Utslag under ögonen

Stinaelin

Trådstartare
Jag har ofta utslag under ögonen, små prickar som sitter runt yttre ögonvrån och under ögonen. De kliar inte, men ser tråkiga ut tycker jag. Det blir värre under vinterhalvåret.

De går bort med kortisonkräm men kommer tillbaka direkt efter jag slutar behandla. Och kortison ska en ju inte överdosera, särskilt inte runt ögonen.

Misstänker nån sorts atopiskt eksem, men vad kan jag behandla med förutom kortisonkräm?

Jag smörjer nu med Canoderm, annars Weledas baby ansiktskräm.

Ge mig era bästa tips på ansiktskräm för torr, känslig och prickig hud!
 
Det här låter säkert rätt dumt, men har ni provat med antihistamintabletter? När jag får problem runt ögonen är det det första jag hugger och det har alltid hjälp, ofta inom väldigt kort tid dessutom.
 
Det här låter säkert rätt dumt, men har ni provat med antihistamintabletter? När jag får problem runt ögonen är det det första jag hugger och det har alltid hjälp, ofta inom väldigt kort tid dessutom.

Bra idé. Om det fungerar tyder det på nån allergi av något slag. Men sen måste jag ta reda på VAD jag är allergisk mot...
 
Samma här, får också eksem på ögonlocken och under ögonen på vintern. Smörjer med Weleda baby weather protection cream eller Dermosil på morgonen för skydd och duttar med lite Hydrokortison så fort det börjar klia eller blir rött. Tar också någon allergitablett ibland. Det som gjort mest skillnad är att smörja med skyddande kräm innan jag går ut.
 
Jag har ofta utslag under ögonen, små prickar som sitter runt yttre ögonvrån och under ögonen. De kliar inte, men ser tråkiga ut tycker jag. Det blir värre under vinterhalvåret.

De går bort med kortisonkräm men kommer tillbaka direkt efter jag slutar behandla. Och kortison ska en ju inte överdosera, särskilt inte runt ögonen.

Misstänker nån sorts atopiskt eksem, men vad kan jag behandla med förutom kortisonkräm?

Jag smörjer nu med Canoderm, annars Weledas baby ansiktskräm.

Ge mig era bästa tips på ansiktskräm för torr, känslig och prickig hud!
Använd inte kortison runt ögonen! Jag tror du har en släng av perioral dermatit, den börjar ofta runt ögonen (senare även runt munnen). Kortison gör det hela sämre. Du behöver få en typ av antibiotika; Tetracykliner, som tar bort utslagen. Ofta försvinner dessa helt av sig själva efter en tid, men blir det besvärligt behöver du Tetracykliner. De får du på recept av en hudläkare. Vanlig läkare på Vårdcentral har sällan kunskap om just detta, så be om remiss till hudklinik. Där kan du också få en korrekt diagnos, det kan ju röra sig om allergi också, som några nämnt.
 
Använd inte kortison runt ögonen! Jag tror du har en släng av perioral dermatit, den börjar ofta runt ögonen (senare även runt munnen). Kortison gör det hela sämre. Du behöver få en typ av antibiotika; Tetracykliner, som tar bort utslagen. Ofta försvinner dessa helt av sig själva efter en tid, men blir det besvärligt behöver du Tetracykliner. De får du på recept av en hudläkare. Vanlig läkare på Vårdcentral har sällan kunskap om just detta, så be om remiss till hudklinik. Där kan du också få en korrekt diagnos, det kan ju röra sig om allergi också, som några nämnt.
Jag är medveten om att kortison inte ska användas runt ögonen, har varit väldigt försiktig och inte smörjt nära.

Men kortisonen har ju ändå hjälpt, inget har blivit sämre. Fast så fort jag slutar med kortison så kommer utslagen tillbaka. på samma niå som innan.
Det kliar inte, och när jag kollar på symtom för periontal dermatit så verkar det klia?
 
Vad säger läkaren?
Be om protopic kanske? Det svider som as men på mig blir det bra på två tre dagar med just protopic. Sen håller det sig borta länge innan jag behovet köra igen.
 
Jag är medveten om att kortison inte ska användas runt ögonen, har varit väldigt försiktig och inte smörjt nära.

Men kortisonen har ju ändå hjälpt, inget har blivit sämre. Fast så fort jag slutar med kortison så kommer utslagen tillbaka. på samma niå som innan.
Det kliar inte, och när jag kollar på symtom för periontal dermatit så verkar det klia?

Hydrokortison lite försiktigt runt ögonen är ingen fara enligt hudläkare jag pratat med. Men om det kommer tillbaka direkt när du slutat kanske det är en bra idé att gå till läkare ändå, om det kan vara något annat än atopiskt eksem. Det kliar ju också rätt ordentligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som har erfarenhet av perioral dermatit? För ca 2 månader sedan fick jag röda utslag runt munnen. Efter ett tag dök utslagen även...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag börjar bli irriterad på detta, jag får röda, knottriga utslag på ögonlocken och runt ögonen ned mot kindbenen. Kliar och svider och...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: lizzie
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 860
Kropp & Själ Hej! Tänkte lägga denna tråden hos de visa seniorerna då jag behöver hjälp! Jag har ingen aning vad detta är och det är irriterande...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Haru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp