Utslag i nakenhundens crest...*bild*

RIA

Trådstartare
Märkte för några dagar sen att min nakenhund fått utslag i nedre delen av sin crest. Är det någon här som vet vad det kan vara? :confused:
Dom måste klia på honom för han har kliat sönder dom så dom fått en liten skorpa på sig, och dom sitter bara i nedre delen av cresten.

Misstänker ju att det går över och att det inte är dödshotande, men vet någon vad det kan vara och vad jag kan eventuellt smörja in dom med?

28177210.jpg



28177190.jpg


tacksam för råd :)
 
Sv: Utslag i nakenhundens crest...*bild*

Svårt att säga utifrån bild, men det ser ut som sönderkliade insektsbett.
 
Sv: Utslag i nakenhundens crest...*bild*

Tycker det ser ut som en reaktion mot nåt, foder, liggunderlag, tvättmedel, schampo/balsam etc. bytt nåt sånt nyligen? i såfall, testa byta tillbaka till det du hade innan. Om utslagen börjar lukta illa skulle jag misstänka hudinfektion och då tvätta med ett specialschampo t.ex Etiderm eller Pyoderm som finns att köpa hos veterinären eller på apoteket och se om det blir bättre. Blir det inte det eller om utslagen blir fler så skulle jag ta hunden till veterinären för då kan det behövas atibiotika.
 
Senast ändrad:
Sv: Utslag i nakenhundens crest...*bild*

Det kan vara som Saybia eller Gnist tror. Det är inte lätt att gissa rätt endast med hjälp av en bild.

Knotten är hemska i år och knottbett kliar verkligen. Om det hade varit min hund så hade jag badat den i oparfymerat schampo och ljummet vatten. Om den sen fortsätter klia lika intensivt efter ett par dagar, eller om det börjar se infekterat ut tidigare, hade jag bokat tid hos vetten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
572
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 243
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 721
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp