utslag av alla kläder tills jag tvättade den 2 ggr efter ordinare tvätt fast utan tvättmedel. Samma program i tvättmaskinen. Kliandet ha de berott på att tvättmedelrester fanns kvar i kläderna
 
I huggarbyxorna är det lätt att få svamp av svetten som blir i dem. Har funkat att lägga dem i blöt i virkon-S lösning över natt och låta dem torka sen.
 
I huggarbyxorna är det lätt att få svamp av svetten som blir i dem. Har funkat att lägga dem i blöt i virkon-S lösning över natt och låta dem torka sen.

Men usch! Är värmeutslag jag får så inte svamp iaf, då hade jag vägrat ha byxorna. Kanske är gnällig men jag tycker inte att jag ska behöva krångla med att lägga de i virkon-s/annat medel. Jag ska bara behöva tvätta byxorna på vanligt sätt, inget annat.

@Malibu_Stacy
Jag mailade HR förut, det är ingen idé prata med cheferna kom jag fram till med en kollega för det finns ändå ingen tid för de att ta tag i det. Ska jag få hjälp därifrån så måste jag tjata om det minst 10 gånger och det blir bara drygt, testar HR annars vårt skyddsombud :) HR är de som fixar med mammakläder/andra skor osv så borde kunna lösa detta med.
 
Går liksom inte att vägra skyddsbyxor, det är så det är och problem som man råkar ut för. Skogsarbete är varmt, särskilt på sommaren. Går inta bara att byta ut kläder får många tusen var vecka för lite lite svamp.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp