Utsläpp innan jobbet ? Duscha ? Allergier ?

Krans

Trådstartare
En fånig fråga kanske... Men ni med hästar hemma som släpper ut på morgonen '- går ni i duschen innan ni åker till jobbet eller byter ni bara kläder ? Vad jobbar ni med ? Har också tänkt på dethär med allergier.... Det finns ju folk som har hund och katt- allergier och folk som ju lever med hundar och katter.... Dom djurägarna kan ju omöjligt vara helt " sterila " från allergener heller ? Är hästallergenet så mkt mer aggressivt än katt och hund ? Man hör ju ibland att det knorrar över att folk åker buss med ridkläder men aldrig över katt- och hundägare.(Dumma frågor kanske.)
 
Byter från stall till jobbkläder för så lite, tror största boven för allergiker är bilen i detta avseende.
Skulle någon på jobbet vara riktigt allvarligt allergisk så får jag ha lakan över sättet i bilen.

Kör truck på volvolastvagnar.
 
Jag är i stallet innan jobbet 5 dagar per vecka och åker alltid direkt till jobbet utan stopp hemma. Jobbar i butik och somliga handlar ju i stallkläder, har aldrig haft några problem med lukt.
 
Brukar ha "stalljacka" och "stallskor" som sedan byts över vanliga kläder om jag ska vidare till jobb eller annat, mest för att det blir så himla skitigt (speciellt höst/vår). Ska jag bara förbi affären är det sällan jag byter från ridkläder. Ur allergisynpunkt är nog katthåren som hänger med allt jag äger och har värre...

Enda gången jag tänker på sådant lite extra är om jag ska till sjukhuset/VC, men då är jag nog mer noga med att inte ha massa parfym.
 
Brukar ha "stalljacka" och "stallskor" som sedan byts över vanliga kläder om jag ska vidare till jobb eller annat, mest för att det blir så himla skitigt (speciellt höst/vår). Ska jag bara förbi affären är det sällan jag byter från ridkläder. Ur allergisynpunkt är nog katthåren som hänger med allt jag äger och har värre...

Enda gången jag tänker på sådant lite extra är om jag ska till sjukhuset/VC, men då är jag nog mer noga med att inte ha massa parfym.

Off topic men :bow: till dig som tänker på parfymen på sjukhuset! Många som istället häller på sig en halv flaska när de ska till doktorn :yuck::wtf:O_o
/ doftöverkänslig jobbandes på sjukhus
 
Off topic men :bow: till dig som tänker på parfymen på sjukhuset! Många som istället häller på sig en halv flaska när de ska till doktorn :yuck::wtf:O_o
/ doftöverkänslig jobbandes på sjukhus

Är också överkänslig mot dofter och har mer än en gång behövt söka läkare för långvariga förkylningar, och känt som att jag hållit på att kvävas p g a tanklösa medpatienter som haft på sig parfym.
 
De gånger jag är i stallet före jobbet så byter jag bara kläder. Dock p.g.a. att jag vill undvika onödig smutsighet på jobbuniformen. Allergiker får problem oavsett eftersom kläderna tvättas i samma maskin och jag använder samma bil oavsett.
Jag jobbar inom Kriminalvården och har ca 100 kollegor per dag och ca 100 intagna.
Tvättar håret gör jag vid behov, 1-2 gånger per vecka, och det handlar inte om allergener.

Min dotter som går på skola och fritids har samma förhållningsregler vilket innebär sko- och klädbyte men jag kräver inte dusch varje dag.
 
Är nog mest nördig för lukten, har samma bil och är hundägare, så allergener är det nog ganska gott om på mig. Så byter kläder och har mössa och eller uppsatt hår. Men duschar inte emellan
 
Jag byter kläder och har håret flätat och/eller instoppat i en mössa. Har inte upplevt själv att det luktat.
 
När jag hade 8 hästar att släppa ut samt fodra och lång resväg till jobbet dvs tidiga morgnar och tight med tid, hade jag en industrioverall som jag drog på mig över jobbkläderna och bytte sen bara (självklart) skor.

Det var otroligt smidigt både ur smuts och luktaspekt och sparade värdefull tid.
 
Jag brukar vara i stallet innan jobbet och duschar inte innan jag går dit. Ingen är i och för sig allergisk så det är inget problem.
 
På min förra arbetsplats hade vi en som var allergisk. Var jag i stallet före jobbet så använde jag olika jackor men längre än så gick jag inte. Håret tvättar jag ungefär 2 ggr/vecka. Personen var rejält allergisk men enda gången han fick problem var när jag hade med en typisk hästsak till jobbet (tror den var tvättad). Hästarna står i uteboxar så jag får troligen med mig färre allergener än i ett mer instängt stall.
Jag tycker inte det är fel att ta hänsyn vid allergi men det blir fånigt om man måste gå till överdrift. Det bli alltid så mycket prat om just häst trots alla hundar och katter som mer eller mindre följer med till jobbet med tanke på att de faktiskt ligger i jobbkläderna eller varför inte kaniner som för de som är allergiska är ett gigantiskt problem.
 
Under den skitiga och blöta årstiden när jag hanterar stora täcken har jag överdragskläder på morgonen. Men så här på sommaren när utsläpp innefattar att ta på en grimma och gå ut har jag samma kläder.

Kör färdtjänst/sjuktransport och är inne mycket på sjukhuset. Än har bara en person dött i bilen och det var inte av en allergisk reaktion iaf.
 
Min åsikt angående knorrandet över att folk åker buss och handlar i hästkläder är att det syns att personen har just hästkläder på sig.

Det tror jag med. Jag kan åka till affären innan stallet i nytvättade ridkläder och få ogillande blickar.
Men är jag i affären efter en heldag i stallet men iklädd jeans och piké är det inte en jävel som bryr sig trots att de både luktar mer häst och är skitigare.
 
Min mammas man är super allergisk mot pälsdjur och blev de i vuxen ålder. Enligt honomm är katter värst, hundar går ganska bra ( beroende på ras ) och hästar inte alls lika farligt. Han kan gå in i ett stall och vara där en stund om han inte klappar på hästarna.
 
Brukar ha "stalljacka" och "stallskor" som sedan byts över vanliga kläder om jag ska vidare till jobb eller annat, mest för att det blir så himla skitigt (speciellt höst/vår). Ska jag bara förbi affären är det sällan jag byter från ridkläder. Ur allergisynpunkt är nog katthåren som hänger med allt jag äger och har värre...

Enda gången jag tänker på sådant lite extra är om jag ska till sjukhuset/VC, men då är jag nog mer noga med att inte ha massa parfym.

Samma för mig!
 
Jag försöker undvika att gå in i affärer och liknande med stallskläder. Men det finns inte sådär jättemycket förvaringsutrymme i vårt lilla hus så stallskläderna och skorna förvaras i princip i samma rum som alla andra kläder.

Jag har två katter och jag har ju garanterat en massa kattpäls och liknande med mej till jobbet ändå.. :)
 
Jag är mer varig att inte ta med smuts från stallet än allergener, ärligt talat. Eftersom jag gått en djurvårdsutbildning i 4 år och konstant varit runt djur, så tar jag med de överallt jag går.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 055
Senast: Meggan
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 719
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp